Toyota har både nølet og fumlet med lanceringen af elbiler, men vil nu satse helhjertet på elbiler med ny platform og fire batteri-typer.
Toyota er verdens største producent af hybridbiler, der kombinerer en benzinmotor med et batteri og en elmotor og på den måde reducerer CO2-udledningen. Teknikken har været en kæmpe succes for den japanske bilgigant – og det er måske også forklaringen på, at Toyota har tøvet med at skifte til batteridrevne elbiler.
I hvert fald har Toyotas topledelse ved flere lejligheder underspillet elbilers rolle for mærket, og i stedet promoveret brint som fremtidens drivmiddel.
Svær fødsel
Toyotas første dedikerede elbil, der fra starten var udviklet udelukkende som en batteridrevet elbil – bZ4X – har også fået en svær fødsel. Netop som bilen blev lanceret for et år siden, måtte modellen hjemkaldes på grund af et problem med hjulboltene. Der var simpelthen risiko for, at hjulene kunne falde af under kørslen.
Da problemet blev løst i efteråret, og bilen endelig nåede frem til både købere og biljournalister, kørte bZ4X ind i masser af dårlig omtale. Det viste sig, at bilen havde svært ved at nå i nærheden af den lovede rækkevidde, hvilket fik fabrikken til at love flere opdateringer. Så sent som tidligere i denne uge viste en norsk rækkeviddetest af 32 elbiler ikke desto mindre, at Toyota bZ4x havde den største, negative afvigelse fra den lovede rækkevidde blandt alle de testede biler.
Ambitiøse planer
I dag kommer Toyota så med en fuldtonet opbakning til en ny satsning på elbiler: Efter den noget hakkende lancering af bZ4X har Toyota nedsat en krisegruppe, der skal udvikle en helt ny platform til elbiler – og gruppen er nu klar til at dele flere af de endog meget ambitiøse planer. Det skriver flere medier, heriblandt svenske automotorsport.
Frem mod 2028 vil Toyota lancere hele fire typer batterier, der skal variere i ydelse og pris. Det første bliver en ny udgave af det kendte lithium-ion batteri, der på samme tid skal fordoble rækkevidden og reducere omkostningerne med 20 procent. Toppen bliver to udgaver af de såkaldte fast-stof batterier. Det første kommer i 2027-2028 med en rækkevidde på op til 1.200 kilometer. I 2028 kommer det i en udgave, der efter den kinesiske rækkevidde-norm CLTC kan køre 1.500 kilometer på en opladning. Fast-stof batterierne kan tilmed lynlades fra 10-80 procent på blot ti minutter.
Inspireret af Tesla
Toyotas ingeniører har også kigget Tesla i kortene. Angiveligt har Toyota skilt en Tesla Model Y ad og konstateret, at der var tale om et ‘teknisk kunstværk’. Fremover kommer Toyota derfor til at udnytte samme ’giga casting’ som Tesla, hvor meget store dele af bilens chassis presses ud af ét stykke stål. Toyota vil også bringe kommende elbilers luftmodstand ned på rekordlave værdier ved at bruge viden fra rumraketter. Målet er at nå under Tesla Model S og 3’s cW-værdier på 0,21.
De nye toner fra Toyota kommer dagen før det årlige aktionærmøde. Det har medført en del spekulationer på nettet. Mange spørger, om det ikke er lidt for belejligt, at Toyota melder om teknologiske gennembrud fem år ude i fremtiden blot en dag før et aktionærmøde, hvor man forventer, at en gruppe investorer vil forsøge at afsætte Akio Toyoda som bestyrelsesformand – netop på grund af hans fodslæbende holdning til elbiler? Der er med andre ord lagt op til fortsat diskussion om Toyotas tilgang til elbiler.