Priskrigen på det danske marked trappes markant op, når det rumænske discountmærke Dacia kommer til Danmark til april. Prisen for en 7 personers MPV bliver sensationelle 150.000 kr.
Rygterne har svirret længe og flere medier – blandt andre hvilkenbil.dk – har længe anset det for sikkert, at det rumænske discountmærke Dacia ville få dansk premiere. Nu er det officielt: Ifølge den danske importør kan den første Dacia, MPV’en Lodgy, købes herhjemme fra den 6. april.
Det bliver til priser, der kun kan betegnes som sensationelle. En Dacia Lodgy med syv sæder og 1,6 liters benzinmotor med 85 hk koster 154.000 kr. inkl. lev. Det er omtrent halv pris sammenlignet med konkurrenter som Renault Grand Scenic og Citroën C4 Picasso. Til gengæld er teknikken bedaget, sikkerheden rækker kun til tre ud af fem stjerner i Euro NCAPs crashtest, ligesom listen over standardudstyr hverken indeholder aircondition eller el-ruder. Alle Dacia-modeller får dog tre års garanti, så lige på det punkt er der ikke noget discount over det rumænske bilmærke.
Med Dacia’s ankomst til det i forvejen prisfølsomme danske marked, kan priskrigen meget vel blive forstærket – ikke mindst bladt de lidt større biler.
Prisen for en Lodgy kan endda skrues ned til 134.000 kr., hvis man kun har brug for fem siddepladser. Omvendt ligner udgaven med 90 hestes dieselmotor og 7-sæder til 169.000 kr. på mange måder det bedste valg. Ikke mindst fordi den kører 23,8 km/l, mens benzinudgaven er decideret tørstig med et forbrug på 14 km/l.
Uanset variant stammer motorerne og resten af teknikken fra franske Renault, der har ejet Dacia siden 1999. Med stor succes. Faktisk er det rumænske bilmærke vokset eksplosivt under Renaults ejerskab, der sælger rigtigt mange Dacia i Østeuropa. Ved at bruge ældre Renault-teknik i Dacia bliver bilerne usædvanligt billige, men efterlader angiveligt profitter, der langt overgår Renaults indtjening på det franske mærkes egne modeller.
Flere Dacia-modeller på vej
Herhjemme bliver det den danske Renault importør, der står for import og salg af Dacia fra 26 Renault-forhandlere. Efter familiebussen Lodgy følger Sandero, der er en anelse større end Renault Clio og skal koste 114.000 kr. inkl. levering og en 75 hestes dieselmotor. Derefter ser vi ”Postmand Per” typen Logan MCV, mens firehjulstrækkeren Duster dukker op sidst på året. Alle får ifølge den danske Renault-importør elektronisk antiskrid og seneste teknik indenfor ABS-bremser og airbags. Alligevel er importøren klar over, at Dacia vil tiltrække kritik for netop sit bedagede sikkerhedsniveau. Blandt andet har sikkerbil.dk og FDM for nylig frarådet både import og salg af Dacia. Til kritikken siger direktør Henrik Bang, Renault Danmark:
”Dacia Lodgy er især interessant for de bilkøbere, der ellers er i markedet efter en brugt bil. Og sammenligner man Dacias sikkerhed med de brugte biler i samme kategori, er bilkøberne bedre stillet ved at købe en Dacia. Ikke alene er crashsikkerheden den samme som i en tilsvarende brugt bil, du får yderligere sikkerhed ved at have en helt ny bil, der har tre års fabriksgaranti.”
Henrik Bang har også et hip til nogle af konkurrenterne, der heller ikke kan prale af fem-stjernet sikkerhed.
”Dacia Lodgy er jo ikke den eneste bil på markedet med tre stjerner. Nogle af de bedst sælgende biler på det danske marked, Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 107, er også netop blevet testet til tre stjerner og det er jo væsentligt mindre biler”, siger han.
Læs mere:
Dacia smider prisbombe på det danske marked
Dacia kan udvide priskrig til større biler