Test: Kinesisk Tesla-udfordrer har hit-potentiale

BYD er en stor producent med et bredt modelprogram. Aktiekursen ser også solid ud. Det lover godt for fremtiden.

BILTEST: BYD Seal U er et kinesisk alternativ til verdens mest solgte bil, Tesla Model Y. Bare billigere – men også med et par klare minusser.

Hvilken bil?

BYD Seal U er en elektrisk SUV, der går direkte efter at udfordre verdens mest solgte bil, Tesla Model Y. Størrelsen matcher næsten på centimeter, her er masser af udstyr og til priser fra 320.000 kr. er den kinesiske udfordrer billigere end forbilledet.
Testbilen koster dog 340.000 kr. De ekstra 20.000 kr. er alle pengene værd, fordi batteriet vokser fra 72 til 87 kWh, øger rækkevidden fra 420 til 500 km og forbedrer ladeeffekten fra 115 til 140 kW. 
Trods navnet har Seal U intet at gøre med sedanen Seal. SUVen med tilføjelsen U står på en platform, der også kan rumme en hybridmotor. Herhjemme ser vi udelukkende Seal U som elbil. De to modeller har dog BYDs såkaldte ’Blade’ batteri tilfælles. Som litium-jern batteri (LFP), skal det være særligt robust og fremstilles uden sjældne metaller som nikkel, mangan og kobolt. Begge biler er også designet af den samme designer. Tyske Wolfgang Egger har tidligere været chefarkitekt for Audi og Alfa, men siden 2017 ansvarlig for BYDs formsprog. Han er lykkedes med at skabe visuel forbindelser mellem sedan og SUV, men teknisk er Seal U mere gammeldags.

Vidste du at?

BYD dufter af BMW, men med kinesisk flair for det pompøse står navnet for Build Your Dreams – Byg Dine Drømme.

Drømmefabrikken hjemme i kinesiske Shenzhen har fart på. På blot 20 år er BYD vokset til at være et af Kinas største bilmærker med 600.000 medarbejdere og egen batteriproduktion. I fjerde kvartal sidste år overhalede BYD Tesla som verdens største producent af elbiler. I et marked, der vrimler med kinesiske bilproducenter regnes BYD for at være blandt de mest solide, der også vil være her på den lange bane.
Ambitionerne er store og pengekassen dyb. Hvis du skal se EM i fodbold i Tyskland til sommer, kan du ikke undgå at opdage, er det kinesiske bilmærke bruger enorme summer på at være hovedsponsor. De mange BYD-reklamer på tysk bilindustris hjemmebane vil svide i øjnene på tyske rivaler som VW, BMW og Mercedes. BYD er kommet til Europa for at vinde markedsandele.

Hvordan er førerpladsen?

Du sidder højt og godt i BYD Seal U. Sæderne er også bygget til store skandinaver, og udsynet er glimrende gennem de store ruder til alle sider. Som i Tesla har du en central skærm på 15,6 tommer. Men BYD har tilføjet et ’partytrick’, så du kan imponere venner og naboer: Tryk på en knap, og skærmen skifter fra liggende til stående. Egentligt ubrugeligt, men cool ser det ud. Vigtigere er det, at Seal U i modsætning til Tesla tilbyder et stort digitalspeedometer, der tilmed er udbygget med et velfungerende head-up display på forruden. Hertil kommer en del trykknapper, der gør det muligt at betjene flere funktioner mere direkte. Det fungerer generelt godt – så lever vi med, at skærmbetjeningen ikke altid er lige intuitiv. For eksempel lykkedes det aldrig at nulstille triptælleren, og der stod konstant mærkelige tal i toppen af centerskærmen. Til gengæld fungerer stemmestyringen om ikke perfekt, så bedre end i den nye VW ID.7. Godt nok kun på engelsk, men til mindre kommandoer om temperatur, sædevarme, lydstyrke og navigation er stemmeassistenten overraskende kompetent.

Hvordan opleves kabinen?

BYD Seal U er ikke helt så rummelig som den altædende Tesla Model Y. Men det er tæt på. Bagsædet har også plads til langbenede voksne. Desværre er sædehynden så flad, at du mangler støtte under lårene. En ærgerlig svipser af de kinesiske indretningsarkitekter.
Bagagerummet er relativt stort og regulært. Rullegardinet er dog klodset at betjene, og i stedet for at placere ladekablerne i et frunk foran, skal du opbevare dem her i bagagerummet. Det er ikke optimalt.

