VW dropper samarbejde med Renault og går solo med udviklingen af en lille, billig elbil. Prisen kommer helt ned på 160.000 kr., lover VW.
How low can you go?
Det minder lidt om dansen limbo, når man følger bilproducenternes mere eller mindre friske udmeldinger om, hvornår de er klar med små elbiler, der bliver ’markedets billigste’.
I går aftes gik VW-koncernen dybt ned i knæ og dansede ind under den magiske overligger på 20.000 euro, da de satte pris på deres hidtil billigste elbil. Det svarer til 160.000 danske kr. inkl. moms. Og det er billigt i et marked, hvor selv de mest skrabede udgaver af små benzinbiler som Hyundai i10, Citroën C3 og Skoda Fabia koster over 140.000 kr.
VW har ellers netop droppet planer om at udvikle en billig elbil sammen med Renault. Samarbejdet skulle presse prisen i bund, så både VW og Renault bedre kan stå imod stadig skrappere konkurrence fra Kina.
I stedet har VW valgt at gå solo og udvikle en serie af elbiler i koncernens såkaldte Core brand-gruppe. Den tæller mærker som VW, Skoda og Cupra/Seat. Vi kan altså forvente flere små elbiler fordelt på flere mærker, som vi tidligere så det med elektriske udgaver af mikrobilerne VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo.
I Europa til Europa
Ifølge VW triller den første elbil til 20.000 euro af samlebåndet i begyndelsen af 2027. Meget mere ved vi ikke. VW har udsendt et silhuet-foto, der kan tyde på en meget kompakt crossover med fem døre og stor bagklap. Da den nye elbil skal placeres under en kommende ID.2 i Polo-størrelse, kan vi forvente en længde på under fire meter. Specifikationer findes endnu ikke – hverken for motorkraft, batteristørrelse eller rækkevidde.
VW lægger til gengæld vægt på, at koncernens billigste elbil skal udvikles og fremstilles i Europa til europæiske bilkøbere.
”Det handler om elektrisk mobilitet i den mest prisbillige bilklasse, udviklet i Europa til Europa. Dermed kombinerer vi et klart engagement i Europa som et industriområde, en europæisk industripolitik og handler i sidste ende i de europæiske kunders interesse,” siger Oliver Blume, administrerende direktør for Volkswagen-koncernen:
Dermed prikker Blume også lige diskret til de stigende spændinger mellem vesten og Kina, der kan gøre det til en værdibaseret konkurrencefordel for VW at tilbyde ’hjemmelavede’ elbiler.
Kræver politisk støtte
VW opfordrer dog samtidig til politisk støtte, hvis missionen skal lykkes.
“På trods af den attraktive pris vil vores køretøjer sætte standarder i denne bilklasse med hensyn til teknologi, design, kvalitet og kundeoplevelse. Denne opgave er blevet mere krævende på grund af stigende energi-, materiale- og råvareomkostninger. Én ting står klart: Elektromobilitet fra Europa til Europa kan kun lykkes med politisk støtte og konkurrencedygtige rammebetingelser,” siger Thomas Schäfer, chef for VW-mærket.
VW kommer også selv til at finde penge. I sidste uge erklærede koncernen, at europæisk bilindustri er alvorligt truet af kinesiske producenter og kun har kort tid at handle i. VW har allerede reageret med en plan om at gennemføre besparelser over de næste to år for 10 mia. euro.
Forspring til Citroën og BYD
Mens vi kan se frem til rekordbillige elbiler fra VW i 2027, holder koncernen fast i, at der også kommer nye billige, elbiler i 2026. Her lancerer VW-koncernen de første af fire kompakte elbiler i Polo-størrelse, hvor prisskiltet starter fra 25.000 euro – eller hvad der svarer til ca. 200.000 danske kr.
Der er tale om to personbiler, en fra VW og en fra Cupra, samt to små SUV’er fra henholdsvis Skoda og VW.
Det giver Citroën et klart forspring i kampen om at komme først med markedets billigste elbil: Allerede til efteråret kommer den kompakte, elektriske crossover ë-C3 til Danmark til priser fra 180.000 kr. I 2025 forventes kinesiske BYD at lancere en endnu billigere elbil herhjemme.