Test: BYD Seal udfordrer Tesla Model 3

BILTEST: BYD Seal er det kinesiske svar på Tesla Model 3. Udstyr, kvalitetsfølelse, kabineplads og komfort imponerer.

Hvilken bil?

BYD Seal er en velvoksen sedan fra verdens største bilproducent: Kinesiske Build Your Dreams, der konkurrerer med Tesla om positionen som verdens største producent af elbiler.
Samme Tesla har BYD helt klart haft i kikkerten. Seal har nogenlunde samme dimensioner, fire døre og udvendigt bagagerum som Tesla Model 3.
Seal fås i to udgaver. Den billigste til 350.000 kroner hedder Design, har 82 kWh-batteri, træk på baghjulene, 313 hestekræfter, kører op til 570 kilometer på en opladning og kan lade med 150 kW i en lynlader. 
Testbilen Seal Excellence koster 30.000 kr. mere, har to elmotorer, træk på alle fire, yder 530 hk, vejer 130 kilo mere, har samme størrelse batteri og ladeevne og har en rækkevidde på 520 km.
Eneste betydende udstyr, som Excellence har udover Designs alenlange liste over standardudstyr, er et head-up-display. Desuden kan Excellence hægte dobbelt så meget på krogen, nemlig 1.500 kilo.

Vidste du at?

Blandt BYD’s flere end 60.000 ansatte går tyske Wolfgang Egger rundt. Han har siden 2017 været chefdesigner og tegnede før sin BYD-karriere skønheder som Alfa Romeo 156 og 8C Competizione.
SUV’en Seal U, der har samme ligegyldige udstråling som et glas postevand, og som må være blevet tegnet på en dårlig Egger-mandag, kan på ingen måde sammenlignes med Seal. Seal U står på en helt anden platform, der også benyttes til modeller med fossilmotor, og den skal ses som BYD’s bud på en udfordrer til Tesla Model Y.

I den fossile storhedstid kunne der stå 1,6, 2,0, 3,0, GL, GLX, S eller SE et eller andet sted bag på bilerne. Elbiler skilter sjældent med ret meget, men det gør den største Seal, dog ganske diskret: 3,8S står der på bagklappen. Et afdæmpet statement, der fortæller, at bilen accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder.

Samme selvtillid og stærke udstråling skinner igennem i Eggers design af bilen. I modsætning til en stor del af Kina-bilerne forsøger Seal, i hvert fald forfra, at mikse en cocktail bestående af Tesla Model 3 tilsat et par skvæt Porsche Taycan og en knivspids Chevrolet Corvette.

Hvordan er førerpladsen?

Seal er godt skruet sammen. Kvaliteten synes høj, det samme kan man sige om materialerne, og de læderbeklædte forsæder, der kan indstilles elektrisk, sidder man godt i. Lændestøtte, varme og ventilation er standard i førersædet, passagersædet må undvære lændestøtte, og raffinementet får et yderligere løft af det standardmonterede og aldeles vellydende Dynaudio-lydsystem med 12 højttalere.
Det raffinerede forsvinder dog, når det kommer til infernoet af ‘bong’-lyde fra de aktive sikkerhedssystemer. Den lovpligtige hastighedsalarm, der er aktiv, hver gang bilen startes, skal for alt i verden slås fra, hvis ikke man skal få lyst til at køre bilen i havnen. Men selv hvis man undlader den handling, bliver blodtrykket udfordret, for det kræver syv (7) tryk på den store skærm at nå frem til de-aktiveringen og tilbage til hovedmenuen. Samme irriterende ‘hvor er det ufedt at fedte med en skærm, mens man kører bil’, gør sig gældende med eksempelvis sæde- og ratvarmen, der kræver fire tryk at nå frem til og væk fra igen.
I trafiksikkerhedens og brugervenlighedens navn ville det være så fantastisk med noget mere simpelt. Og hvis ikke det må være en trykknap, så i hvert fald et tydeligt symbol på skærmen, der bare skal trykkes på én gang, som var det en gammeldags trykknap.
Skærmens størrelse gør samtidig, at der er samlet rigeligt mange informationer, og den kan være vanskelig at danne sig et hurtigt overblik over. 

Hvordan opleves kabinen?

