Den kinesiske gigant BYD offentliggør billeder af en ny elbil. Målet er at erobre verdensmarkedet og sælge halvdelen af alle verdens elbiler.
Siden slutningen af 2023 har privatejede kinesiske BYD konkurreret med amerikanske Tesla om at være verdens største producent af elbiler. Mens det i øjeblikket kniber for Tesla, ser det, trods Vestens straftold mod kinesisk-producerede biler, anderledes lyst ud for BYD.
Build Your Dreams har netop offentliggjort billeder af endnu en model: En kompakt hatchback-udgave af sedanen Seal med navnet Seal 06 GT. De præcise specifikationer på bilen er endnu ukendte, men ud fra tilgængelige beskrivelser og ved et kig på de offentliggjorte billeder af Seal 06 GT ser den ud til at være kortere end Seal.
Så størrelsesmæssigt formentlig et sted mellem Seal, Tesla Model 3, Kia EV6 og landsmanden MG4 samt Volkswagen-tvillingerne VW ID.3 og Cupra Born.
60 eller 73 kWh-batteri
Seal 06 GT er baseret på konceptet Ocean M, som BYD viste på biludstillingen i Beijing i april i år. Ocean M blev dengang beskrevet som en bil, der skal udfylde hullet mellem Seal og den kompakte Dolphin.
Seal 06 GT står næppe på BYD’s nyeste e-platform, der giver mulighed for 800 Volts-teknologi og dermed lynhurtig opladning. Hvad angår batteristørrelser, forlyder det, at den i den baghjulstrukne udgave fås med 60 eller 73 kWh-batteri. Ydelsen skulle være 160 kW (svarer til 218 hestekræfter) og i den firehjulstrukne med to elmotorer 310 kW (422 hk).
Rækkevidden efter den vestlige WLTP-norm kendes ikke. Ifølge den kinesiske CLTC-målemetode kan den klare op til 605 kilometer, men der skal trækkes en del fra for at finde WLTP-rækkevidden.
Til Danmark i 2025?
Seal, der er en oplagt konkurrent til Tesla Model 3, har noget kraftigere ydelse end 06 GT, og den koster i Danmark fra 350.000 kr. Førnævnte Dolphin koster fra 235.000 kr., så mon ikke 06 GT-prisen skal begynde et stykke på den lave side af 300.000 kr.
Præcis hvornår Seal 06 GT kommer til Europa, oplyses ikke. Men den længe ventede mini, Seagull, må forventes at være fremme i 2025, og det kunne også blive året for 06 GT’s ankomst.
Seagull har potentiale til at blive Danmarks billigste elbil – anslået 170.000 kr. – i skarp konkurrence med den forsinkede Citroën ë-C3. Når ë-C3 forventes til Danmark i begyndelsen af 2025, er fraprisen 180.000 kr. Fra samme skuffe byder Citroën-slægtningen Opel sig til med Frontera. I prislejet er blandt andre Fiat Panda, Hyundai Inster og retro-ellerten Renault 5 også på vej.
Verdens største?
BYD erklærer med stor selvtillid, at der i en ikke særlig fjern fremtid skal stå BYD på hver anden solgte elbil i verden. Ordene er Executive Vice President Stella Lis og faldt på en pressekonference i Shenzhen i sidste uge.
Den optimistiske udmelding fra Stella Li underbygges af den privatejede kinesiske gigants massive, globale investeringer. BYD hælder milliarder i produktionsfaciliteter i Europa, Asien og på det amerikanske kontinent. Blandt andet for at undgå EU’s, USA’s og Canadas straftold på statsstøttede biler produceret i Kina. Men ganske enkelt også for at være tættere på de markeder, som BYD vil erobre.
BYD er i færd med at etablere sig i Ungarn, Tyrkiet og Brasilien, har etableret en fabrik i Thailand og formodes at underskrive aftaler om at bygge fabrikker i Mexico og Indonesien.
For at undgå problemer med den kritiske software i biler fra Kina, som især USA advarer imod, og som amerikanerne forsøger at få andre vestlige lande med på, vil BYD etablere datacentre i bl.a. Europa. Med lokale aftaler oplyser BYD, at de vil garantere og dokumentere, at der ikke bliver sendt data fra BYD’s biler til Kina.
Af redaktionen