Det er så nemt at øge effekten i elmotorer, at elbiler vil få mange kræfter. Men andre kvaliteter bliver vigtigere, siger Volvos produktchef.
”En metervare”.
Sådan betegner Volvos produktchef Henrik Green den allerede høje effekt, som mange elbiler – ikke mindst Volvos – bliver lanceret med i disse år.
Ordene faldt forleden under en konference i Stockholm om mobilitet som bl.a. det svenske elbilsmagasin recharge.se deltog i. Her gav Volvos produktchef et spændende indblik i, hvad det er fremtidens elbiler kommer til at byde på.
En af attraktionerne er kraftige motorer. Meget kraftige endda.
”Dagens elbiler har 300 kW (408 hk) og kan snart få yderligere 50 kW (68 hk) ved hjælp af en opdatering. Næste generation kommer i 2022 og får 400 kW (544 hk), og næste trin er 500 kW (680 hk),” sagde Henrik Green under konferencen.
Forklaringen er, at det er ganske nemt at skrue op for effekten i en elmotor uden at det kræver kraftige køle- og udstødningssystemer samt kostbare sensorer og katalysatorer for at overholde miljøkrav. Selv en meget kraftig elmotor er simpel, solid og kompakt, så største minus er lidt forenklet et større strømforbrug.
Fossilbiler passé i 2025
Mange elbiler – ikke mindst Tesla, der ikke skal tage hensyn til effekten i andre modeller med forbrændingsmotorer – er da også allerede særdeles motorstærke. Men det er de færreste, der har brug for 5-600 hestekræfter til daglig, og derfor mener Henrik Green, at andre ting bliver vigtigere for elbilskøberne fremover.
”Elbiler er overlegne, når det gælder udnyttelse af energi og den effekt, der rent faktisk kommer ud til hjulene. Allerede i 2025 vil biler med forbrændingsmotorer være passé, mens elbiler kommer til at dominere markederne i Europa og store dele af USA og Kina. Værdien af brugte fossilbiler bliver hurtigt meget lav. Samtidig vil der være overflod af konventionelle biler, hvilket vil medføre priskrig og store rabatter. Biler, der ikke er online og ikke kan opdateres, vil være helt forældede,” lyder spådommen.
Henrik Green tror også, at klassisk bildesign med en blank kølergrill og skinnende udstødningsrør synger på sidste vers. Fremtidens bildesign kommer i høj grad til at handle om aerodynamik og lav luftmodstand.
Skifter til ren elbils-platform
Henrik Green giver også et verbalt ’sneak-peek’ på fremtidens elektrisk Volvo. Han afslører, at Volvo har indset, at deres nuværende platform SPA2-platform, der både kan rumme ladehybrider med benzin- og elmotor samt batteri samt elbiler, ikke er den optimale løsning. Derfor afløses den allerede i 2025 af en ny, såkaldt ’skateboard’-platform, der er helt flad og udelukkende udviklet til elbiler.
”Jeg argumenterede stærkt for et fladt gulv og en meget kraftig computer, og det blev, som jeg ville have det,” siger Henrik Green om det, Volvo kalder for deres 3. generations elbil.
Rækkevidde på 1.000 km
Ud over det helt flade gulv, hvor batterierne ligger under gulvet, vil Volvo lime batterierne fast til bunden for at spare yderligere plads og vægt. Det betyder, at man ikke kan skifte enkelte celler ud, hvis de går i stykker. Men ifølge Henrik Green har Volvo opnået så stor viden om moderne battericeller, at det ikke er noget problem: Man vil simpelthen kunne lukke enkelte, defekte celler ned og samtidig skrue op for effekten af andre.
Rækkevidden skal vi ikke bekymre os om – ifølge Henrik Green vil Volvos elbiler i 2025 køre op til 1.000 km på en opladning – også selv om de har mange hundrede kW. Det lyder som en attraktiv, elektrisk fremtid. Og ifølge Volvo er den lige ’runt hörnet’.