Mercedes skruer op for strømmen. Efter luksuslimousinen EQS følger SUV’en EQB og senere i år melder EQE sig.
De elektriske stjerner fra Stuttgart triller i disse måneder ud som perler på en snor. Mercedes EQB (billedet herover), der er den elektrificerede udgave af SUV’en GLB, bygget på samme platform, har netop haft premiere på biludstillingen i Shanghai.
EQB 250 ventes at have samme batteri og elmotor som EQA 250 – det vil sige en ydelse på 190 hk, batterikapacitet på 66,5 kWh og en rækkevidde i omegnen af 400 kilometer. Endnu har Mercedes dog ikke offentliggjort de præcise specifikationer for EQB 250. Det har de til gengæld for den kraftigere EQB 350 4-Matic: Den har to elmotorer, firehjulstræk, ydelsen er 272 hk og rækkevidden 419 km.
Alle EQB’ere vil ligesom EQA kunne lades med op til 100 kW, og det betyder, at man på en halv times tid vil kunne tanke batteriet fra 10 til 80 procent.
Den kantede GLB er en smule mere “afrundet” i EQB-udgaven, hvilket har gjort den cirka fem centimeter længere (468 cm), men ellers er dimensionerne de samme, og man er ikke i tvivl om forlægget. EQB vil kunne fås med op til syv sæder, de bagerste to på nærmest vanlig vis kun “egnet til personer op til 165 cm”, som Mercedes selv skriver.
Mercedes GLB er en populær størrelse på det kinesiske marked, og derfor er valget af Shanghai som vært for EQB-verdenspremieren velvalgt. EQB til det europæiske marked skal bygges på Mercedes-fabrikken i Kecskemet i Ungarn; batterierne skal produceres på Mercedes’ egne batterifabrikker i Polen og Tyskland.
EQS med nye standarder
Torsdag 15. april var i Mercedes-koncernen officiel EQS-dag. Teknologisk viser EQS vejen – naturligvis som ultimativt luksuskøretøj og med nye standarder for sikkerhedsudstyr. Men også som et enestående elektrisk forbillede: Batteriet er på enorme 108 kWh, og den opgivne rækkevidde er imponerende 770 km. Dertil kommer muligheden for at oplade med op til 200 kW. I den rigtige stikkontakt kan der på 15 minutter hældes strøm på batteriet til 300 kilometers kørsel. “Optankning” fra 10 til 80 procent klares på 31 minutter.
Den 5,2 meter lange limousine fås med samme overflod af udstyr og teknik som S-Klassen og lidt til, hvilket – for blot at nævne et par ting – vil sige frontairbags til bagsædepassagerne monteret i forsædernes ryglæn, en fordør, der åbner sig automatisk for chaufføren, når han/hun nærmer sig med nøglen i lommen, og selvkørende evner på niveau 4. Det vil sige, at teknologien på tilstrækkeligt digitaliserede vejnet tillader føreren at sidde afslappet bag rattet og blot være klar til at gribe ind, hvis bilen beder om det. Ligesom niveau 4-evnerne gør EQS i stand til – uden føreren ombord – selv at køre ind i et parkeringshus, finde en plads, og køre ud igen, når føreren “kalder” ved udgangen.
EQE ligner mini-EQS
EQS’ lillebror er den E-klasse-store EQE med planlagt premiere til september på biludstillingen i München. Den spottes i øjeblikket af bilnørdede paparazzi-fotografer. For nogle uger siden i Sverige og senest på racerbanen Nürburgring, hvor især tyske bilfabrikker ofte udsætter kommende modeller for ekstrem-test.
Den står på samme MEA-platform som EQS, dedikeret til elbiler. Den langstrakte coupéform går igen, omend dimensionerne er knap så voluminøse og umiddelbart mere dynamiske. Indtil videre er EQE kun set iført kamuflage-beklædning, så et mere præcist indtryk må vi afvente.
Uanset hvad kan man jo håbe på, at den vil have samme batteripakker som EQS og dermed også solid rækkevidde og mulighed for lynladning i ordet bogstaveligste forstand.