BILTEST: Farvel til rækkeviddeangst – med Ioniq 6 leverer Hyundai et vindglat, effektivt og velkørende alternativ til strømslugende SUV’ere.
Hvilken bil?
Hyundai Ioniq 6 er det energieffektive alternativ til søsterbilen og årets bil i Danmark og verden i 2022, Hyundai Ioniq 5. Modsat den crossover-høje Ioniq 5 er Ioniq 6 længere, lavere og især mere vindglat. Resultatet er, at rækkevidden med samme teknik i de to biler er forøget med mere end 100 km til 614 km. Under optimale forhold omsætter Ioniq 6 hver kW i sit 77 kWh batteri til 7,9 km efter WLTP-normen, hvilket gør den til en af markedets mest effektive elbiler.
Her tester vi mellemudgaven med 168 kW-motor (229 hk), baghjulstræk og Advance-udstyr, der rummer alt det, som du har brug for. Til 430.000 kr. er den efter vores vurdering det bedste valg i programmet. Ioniq 6 fås ganske vist fra 375.000 kr., men giver ikke rigtig mening, når man ser, hvor meget der er reduceret i ydelse, rækkevidde og udstyr. Topudgaven med 239 kW (325 hk), firehjulstræk og komplet udstyrsliste til 505.000 kr. er fair prissat og kapper blot 30 km af rækkevidden.
Vidste du at?
Med Ioniq 6 har Hyundais ingeniører arbejdet målrettet med at reducere den luftmodstand, der mere end noget andet begrænser elbilers rækkevidde. Hyundai kalder selv bilen en ’streamliner’. I profil er det tydeligt, at Ioniq 6 minder om en flyvinge. Lukkede fælge, små luftkanaler og en front, der kan lukke sine luftindtag får Ioniq til at skære sig gennem luften. Bagude får to spoilere og flere diffusere luften til at forlade bagenden med så lidt turbulens og dermed modstand som muligt. Luftmodstandskoefficienten er banket helt ned på 0,21. Til sammenligning er den 0,29 på søsterbilen Ioniq 5. Det er en kæmpe forskel, der får større betydning, jo hurtigere du kører. Det vender vi tilbage til.
Om designet, der får Ioniq 6 til at ligne en krydsning mellem en Saab 96 og en Porsche 911, er vellykket, er en smagssag. Undertegnede er fan. Forbillederne er jo ikoniske, og der er noget særligt ved former med en klar funktion.
Hvordan er førerpladsen?
Kort fortalt er førerpladsen stort set løftet uændret fra Ioniq 5 og over i Ioniq 6. Det betyder masser af plads i gode sæder og et relativt betjeningsvenligt layout med to store skærme og en mindre, separat ’touchpad’ til ventilationsanlægget. Det sidste fungerer fint, og gør det nemmere at regulere varmen end i mange andre elbiler med skærmbetjening.
Omvendt er menubetjeningen af den centrale skærm ikke altid logisk. Et godt eksempel er ’hjem’ ikonet, der flytter rundt på skærmen alt efter hvilken menu, du er inde i. Og så bliver undertegnede vanvittig af bip-lyde, der skal gøre opmærksom på alt fra overskridelse af fartgrænser og vejstriber, biler i blinde vinkler, byde velkommen ved start osv. Må man bede om ro til at koncentrere sig om kørslen, tak! Lydene kan dog kobles ud – men det tager fem tryk på skærmen bare at slippe for at få et bip, når du kører 85 km/t i timen i stedet for 80 km/t. Og du skal igennem øvelsen, hver eneste gang, du starter bilen…
Hvordan opleves kabinen?
Hyundai Ioniq 6 ser lav ud. Men skindet bedrager. Faktisk er den 150 cm høj, og du har på ingen måde en fornemmelse af at sidde langt nede.
