Lobbyorganisation forudser, at flere billige elbiler kan fordoble salget af elbiler i Europa næste år. Andelen kan stige fra 12,5 til 24 pct.
Europa står over for en voldsom vækst i salget af elbiler. Det mener miljø- og lobbyorganisationen Transport & Environment – og går dermed stik imod den aktuelle fortælling om et stagnerende salg af elbiler i Europa.
Transport & Environment bygger optimismen på den bølge af kompakte og billige elbiler, der rammer Europa næste år. Organisationen har talt sig frem til, at europæiske bilkøbere i løbet af 2025 vil få syv nye elbiler at vælge imellem, der alle koster under 25.000 euro – det svarer til 187.000 kr.
I dag findes der stort set ikke elbiler i den prisklasse i Europa – og slet ikke fra kendte bilmærker.
Revolution af markedet
Der bliver derfor tale om en mindre revolution af bilmarkedet, hvor mange bilkøbere har ventet længe på at kunne købe en elbil til under 200.000 kr. Ifølge Transport & Environments analyse, vil det løfte elbilernes andel af det europæiske bilsalg fra de nuværende 12,5 pct. til 24 pct. i 2025.
Organisationen opfordrer samtidig politikerne til at bakke op om omstillingen til elbiler, f.eks. ved hjælp af støtteordninger, målsætninger for elektriske firmabiler og yderligere udbygning af lade-netværk.
Skal overholde miljøkrav
For mange europæiske bilproducenter er det afgørende at øge salget af elbiler. Ellers kan de ikke leve op EU’s skærpede miljøkrav i 2025, og vil blive pålagt bøder i milliardklassen. Men øvelsen er ikke nem, for mens elbiler gavner miljøregnskabet, har bilproducenterne svært ved at tjene penge på dem.
Samtidig øges konkurrencen fra Kina, hvor nye kinesiske bilmærker med statsstøtte i ryggen gør det endnu sværere at tjene penge på elbiler. Her er EU dog på vej med øget importtold på kinesisk fremstillede elbiler, der i hvert fald på den korte bane kan fjerne noget af trykket på de europæiske bilproducenter.
300-400 km rækkevidde
De syv elbiler, der kommer til salg i Europa i 2025 til priser under 25.000 euro, er BYD Seagull, Citroën ë-C3 (billedet), Fiat Grande Panda. Hyundai Inster, Nissan Micra, Opel Frontera og Renault 5 Electric. Fælles for de syv biler er, at de alle er omkring fire meter lange, har fem døre og typisk kommer med to batteristørrelser, der giver en rækkevidde på mellem 300 og 400 km efter WLTP-normen.
Du kan læse meget mere om de syv billige elbiler i artiklen her.
I 2026 kommer der endnu flere kompakte og billige elbiler, bl.a. fra mærker som VW, Skoda, Cupra og Renault.
Et ubesvaret spørgsmål er, om bilkøberne vil finde en rækkevidde på 300-400 km tilstrækkelig. Et andet, om de nye, billige elbiler er billige nok. Særligt i Sydeuropa er knapt 200.000 kr. stadig mange penge for en ny bil. Mange europæiske forbrugere skal overbevises om, at elbilers lavere driftsomkostninger retfærdiggør en højere købspris.