Klimaanlægget er også i denne BYD lidt vanskeligt at dosere – som vi oplevede det i test af Dolphin og Atto 3. På varme sommerdage blev Seals temperatur sat til 22 grader, og alligevel føltes det køligt. 22 grader i Kina er muligvis ikke det samme som 22 grader i Europa. Men ‘swipe’ den op på 25-26, og det bliver mere behageligt.
Seals bagsæder er ligesom forsæderne yderst komfortable, og man sidder ubetinget bedre hér end i Tesla Model 3. Det må tilskrives, at afstanden fra sædehynden til gulvet er længere på grund af de fladere BYD-batterier under gulvet. Det giver en mere bekvem benstilling. Seals akselafstand er desuden fire centimeter længere end Model 3’s.
Det trækker dog ned, at hvis personerne foran har justeret deres sæder i bund, er det næsten umuligt for bagsædepassagererne at mase deres sko ind under forsæderne. Desuden er varme i bagsædet ikke en mulighed.
Omme i bagagerummet tager Model 3 dog point tilbage med 542 liter; Seal må nøjes med 400 liter inde bag sin relativt beskedne sedan-åbning. Kineseren skal dog have ros for det 53 liter store ‘frunk’ under den forreste klap, der ud over ladekablerne levner plads til lidt flere småting.
Bagerste elektriske bagklap åbnes i øvrigt – hvis man ikke benytter knappen i kabinen eller dobbelttryk på nøglen – ved at trykke på en lille knap på kofangeren under bagklappen. Med dertil hørende garanti for at få snavs på den benyttede finger.

Er sikkerheden i orden?

BYD Seal cruisede i 2023 igennem Euro NCAP’s sikkerhedstest med de maksimale fem stjerner. Anmærkningerne går på dens behandling af bløde trafikanter i tilfælde af påkørsel, og sjovt nok oplevede jeg under testen præcis dét, som Euro NCAP også bemærker om det aktive system, der skal bremse for tværgående trafik. På vej frem i et T-kryds bremsede Seal’en pludselig op for en bil, der i langsom fart kom fra højre side og skulle dreje til venstre ind på ‘min’ vej. Selvom min hastighed kun var 25 km/t, var den hårde opbremsning ubehagelig, særligt for bilisten bagved, der pludselig måtte træde hårdt på sin bremse, fordi bilen foran uden grund var blevet bange for et eller andet.
Den adaptive fartpilot fungerer principielt fint, om end jeg savner lidt elegance, når den sættes på pause; de-aktiveringen sker abrupt og mindre gelinde end i en billig Suzuki Swift. Ellers er oplevelsen, at systemerne gør, som de skal. Vognbaneassistentens følsomhed kan indstilles til ikke at rykke for kraftigt i rattet, og den indstilling husker bilen lykkeligvis. Det enorme antal ‘bong’-advarselslyde kan enten dæmpes eller slås fra – bortset fra den der lovpligtige, blodtryksforhøjende hastighedsadvarsel som beskrevet under ‘hvordan er førerpladsen?’

Hvordan kører den?

Seal kontrollerer de 2,2 ton ganske anstændigt og gør køreoplevelsen passende dynamisk. I forhold til den senest opdaterede Tesla Model 3 er Seal-undervognen en kende fastere uden dog at være ukomfortabel, og bilen afbøder huller og skarpe kanter ganske overbevisende.
Støjniveauet er helt igennem komfortabelt; bilen er nærmest tyst, også ved motorvejshastighed, og også selvom den kører på 19 tommer hjul. 

Hvordan er motor og opladning?

De 390 kW (530 hk), som Seal Excellence yder, er nærmest absurd mange. Og unødvendige. Men sjovt er det da at fyre den op på 100 km/t på 3,8S, som der står på bagsmækken. De 230 kW (313 hk), som basis-Seal med baghjulstræk yder, er fuldt tilstrækkelige, da de fleste må formodes at kunne affinde sig med en 0-100 km/t-acceleration på knap seks sekunder.
Det 580 kilo tunge, såkaldte BYD Blade-batteri indeholder hverken kobolt eller nikkel, hvilket miljøet sikkert er glad for. I lynlader indtager batteriet kortvarigt op til 150 kW, og når det kommer til forbrug, gennemfører den til karakteren ‘bestået’. På papiret loves 5,5 kilometer pr. kilowatt-time, og i løbet af min testuge under forskellige forhold landede snittet på 4,9 km/kWh. Det svarer til lidt over 400 km; bilens officielle rækkevidde er 530 km.

Passer prisen?

