Den ene er svimlende hurtig. Den anden kører langt på en opladning. Prisen for to nye MG4-varianter er 300.000 kroner.
Den grønne MG4 XPower på billedet herover accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Elbilens ydelse er 320 kW, svarende til 435 hestekræfter, den har to elmotorer, en på hver aksel. Prisen for sportsvogns-præstationerne er 300.000 kroner – 310.000, hvis man vil have den i Hunter Green-lakering.
Da elbiler ret beset rimer mere på grøn tankegang og ikke går ud på at fyre mest muligt strøm af på kortest mulig tid, giver det for mange mere mening i stedet at vælge den nye Extended Range med 77 kWh-batteri og en rækkevidde på op til 520 kilometer. Den koster også 300.000 kr.
Begge kan lynlade med op til 140 kW.
Giver super-Audi baghjul
XPower-udgavens 64 kWh-batteri rækker til 385 kilometers kørsel, og med i de 300.000 kr. får man blandt andet elektronisk differentialespærre, alcantara- og kunstlæderbetrukne sæder og særlige 18 tommer alufælge, hvorigennem de orange bremsekalibre tydeligt ses.
Billigste MG4 Nordic Edition med 51 kWh-batteri og en rækkevidde på 350 km koster 230.000 kr. I den mangler en del af det aktive sikkerhedsudstyr, der findes i Luxury med 64 kWh-batteri og en rækkevidde på 435 km til 280.000 kr. Den testede Hvilkenbil i februar til fire ud af seks stjerner.
Bedste køb synes at være Luxury med 77 kWh-batteri. Sjoveste køb er utvivlsomt XPower.
Hvis man vil hygge sig med lidt nørderi, kan man bruge et kvarters tid på YouTube, hvor britiske What Car? viser, hvordan den kinesiske lommeraket giver en Audi e-tron GT baghjul.
Vild udvikling
Under alle omstændigheder er det tankevækkende, at elbiler i dag tilbyder nærmest ekstreme præstationer til lavpris. Især når man sammenligner med blot få år gamle, fossildrevne GTI’er og muskelbiler. En MG4 XPower er på størrelse med en VW Golf – men væsentligt hurtigere end den hidtil hidsigste Golf R, der med 320 hk og firehjulstræk skal bruge 4,7 sekunder for at accelerere fra 0-100 km/t. Altså næsten ét sekund mere end den elektriske superudgave af MG4. I øvrigt var Golf R mere end dobbelt så dyr: Sidste gang den optrådte i det danske modelprogram var i 2021, hvor prisen var 710.000 kr. Et udtryk for, at elektrificeringen på alle måder vender op og ned på vores opfattelse af biler.