Det danske bilsalg ligger fortsat underdrejet på grund af mangel på komponenter – men nu er der lys og kortere leveringstider forude.
Manglen på komponenter – især mikrochips – holder fortsat det danske bilsalg i et skruestik. I juli blev der således kun solgt 9.828 nye biler – en tilbagegang på næsten 27 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Dermed fortsætter det aktuelle bilsalg trenden siden nytår, hvor salget i snit har ligget 24 procent under normalen. Årsagen er ikke mindst Ruslands invasion af Ukraine, der har forstærket de forsyningsvanskeligheder, der allerede prægede bilindustrien som følge af corona-pandemien.
Ikke desto mindre aner sammenslutningen af danske bilimportører nu lys og kortere leveringstider for enden af tunnelen.
“Bilindustrien har været hårdt ramt af mangel på delkomponenter, og forventningen til det samlede bilsalg for 2022 er løbende blevet nedjusteret. Det er derfor positivt, at flere bilproducenter nu melder om bedring i forsyningskæderne. Selvom man endnu ikke kan se det i tallene endnu, så håber vi, at kunne indhente lidt på leverancerne i årets anden halvdel”, lyder det fra Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Hver femte bil er en elbil
Manglen på mikrochips har især ramt elbiler, som der også er særligt stor efterspørgsel på blandt danske bilkøbere. Netop salget af elbiler i juli giver dog grund til optimisme: 1.935 danskere fik leveret en fabriksny elbil i sidste måned. Det er ikke kun en markant stigning på 44,3 procent sammenlignet med samme måned sidste år, men giver også elbiler en rekordhøj markedsandel på 20 procent – den højeste andel siden december 2021. Dermed er elbilernes andel af det danske bilsalg også højere end de omstridte ladehybriders, der udgjorde 19 procent af det danske bilsalg i juli.
“Elbiler har været særlig hårdt ramt af manglen på delkomponenter, da netop disse biler bruger flere mikrochips end andre biler. Derfor er det positivt, hvis leveringstider på elbiler bliver kortere, så flere danskere hurtigere kan få opfyldt deres ønske om en elektrisk bil”, siger Mads Rørvig.
Lille Toyota topper salget
VW-koncernen er storleverandør af de efterspurgte elbiler. VW ID.5 på billedet herover – en sportslig udgave af SUV’en ID.4 – blev den mest solgte elbil i juli med 242 eksemplarer. Herefter følger Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-e og VW ID.4, der alle kører ind på top 10-listen over det samlede bilsalg.
Mest solgte bil i juli er dog ikke en elbil, men den lille Toyota Aygo X, som der blev indregistreret 372 styk af.
Du kan se listen over de 10 mest solgte elbiler i juli her:
Top 10: Elbiler
Volkswagen ID.5: 242
Skoda Enyaq iV: 241
Ford Mustang Mach-E: 236
Volkswagen ID.4: 201
Tesla Model Y: 89
Cupra Born: 85
Audi Q4: 75
Volkswagen ID.3: 74
Hyundai Ioniq 5: 55
Audi e-tron: 53
Kilde: De Danske Bilimportører