Der, hvor BYD Seal virkelig overrasker positivt, er på finish og byggekvalitet. Alle overflader er bløde at røre ved, og samlinger og svejsninger er nydelige. Det er også svært at vride knirkelyde ud af kabinen.

BYD er fremstillet i Kina og er billigere end konkurrenterne, men der er intet tarveligt discountpræg over Seal U. Tværtimod får du en positiv ’kvalitet-til-prisen’ oplevelse. At kineserne kan udfordre europæiske bilmærker på klassiske dyder som finish og kvalitetsoplevelse, er en overraskelse.

Er sikkerheden i orden?

For blot få år siden fik kinesiske biler i enhver forstand uhyggelige klø i Euro NCAPs crashtest. På den baggrund er det imponerende, hvor hurtigt kineserne har lært lektien. BYD Seal U er et godt eksempel: Uanset hvilken vinkel den store SUV rammes fra i NCAPs ’torturkammer’, passer den omsorgsfuldt på sine passagerer. En ny opfindelse som en central airbag mellem forsædepassagerer, der skal forhindre hovedlæsioner ved sidekollisioner, har Seal U også. Og den virker glimrende.
Derfor er det ekstra ærgerligt, at vi i tæt trafik oplevede en af de ’fantomopbremsninger’, som desværre plager mange moderne biler. Ud af det blå hugger bilen bremsen i, helt uprovokeret. Andre biler har samme udfordring, men det er en alvorlig fejl, der kan gå helt galt. Derfor trækker det ned i vores bedømmelse af Seal U.
Læs mere om NCAPs crashtest her og se video herunder.

Hvordan kører den?

Er du typen, der vil være ét med maskinen, placere bilen millimeterpræcist i svingene og sætter pris på en delikat affjedring og klippefast retningsstabilitet, er Seal U ikke noget for dig.
Køreegenskaberne er bløde, svampede og ufokuserede. Trods beskeden motorkraft har de trækkende forhjul svært ved at finde vejgreb, bare asfalten er lidt fugtig. Fjedrene går dybt i knæ i skarpe sving, det upræcise styretøj gør det svært at holde kursen, og manglen på feedback fra styretøjet gør køreoplevelsen diffus under alle forhold.
Men betragter du bilkørsel som ren transport, der bare skal overstås med minimal involvering, løser BYD Seal U opgaven. Ja, til prisen byder den på hæderlig komfort og beskeden støj fra dæk og vind. Elmotoren kan slet ikke høres.
Det er et spørgsmål temperament. Bilentusiasten vil rynke på næsen, gennemsnitsbilisten snarere glæde sig over den gode plads og det omfattende udstyr til noget, der minder om discountpris. Med andre ord: For de mange bilkøbere, der højst triller en tur rundt om blokken, inden de vælger bil, har BYD Seal U hit-potentiale.

Hvordan er motor og opladning?

Elmotoren i BYD Seal U nøjes med relativt beskedne 160 kW (218 hk), og modsat mange konkurrenter tager det næsten 10 sekunder at accelerere til 100 km/t. Helt fint med os. Seal U er alligevel sat op til tilbagelænet cruising, og det er faktisk klædeligt til en familiebil.
Afslappet kørestil øger også rækkevidden. Måske var det medvirkende til, at vi endte med et snitforbrug på lige knapt 4,5 km/kWh. Det er godkendt i syv graders varme og en høj SUV, der ikke ligefrem glimrer med lav luftmodstand. Under forbrugstesten toppede vi på 120 km/t på motorvejen. Det understreger, at Seal U er ganske effektiv.
Desværre gælder det ikke ved ladestanderen. BYD lover, at batteriet tager imod 140 kW, men vi nåede kun kortvarigt op på det halve. Det er ikke godt nok – heller ikke i syv graders varme. Andre tests viser, at BYDs Blade batteri tilsyneladende er afhængig af højere temperaturer og forvarmning, hvis det skal lade hurtigt.

Passer prisen?

