Fra 2025 skifter BMW til en ny type batterier, der både skal være 30 pct. billigere og øge rækkevidden. Målet er at indhente Tesla.
BMW har haft en lidt famlende tilgang til elbiler. Den lille i3 var hyperavanceret, da den blev lanceret i 2013, men efterfølgende satte tyskerne groft sagt udviklingen af rene elbiler på pause. Først i 2018 var BMW klar med iX3 – en elektrisk udgave af SUV’en X3, der bogstaveligt talt bare havde fået byttet forbrændingsmotor og brændstoftank ud med en elmotor og batteri.
På det tidspunkt var det BMWs erklærede strategi at udvikle biler, der både kunne være benzin, diesel, hybrid og elbiler. Men konkurrenter som Audi og Mercedes og naturligvis Tesla er gået anderledes helhjertet til opgaven med nye modeller, udelukkende udviklet og født til eldrift. Med succes: De tre bilmærker tilbyder i dag nogle af de mest avancerede elbiler, der også kan prale af lang rækkevidde.
Ny platform i 2025
Den udfordring kan BMW naturligvis ikke sidde overhøring. Strategien er derfor lagt om, så også BMW nu har og er på vej med flere dedikerede elbilsplatforme. Den første står den store og netop lancerede el-SUV iX på. Den næste platform kun til elbiler kommer i 2025 og skal være lidt mindre. Første bil på denne platform bliver en fuldelektrisk udgave af en 3-serie lignende BMW.
Og der er mere, for BMW har for alvor ændret strategi i bestræbelserne på at lukke hullet op til konkurrenterne: Ifølge branchebladet Automotive News Europe vil BMW skifte til en ny type battericeller, der er 30 pct. billigere end de celler, som fabrikken benytter i dag. Samtidig forbedrer de rækkevidden med et ”lavt, men dog tocifret procenttal”, som kilder i BMW siger til bladet.
Runde celler
Teknisk er der tale om runde battericeller i stedet for prismeformede celler. Leverandørerne vil være de samme, som BMW benytter i dag – nemlig kinesiske CATL og EVE Energy samt sydkoreanske Samsung og svenske Northvolt. Rivalen Tesla har annonceret lignende forbedringer for deres opdaterede battericeller, der forventes at dukke op i de første Tesla’er i 2023.
Det er et udtryk for, at konkurrenterne naturligvis også forbedrer deres teknik. Derfor er det nok mere sandsynligt, at BMW i første omgang må stille sig tilfreds med at komme på omgangshøjde med rivalerne i 2025, når produktionen af den næste generation elbiler begynder på BMWs fabrik i Ungarn.