Bagsædet er nærmest overdådigt. Med en akselafstand på næsten tre meter kan undertegnede på 190 cm uden problemer sidde med benene over kors. Udfordringen er taghøjden. Taget skråner så meget, at voksne sidder tæt på loftet. Måske skulle Hyundai have rykket bagsædet lidt frem. Det ville også give mere plads i det lidt beskedne bagagerum, der blot rummer 400 liter og ydermere er hæmmet af en lille åbning.
Hyundai bryster sig af, at meget i kabinen er fremstillet af organiske- og genbrugsmaterialer. Overfladerne er nydelige, og man skal røre ved dem for at opdage, at meget af plastikken er af den hårde slags. Men knapper og greb har den præcision og lethed, vi kender fra asiatiske biler, og vi hørte aldrig knirkelyde i kabinen. Det er absolut godkendt uden at være tysk premium.
Er sikkerheden i orden?
Ja. Euro NCAP crashtestede Ioniq 6 i 2022 til topkarakteren 5 stjerner. Siden er testen blevet skærpet yderligere, men resultatet i sidste års test er overbevisende. Bortset fra en gennemsnitlig beskyttelse mod piskesmældsskader på bagsædet, viser Ioniq 6 ingen svaghedstegn: Den grundlæggende beskyttelse af alle passagerer når endda en meget flot score på 97 pct., mens bilens mange aktive sikkerhedssystemer når en tilsvarende fin score på 90 pct. Her bedømmer NCAP effekten af den automatiske nødbremse og diverse assistenter, der f.eks. holder vognbanen og afstanden til andre biler.
Ioniq 6 har også en velfungerende centerairbag, der forhindrer forsædepassagererne i at støde hovederne sammen ved sidekollision. Læs hele testen her.
Hvordan kører den?
Hyundai Ioniq 6 er ingen sportsvogn – men sammenlignet med tidens tunge og høje SUV’ere byder den på en mere velafbalanceret køreoplevelse. Tyngdepunkt og vægt er lavere, styringen skarpere og undervognen rammer i højere grad det gyldne kompromis mellem sport og komfort. Måske kunne man ønske sig lidt mere feedback fra vejen. Men når det er lykkedes Hyundais ingeniører at lave et elektrisk styretøj, der virker mere præcist og direkte end en rivals som BMW i4, kan vi kun klappe i hænderne. Undervognen er knapt så komfortabel, men Ioniq 6 føles – i hvert fald for en elbil – nærmest let på tå, og følger ivrigt med ind i kurverne. Tesla Model 3 er endnu lettere og mere agil, men støjer også mere. Alt i alt er Ioniq 6 noget så sjældent som en elbil, der byder på en køreoplevelse, der minder om den vi kender fra biler som Passat, Mondeo og Mazda 6. Bare mere potent og uden vibrationer og partikler fra forbrændingsmotorer. Med andre ord et klart fremskridt.
Hvordan er motor og opladning?
Rent el-teknisk har Hyundai et trumfkort, som kun mærker som Porsche og Audi matcher: 800 volt teknologi, der gør det muligt at lynlade med op til hele 350 kW. Dermed kan du lade batteriet fra 10-80 procent på blot 18 min.
I praksis kræver det dog optimale forhold som en lynlader, du ikke skal dele med andre, et forvarmet batteri og en temperatur på den gode side af 20 grader.
Ellers bemærker vi mest, at der ikke er så meget at bemærke ved Hyundais 168 kW elmotor. Den er nærmest umulig at høre under kørsel, og giver et passende kraftoverskud. Men det bedste er effektiviteten.
Vi kørte uden at anstrenge os og med en del motorvejskørsel med 120 km/t hele 7,3 km pr. kWh. Det er redaktionens bedste resultat nogensinde og betyder, at du uden problemer kan køre 500 km på en opladning. I praksis siger Ioniq 6 farvel til rækkeviddeangsten.
Passer prisen?
