Polestar-topchefen bryder sig ikke om at hænge fast i navne. Derfor skifter næste generation af Polestar 2 nummer.
Ideen om at videreføre en models navn ser Polestar-topchef Thomas Ingenlath ikke som en fornuftig løsning. For hvis man insisterer på at holde fast i et navn, begrænser man sig selv i mulighederne for at udvikle, mener han. Derfor kommer Polestar 2-afløseren ikke til at hedde Polestar 2.
“Ved at give en ny bil et andet nummer bliver vi ikke holdt fast i den kasse, som bilen har været i,” siger Ingenlath til britiske Autocar og henviser til Volkswagen Golf, der har heddet det samme siden 1974. Hvilket altså efter Ingenlaths mening er problematisk.
“Fordi du altid vil skulle kigge tilbage i kassen og blive nødt til at overveje, hvad den nye ‘Golf’ skal være, begrænser du dig selv i at tænke innovative tanker,” forklarer han.
Med Thomas Ingenlaths og Polestars beslutning betyder det, at Polestar 2 vil skifte navn til Polestar 7, når der i 2027 forventes at komme en ny version.
Dermed er der ingen anden logik i Polestars måde at navngive på end talrækkefølgen. At man tæller opad. Første fuldelektriske Polestar var 2’eren, som er en lettere højbenet sedan med stor bagklap, 3 er en SUV, 4 er en crossover, 5 ventes at blive en sedan på størrelse med Tesla Model S og Porsche Taycan, 6 er varslet som en decideret sportsvogn, og så er vi fremme ved 7, der altså bliver den nye udgave af 2’eren.
Optimisme følger pessimisme
I 2023 steg det globale Polestar-salg med kun fire procent med lidt over 53.000 solgte. I fjerde kvartal af 2023 faldt salget endda med 43 pct. Det fik alarmklokker til at ringe og visse iagttagere til at betvivle mærkets fremtid.
Polestar er ejet af kinesiske Geely. Teknisk set har Volvo, der også er ejet af Geely, siddet på godt 48 pct. af Polestars aktier, men da Polestar er økonomisk udfordret, og både Volvo og Polestar har brug for midler til at videreudvikle kommende modeller og udbygge produktionsleddet, blev det i februar besluttet at indlede en aktieoverdragelse. Med den vil Geely formelt overtage en del af Volvos aktier i Polestar, så Volvo-ejerandelen af Polestar kommer ned på 18 pct.
Det giver ifølge topchef Ingenlath Polestar ro til at færdiggøre udvikling og etablere en produktionsplan af kommende modeller. Ingenlath siger til Autocar, at han er overbevist om, at Polestar i 2025 vil sælge mellem 155.000 og 165.000 biler.