Lige før lanceringen i weekenden, sætter VW både prisen på ID.7 ned og tilføjer mere udstyr. Basismodellen bliver 30.000 kr. billigere.
Med fare for at gentage os selv, kan vi nok en gang konstatere, at priskrigen på elbiler fortsætter i højeste gear. Denne gang er det VW, der spiller ud med markant lavere priser. Det overraskende er, at det sker for den Passat-store elbil ID.7, inden den får officiel Danmarkspremiere nu på søndag den 3. december.
Dermed var der offentliggjort priser på den store elbil, som VW især forventer vil blive interessant for det hurtigt voksende marked for elektriske firmabiler. Priserne lød på 480.000 kr. for en veludstyret grundudgave, mens en endnu bedre udstyret version med bl.a. panorama-soltag og eljusterbare sæder med massage var prissat til 550.000 kr.
Modsvar til konkurrenter
De nye priser vidner om, at VW ønsker at tage kampen op med konkurrenter som Tesla Model 3, der er blevet nedsat af flere omgange i år, samt Hyundai Ioniq 5 og Ioniq 6, der for nylig blev sat ned med op til 55.000 kr. Basisudgaven af ID.7 er således sat 30.000 kr. ned til 450.000 kr., mens den nærmest overdådigt udstyrede ID.7 Style koster 490.000 kr. Beskatningspriserne er fulgt tilsvarende med ned, og lyder nu på henholdsvis 420.000 og 450.000 kr.
Dermed gør VW den store ID.7 mere interessant for både privatkøbere med godt 400.000 kr. på bilbudgettet og firmabilister, der får mere for pengene til en beskatning på 450.000 kr.
Prisnedsættelsen må også ses som den danske importørs svar på, om ID.7 måske oprindeligt var prissat til den høje side?
ID.7 er ganske vist lige så stor som luksus-elbiler som Mercedes EQE og den nye BMW i5, der henholdsvis koster lige over og lige under 600.000 kr. Udstyrsniveauet er også indiskutabelt højt med bl.a. stort head-up display og avancerede køreassistenter som standard. Omvendt har især Tesla presset markedet med særdeles aggressive prisnedsættelser på den lidt mindre Model 3, der netop er kommet i en forbedret udgave til priser fra 340.000 kr. Samtid har et væld af andre mærker – også helt nye spillere som dansk-amerikanske Fisker og kinesiske Hongqi – kastet sig helhjertet ind i den verserende priskrig. Med de nye priser sørger VW for at komme godt fra land med ID.7, der som ’den elektriske Passat’ er en yderst vigtig model for det tyske bilmærke.
Flere elektriske firmabiler
”På baggrund af den positive feedback fra både leasingselskaber og pressen kan vi se, at vi kunne forløse endnu mere potentiale i ID.7 med et revideret modelprogram og priser. Inden for de rammer, der er givet af fabrikken, har vi haft mulighed for at sammensætte priser og udstyr, så ID.7 nu står endnu stærkere i forhold til flådemarkedet, som vi forventer vil vækste markant i den kommende tid i forhold til elbiler,” som pressechef Thomas Hjortshøj forklarer til Jyllands-Posten.
Mens ID.7 har premiere som fem-dørs hatchback denne weekend, får den til sommer følgeskab af en endnu mere rummelig stationcarudgave. Traditionelt sælger biler i ID.7-klassen især godt som stationcars, så den såkaldte Tourer kan skabe endnu mere interesse for ID.7. Priserne er dog endnu ikke klar.