Hyundai har prissat Ioniq, så den matcher de få, direkte konkurrenter ret præcist. Koreanerne er ikke fedtede med udstyret og garantien er blandt markedets bedste med bl.a. fem års garanti uden kilometerbegrænsning. Med sit markante design og fuldtonede satsning på energieffektivitet er den et spændende alternativ til de mange SUV’ere, der – især i virkeligheden – slet ikke kan matche Ioniq 6’s rækkevidde.
Når vi alligevel synes, at den er lidt for dyr, skyldes det udelukkende rivalen Tesla Model 3. Selv om den er væsentligt kraftigere, har mere standardudstyr og faktisk har lige så lang rækkevidde, er den 40.000 kr. billigere end Ioniq 6. En anden udfordring er leveringstiderne. Den danske Hyundai-importør har allerede meldt ud, at der kun kommer ganske få Ioniq 6 til Danmark i år. Du skal forvente leveringstider på op mod 12 måneder.
Er der alternativer?
Bilkøberne foretrækker SUVere, så Hyundai Ioniq 6 tilhører en lille minoritet af mere klassiske, elektriske personbiler.
Mest oplagte alternativ er Teslas fem år gamle bestseller Model 3. Som Long Range har den samme rækkevidde (626 km på standardhjul), mere udstyr og flere kræfter (346 hk) og firehjulstræk til 390.000 kr. Model 3 er Ioniqs helt store udfordring, og den kan blive endnu større, når Tesla lancerer en opdateret udgave omkring årsskiftet.
Til gengæld er Ioniq 6 billigere end BMW i4 eDrive40. Med 340 hk og 585 km rækkevidde koster den 514.000 kr. Et andet alternativ er den lidt mindre Polestar 2, der netop er faceliftet med baghjulstræk og virkelig lang rækkevidde på ca. 635 km. Med omtrent samme udstyr som Ioniq 6, men flere kræfter (220 kW/299 hk) er prisen 435.000 kr.
Sidst i 2023 vil VW også være med i form af den Passat-store ID.7, der også kører over 600 km på en opladning – ja endda 700 km med et større batteri. Prisen er p.t. ukendt.
Konklusion:
For: Reelt lavt forbrug, velafbalancerede køreegenskaber
Imod: Beskedent bagagerum, noget dyrere end Tesla
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Hyundai Ioniq 6 Advanced
Vejl. pris, inkl. lev.: 430.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 10.000 kr.
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (rust/mekanik/batteri): 12 år/5 år ubegrænset/8 år eller 160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5
Antal airbags: 6 + centerairbag
Længde/bredde/højde: 486/188/150 cm
Akselafstand: 295 cm
Bagagerum: 401 liter + 45 liter frunk
Køreklar vægt: 1.985 kg
kW/drejningsmoment: 168 kW(229 hk)/350 Nm
Batteri: 77,4 kWh
Rækkevidde (WLTP): 614 km
Forbrug (WLTP-norm): 7,9 km pr. kWh
Målt forbrug: 7,3 km pr. kWh
Max ladekapacitet pr. time: Indbygget lader: 11 kW (AC). Supercharger: Op til 350 kW (DC)
0-100 km/t: 7,4 sek
Topfart: 185 km/t
Særligt standardudstyr:
2-zone klimanlæg, navigation, aktiv vognbaneassistent, aktiv blindvinkelalarm, motorvejsassistent, elruder og elspejle, elforsæder m. varme, varme i bagsæder, læderrat, LED-matrix lygter, 12 tommer digital instrumentering, 12-tommer trykfølsom betjeningsskærm, Apple Carplay, head-up display, regnsensor, p-sensor for og bag, bakkamera, automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse og for tværgående biler, vejskiltegenkendelse, varmepumpe, USB og Bluetooth, køreprofiler, 18-tommer alufælge, eldrevet bagklap.
Ekstraudstyr:
Aftageligt anhængertræk: 16.000 kr.
20” alufælge: 10.000 kr.
Soltag: 10.000 kr.
Ladekabel: 2.000 kr.
Metallak: 8.500 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)