Ja, til 340.000 kr. er den testede BYD Seal U med Design-udstyr komplet udstyret – den mangler faktisk kun anhængertræk. Præstationerne er OK og rækkevidden godkendt. BYD har også en af markedets bedste garantier med 6 år/150.000 km på selve bilen og 8 år/200.000 km på batteriet. Det viser, at BYD stoler på deres produkter – og mener indtoget på det danske marked alvorligt. Omfattende garanti giver tillid til mærket. Koreanske konkurrenter som Kia og Hyundai har brugt lange garantier til at skabe sig et godt navn og høje gensalgsværdier i Danmark, så her gør BYD det rigtige. Omvendt er konkurrencen blandt elbiler intens.

BYD ligner et godt tilbud nu, men flere etablerede mærker er ikke meget dyrere. Så hold øje med markedet. At vælge elbil kan afhænge af dagsprisen.

Er der alternativer?

Vi ser især tre alternativer, der alle er dyrere, men efter vores vurdering faktisk er merprisen værd:
Hyundai Ioniq 5 blev ikke for ingenting Årets Bil i Danmark 2022 og fås lige nu med kæmpe rabat. For 350.000 kr. – blot 10.000 kr. mere end BYD Seal U – får du 229 hk, 507 km rækkevidde og hurtig opladning med moderne 800 volt teknologi. Her er lidt mindre udstyr, men Ioniq 5 er på alle områder bedre end Seal U.
Det samme gælder Skoda Enyaq 85 Premium, men her betaler du også 380.000 kr. – altså 40.000 kr. mere. Du får 286 hk, 557 km rækkevidde, næsten lige så meget udstyr – og væsentligt bedre køreegenskaber.
Endelig er det umuligt at komme uden om Tesla Model Y. Som Standard Range med 455 km rækkevidde, men hurtigere ladning, flere kræfter og næsten lige så meget udstyr (træk er standard), koster den 360.000 kr. – 20.000 kr. mere end Seal U. Er du til mere sportslige køreegenskaber og minimalist-indretning med én skærm til alting, er de godt givet ud.

Konklusion:

For: Pris, udstyr, garanti.
Imod: Køreegenskaber, pletvis ulogisk betjening, fantomopbremsning.
Hvilkenbil siger:

Vil du bare fra A til B i en velbygget bil med masser af udstyr og lang garanti til en attraktiv pris, er BYD Seal U værd at overveje. Er køreturen en del af oplevelsen, og er du bekymret for mulige komplikationer i forhold til Kina, findes der bedre muligheder – og de koster kun lidt mere. Uanset standpunkt, viser BYD Seal U, at vi skal tage kinesiske biler alvorligt. Den er i øjenhøjde med langt de fleste af sine konkurrenter.

FAKTA: BYD Seal U Design

Vejl. pris, inkl. lev.: 340.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 0 kr.
Billigste: Comfort til 320.000 kr. (71,8 kWh batteri, 420 km rækkevidde)
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/rust): 6 år 150.000 km / 6 år
Garanti (batteri): 8 år / 200.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): (2023)
Antal airbags: 9 airbags inkl. centerairbag
Længde/bredde/højde: 479/189/167 cm
Bagagerum (min/max): 522/1.440 liter
Vægt: 2.147 kg
Anhængervægt: 1.300 kg (m. bremse)
Batterikapacitet: 87 kWh
Rækkevidde (WLTP): 500 km, forbrug: 5,75 km/kWh
Målt forbrug (7-8 °C): 4,46 km/kWh = 388 km rækkevidde
Ladeevne: Op til 140 kW DC
Opladningstid: 43 minutter (10-80 pct. ved DC-hurtiglader), 7 timer og 55 min. (10-100
ct. ved 11 kW AC)
Effekt: 160 kW (218 hk) / 330 Nm
0-100 km/t: 9,6 sek
Topfart: 175 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk bremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, tværgående trafik for og bag samt ved vognbaneskift, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse m. hastighedsassistent, blindvinkelassistent, head-up-display, 360 graders kamera, LED-lygter for og bag, aut. op- og nedblænding, regnsensor, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare forsæder m. varme og ventilation, varme i rattet, kunstlæder, elektrisk foldbare sidespejle m. varme, p-sensor for og bag, bakkamera, elektrisk bagklap, digital instrumentering, 15,6 tommer roterbar berøringsfølsom infotainmentskærm, navigation, Apple CarPlay og trådløs Android Auto, dobbelt trådløs mobiloplader, varmepumpe, 3,3 kW V2L strømudtag, oplukkeligt panoramasoltag, 19 tommer alufælge, hvid metallak.
(* Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 9.600 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here