Elbilproducenten Henrik Fisker har søgt konkursbeskyttelse for sit firma, Fisker Inc. Ingen har vist interesse for at redde bilmærket.
(Opdateret 20. juni) Nyheden har været under opsejling længe, og nu er det officielt: Den danske bilskaber Henrik Fisker har søgt om konkursbeskyttelse efter det såkaldte chapter 11 i USA for sin elbil-virksomhed, Fisker Inc. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
“Som andre virksomheder i elbil-industrien, har vi mødt modvind i markedet og økonomien, der har ramt vores evne til at agere effektivt. Efter at have evalueret alle muligheder for virksomheden, har vi besluttet, at den bedste vej frem, er at sælge alle virksomhedens aktiver under chapter 11 (konkursbeskyttelse, red.),” skriver Fisker Inc i en udtalelse.
Ansøgningen om konkursbeskyttelse kommer efter en stribe af dårlige nyheder fra Fisker.
Ved udgangen af februar meddelte Henrik Fisker, at hans firma kunne løbe tør for penge i år. Midt i marts kom det frem, at Fisker havde hyret advokater, der skulle afsøge forskellige muligheder for en konkursbegæring. Sidst i marts brød forhandlinger om et samarbejde og en økonomisk saltvandsindsprøjtning fra en stor bilproducent sammen. Ifølge Reuters var der tale om japanske Nissan. I begyndelsen af april satte Fisker sine mange lagerbiler på udsalg med rabatter på mere end 200.000 kr. Og i starten af maj sagde den østrigske bilfabrik Magna, der bygger alle Fiskers biler, at de ikke forventede at bygge flere biler for Fisker.
Ikke meget at sælge
Undervejs har Henrik Fisker forsøgt at rejse mere kapital. Det er ikke lykkedes – og ingen etablerede bilproducenter har altså ønsket at købe sig ind i Fisker Inc.
Henrik Fiskers udfordring har været, at han ikke har haft meget at sælge. Frem til i dag har Fisker fremstillet 10.000 eksemplarer af den hypede el-SUV Ocean – mindre end en fjerdedel af det forventede. Samtidig er det kun lykkedes at sælge omkring 5.000 af bilerne. Da Fisker ikke ejer den fabrik, som bilerne fremstilles på, har han reelt kun kunnet tilbyde en køber eller investor de intellektuelle rettigheder til de i alt fire bilmodeller, som han har udviklet.
Fisker Inc. har angiveligt op til næsten 1.000 kreditorer. Med chapter 11 opnår Fisker beskyttelse mod krav fra sine kreditorer, mens der udarbejdes en plan for at betale så meget som muligt af gælden til dem.
Konkurs for anden gang
Hvis Fisker Inc. ender i en konkurs, er det ikke første gang for Henrik Fisker. I 2013 måtte han forlade sin daværende virksomhed Fisker Automotive, der fremstillede hybridbilen Karma. Året efter indgav firmaet frivillig konkursbegæring og blev efterfølgende solgt til en kinesisk virksomhed.
Henrik Fisker er uddannet bildesigner og blev især kendt for de meget vellykkede designs af sportsvognene BMW Z8 og Aston Martin DB9.
Jeg synes nu at have læst andetsteds, at Fisker har søgt konkursBESKYTTELSE og ikke konkursBEGÆRING. Jeg er ikke ekspert i konkurser, men jeg tror ikke at det er det samme – I skriver konkursbegæring i artiklen.
Du har ret Martin – der er forskel på de to begreber. Artiklen er nu rettet. Med venlig hilsen, Jens Velling, redaktør.