350.000 kr. er en stærk pris for Seal Design, når man ser, hvad man får for pengene. 30.000 kr. for elmotor nummer to, en vanvittigt høj ydelse og en lynhurtigt acceleration er for så vidt en rimelig merpris for Excellence, men min husholdning ville bruge pengene på en anden forsødelse af tilværelsen.

BYD importeres til Danmark af Hyundai, der er kendt for at yde en flot garanti, og det samme gør BYD: Seks års mekanisk og otte år eller 200.000 km på batteriet. Dét er stærkt. 

Er der alternativer?

Tesla Model 3 er nævnt flere gange, og den kan man bare ikke komme udenom. Erfaringerne viser, at Model 3 er effektiv, så selvom Standard Range-versionen står til 513 kilometers rækkevidde, er det den, man skal hive frem i sammenligningen med Seal Designs rækkevidde på 580 km. 
Model 3 koster i øjeblikket 300.000 kr., Seal koster 50.000 kr. mere. Model 3 Long Range med 630 kilometers rækkevidde koster 360.000 kr.
Sydkoreanerne Hyundai Ioniq 6 og Kia EV6 er også oplagte udfordrere – de koster i de topudstyrede og sammenlignelige udgaver henholdsvis 405.000 og 420.000 kr. 
Fra Kina kommer Geely-ejede og Volvo-udviklede Polestar 2. Standard Range skal have et par ekstraudstyrspakker for at kunne konkurrere og ender i godt 430.000 kr. Tyske BMW i4 stikker prismæssigt af i sammenligningen med en frapris på 477.000 kr.

Konklusion:

For: Pris, udstyr, kvalitetsfornemmelse, frunk, bagsædeplads, garanti. 
Imod: Overfølsomme sikkerhedssystemer, ‘bong’-lyde, for få knapper, lille bagagerum.
Hvilkenbil siger: 

Som bil betragtet er Seal et glimrende køretøj med masser af udstyr, stærk drivlinje, gode køreegenskaber og en virkelig god garanti. Alt sammen til en ikke-skræmmende pris. Men Tesla Model 3 giver mere for pengene. Så står valget mellem de to, og er man en politisk bevidst forbruger, må man jo afgøre med sig selv, om man vil købe en bil produceret i det kinesiske diktatur. Eller om man finder Tesla-ejer Elon Musk mere gal end genial. Og derfor hellere vil støtte et sydkoreansk eller tysk alternativ.

FAKTA: BYD Seal Excellence

Vejl. pris, inkl. lev.: 379.995 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Privatleasing: 5.295 kr./måned (førstegangsydelse 14.995 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 11-36 måneder)
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (mekanisk): 6 år eller 150.000 km
Garanti (lak/rust): 3/12 år
Garanti (batteri): 8 år eller 200.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2023)
Antal airbags: 9 airbags (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 480/188/146 cm
Bagagerum (min/max): 400 liter + frunk på 53 liter
Vægt: 2.185 kg 
Anhængervægt: 1.500 kg
Batterikapacitet (netto): 82,5 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 520 km
Forbrug: 5,5 km/kWh (18,2 Wh/100 km)
Forbrug i test: 4,9 km/kWh (20,4 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 150 kWh DC
Opladningstid: 35 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), op til 7,5 timer (10-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 390 kW (svarer til 530 hk), 4-hjulstræk
0-100 km/t: 3,8 sek
Topfart: 180 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, vejbaneassistent, kollisionsadvarsel for og bag, advarsel om tværgående trafik for og bag, blindvinkeladvarsel, advarsel om trafikanter v. åbning af døre, trafikskiltegenkendelse, head-up-display, LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, p-sensorer for og bag, 360 graders kamera, elektrisk justerbare forsæder m. varme og køl, elektrisk justerbare forsæder m. lændestøtte, varme og ventilation, 2-zonet klimaanlæg, varme i rattet, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl og venstre sidespejl, elektrisk indstilling af sidespejle m. klapfunktion, 10,25 tommer førerdispaly, 15,6 tommer infotainmentskærm, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af to mobiltelefoner, bluetooth, 4G-internet, Dynaudio-lydsystem m. 12 højttalere, DAB- og FM-radio, navigation, nøglefri adgang og start, læderindtræk, glastag, elektrisk bagklap, 19 tommer alufælge, metallak (hvid). ( * Anslået af hvilkenbil.dk) 

Metallak: 9.600-12.800 kr.
Aftageligt anhængertræk: 13.995 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here