BMW tager teknologisk tigerspring med ny el-SUV

Lige så forsigtige BMW er i deres tilgang til elbiler i dag, lige så stort et spring tager de med Neue Klasse i 2025.

Konceptudgaven af næste års BMW ’Neue Klasse X’ el-SUV lover både superbatterier, 800 volt teknologi og et nyt betjeningskoncept. 

De banebrydende nyheder står i kø i BMWs konceptudgave af mærkets kommende el-SUV, baseret på den såkaldte ’Neue Klasse’ platform.

’Vision Neue Klasse X’, som konceptbilen hedder, skal trille af samlebåndet i sin endelige udgave i 2025. Det sker på BMWs nye fabrik i Ungarn, der udelukkende får energi fra vedvarende energikilder.

Og sådan er det hele vejen igennem med Neue Klasse. Det er et ambitiøst projekt, hvis betydning dårligt kan overvurderes. Eller som BMWs bestyrelsesformand Oliver Zipse sagde i forbindelse med afsløringen:

”Neue Klasse er meget mere end bare en bil eller et bestemt koncept. Det redefinerer BMW-mærket – og vil på samme tid være mere BMW end nogensinde før.”

800 volt teknologi og mere effektive batterier skal både øge rækkevidden og reducere ladetiden markant.
’Superhjerner’

BMW har tidligere vist Neue Klasse som en sedan, der bliver fremtidens BMW 3-serie som elbil. Neue Klasse X er SUV-udgaven. En højere model, der skal afløse den nuværende iX3, der er en ældre model, der har fået en hjertetransplantation, hvor fossilmotoren er udskiftet med elmotor og batteri.

Neue Klasse er et helt andet dyr. Født og udviklet til udelukkende at være elbil med alle de fordele, som det giver. Og – viser det sig nu – fuld af spændende, teknologiske tigerspring.

Blandt dem er brugen af hele fire computere – eller ’superhjerner’, som BMW malerisk udtrykker det. To af ’superhjernerne’ skal udelukkende bruges til at forbedre køreoplevelsen – et kardinalpunkt for BMW, der brander sig selv som ’den ultimative køremaskine’. Præcis hvordan computerkraft skal forbedre køreegenskaberne fortæller BMW ikke, men det handler formentlig om forbedret samspil mellem elmotor, batteri, strømstyring, rekuperation, styring, affjedring og fartpilot.

Øget computerkraft skal også sikre ”det næste kvantespring inden for selvkørende biler”, lige som BMW lover ”mere dynamiske præstationer, mere præcision, højere effektivitet og endnu mere køreglæde.”

Det lyder som bragesnak fra marketingafdelingen, men er et udtryk for, at BMW vil fastholde sine kernekunder, når mærkets ikoniske sekscylindrede rækkemotorer afløses af musestille elmotorer.

Ingen skærm til speedometer mm. bag rattet. I stedet har BMW flyttet informationer op i hele forrudens bredde i Neue Klasse X.
300 km på 10 min.

Blandt argumenterne vil også være topmoderne batteriteknologi. Med Neue Klasse skifter BMW til nye, runde battericeller, der angiveligt indeholder 20 procent mere energi end de nuværende i prisme form.

800 volt-teknologi, som vi bl.a. kender fra Porsche, skal reducere ladetiden med 30 procent. Ifølge BMW vil Neue Klasse kunne lade strøm til 300 kilometers kørsel på blot ti minutter.

Samtidig skal lav et karrosseri med lav luftmodstand, særlige dæk og optimeret genindvinding af bremseenergien forbedre effektiviteten med op til 25 procent. BMW giver ingen specifikke data, men vi bør kunne forvente en rækkevidde i omegnen af 700 km.

Speedometer på forruden

Kigger vi ind i kabinen, byder Neue Klasse X på flere revolutioner. Umiddelbart er der kun én, centralt placeret betjeningsskærm a la Tesla i kabinen. Men kig igen, og du kan se, at BMW bruger nederste del af hele forruden som et udvidet head-up display. Som alle passagerer i bilen i øvrigt kan se.

Ved at løfte vigtige informationer om fart og navigation op på forruden, kan BMW designe et futuristisk rat med lodrette eger. Herfra kan du udføre et væld af kommander ved hjælp af tryk og swipes på rattet. Hvis du da ikke benytter dig af stemmestyring, som BMW også hævder bliver ’next level’.

En helt basal kvalitet som pladsudnyttelse får et stort løft i Neue Klasse. Fordi platformen er udviklet til elbiler, slipper vi for en kardantunnel, mens akselafstanden bliver større – alt sammen til gavn for passagererne.

Modsat mange andre elbiler afstår BMW fra at føre baglygterne sammen i et tværgående bånd. ‘Hofmeister-knækket’ i bagerste siderude er bevaret.
Original nyregrill er tilbage

Sidst men ikke mindst er herlighederne pakket ind i et futuristisk design, som ifølge chefdesigner Adrian van Hooydonk ikke desto mindre holder fast i klassiske BMW-stiltræk. Det gælder for eksempel den smalle ’nyregrill’, der ganske rigtigt er meget tættere på originalen end de kæmpe-udgaver, som vi har set på de seneste BMW-modeller.

Bagerste bagrude bevarer også det ikoniske ’Hofmeister-knæk’ – nu bare uden krom, men mere diskret i både form og som en markering i selve ruden.

Sideruderne, der går langt ned og sammen med panoramaglastag sikrer masser af lys i kabinen, er også et velkendt BMW-træk.

Spørgsmålet er så, hvor meget designet ændrer sig, når Vision Neue Klasse X går fra koncept til produktionsklar. Ikke meget, hvis vi skal tro norske motor.no, der i sidste måned hørte denne kommentar fra en BMW-repræsentant: ”Min mor vil ikke kunne se forskel på de to udgaver.”

Spændende… Fortsættelse følger helt sikkert.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here