MG, der er ejet af Kina, er hårdt ramt af EU’s importtold. I august faldt salget med 65 pct. Fredag beslutter EU importtoldens størrelse.
På kort tid har kinesiske MG måttet notere en betydelig nedgang i salget i EU. Det er en konsekvens af den importtold, som EU indførte i begyndelsen af juli. Generelt har salget af kinesiske bilmærker i EU ikke været lavere i halvandet år, skriver svenske Teknikens Värld.
EU-importtolden blev indført i forlængelse af, at USA i maj hævede importtolden til 100 procent på biler produceret i Kina. EU fulgte efter ved at hæve den eksisterende told fra 10 til 47,6 pct. Størrelsen på straftolden afhænger dog af, om bilfabrikken i Kina er privatejet, ejet af ikke-kinesere eller statsejet.
Importtolden er indført som konsekvens af den massive statsstøtte, som bilproducenter i Kina er tilsmilet af. De vestlige lande finder det kinesiske regimes støtte konkurrenceforvridende.
Siden har man som resultat af forhandlinger mellem EU og de kinesiske producenter justeret på tallene, som Hvilkenbil har beskrevet. Men de statsejede, der benævnes “non cooperating companies” – altså usamarbejdsvillige firmaer – har trods forhandlinger kun formået at få ændret lidt på den høje importtold.
Det gælder i særdeleshed MG, der er ejet af SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), som igen er ejet af den kinesiske stat. Her ser det i øjeblikket ud til, at importtolden lander på 45,3 pct.
Tal fra analyseinstituttet Jato Dynamics viser, at MG i august solgte 65 pct. færre biler end måneden før. Privatejede BYD er til gengæld gået frem med 19 pct. og er dermed tæt på at sælge lige så mange biler i EU som MG.
Modvilje i Tyskland og Spanien
Tidligere forlød det, at EU ville stemme om den endelige straftold inden udgangen af september, men afstemningen er nu planlagt til at finde sted på fredag – den 4. oktober.
Mange interesser er på spil. Dele af den tyske bilindustri er dybt involveret i Kina, Spanien er storeksportør af svinekød til Kina, og begge lande er imod en straftold.
“Jeg er ikke tilhænger af sådanne afgifter, fordi de sandsynligvis resulterer i kinesiske modforanstaltninger, som igen kan føre til handelskrig,” siger Tysklands finansminister, Robert Habeck, fra partiet De Grønne.
Mens afstemningen nærmer sig, forlyder det ifølge nyhedsbureauet Reuters, der har talt med kilder i EU-Kommissionen, at der arbejdes for at inkludere en tekst, der tillader fortsatte forhandlinger, selvom en importtold vedtages.
I stedet for en generel straftold skal der angiveligt gives mulighed for en minimumspris på biler produceret i Kina. Og – eller – et loft på antallet af biler, som eksporteres til EU.
Fredag stemmer EU
Hvad importtolden kommer til at betyde for priserne på bilerne fra Kina, ved vi endnu ikke. Men en højere pris på visse biler må forventes.
De kinesiske producenter kan dog undgå importtolden, hvis de etablerer fabrikker i Europa. Hvilket flere allerede har meget konkrete og fremskredne planer om.
De 27 EU-lande stemmer på fredag. Minimum 15 EU-lande, som samtidig repræsenterer et flertal på 65 pct. af EU’s befolkning, skal stemme for, hvis det skal vedtages. I så fald træder importtolden i kraft til november og vil være gældende i fem år.
Af redaktionen