Koncept-elbilen Mercedes EQXX har en rækkevidde på 1.000 km og byder på flere nye idéer, der vil finde vej til fremtidens elbiler.
Lang, let, lav og ekstrem vindglat. Med konceptbilen EQXX går Mercedes direkte imod den strøm af høje, tunge og energislugende elbiler af SUV-typen, som bilproducenterne sender på gaden for tiden. EQXX viser en hel anden retning, der bl.a. er inspireret af formel 1 og formel E racere og ønsket om at øge rækkevidden uden at sætte stadig større og tungere batterier i elbilerne.
EQXX er på størrelse med en Mercedes C-klasse, men lavere og mere dråbeformet. Faktisk minder karrosseriet med en bred front og en smallere bagende, der afsluttes i et langt haleparti, der skråner ind- og nedad mod asfalten om en anden, epokegørende elbil; GM EV1. Den kom på gaden i 1996 med en rekordlav luftmodstand med en Cd-værdi på 0,19.
Halveret energiforbrug
EQXX er helt nede på 0,17. Fordelen er den samme: Jo lavere luftmodstand, desto færre kræfter skal der bruges på at drive bilen frem. I EQXX, der er udstyret med et batteri på knapt 100 kWh, resulterer det i en rækkevidde på hele 1.000 km. Til sammenligning har den netop lancerede topmodel Mercedes EQS en Cd-værdi på 0,20 og et lidt større batteri på knapt 108 kWh en rækkevidde på 770 km. EQS er ganske vist også større, tungere og kraftigere, men med EQXX er det lykkedes Mercedes at halvere energiforbruget.
Det gennemsnitlige strømforbrug ved blandet kørsel er mindre end 10 kWh pr. 100 kilometer i EQXX. Lav luftmodstand er ikke hele forklaringen. Ifølge Mercedes er batteripakken 30 procent lettere end i EQS. Batterierne fylder også 50 procent mindre, hvilket giver god plads, selv om bilen er lidt mindre.
Med en vægt på 1.800 kg er EQXX i runde tal mellem 200 og 700 kg lettere end de elektriske SUV’ere, vi kan købe i dag – og kører cirka dobbelt så lang på en opladning.
Andre ’genveje’ til en lang rækkevidde er meget smalle dæk, solceller i taget, brug af letvægtsmaterialer og en relativt beskeden effekt på ca. 200 hk, der kun ledes til baghjulene. Til gengæld omsættes hele 95 pct. af strømmen fra batterierne til kraft til baghjulene, godt hjulpet af teknologi fra Mercedes’ Formel 1-team, der bogstaveligt talt er verdensmestre i at skabe effektive køretøjer.
Bud på fremtidens elbil
Selv om EQXX er fuld af nytænkning og high-tech, kan vi forvente at se mange af idéerne vinde indpas i mærkets kommende elbiler. Mange spekulerer ligefrem i, at konceptbilen er en forsmag på en elektrisk C-klasse. Mercedes selv kalder EQXX en forestilling om fremtidens elbiler, hvor man ikke øger rækkevidden ved at øge batteriets størrelse, men i stedet forbedrer effektiviteten ved hjælp af mere intelligent design.