Efter vigende salg lancerer MG flere nyheder, der skal fastholde mærkets position som et af Danmarks bedst sælgende Kina-mærker.
Mens mange taler om, at billige kinesiske elbiler vil skylle ind over Europa som en tsunami og måske drukne flere europæiske bilmærker, ser virkeligheden noget anderledes ud. I hvert fald lige nu.
Kinesiske bilmærker er kørt ind i flere stopklodser. Første bump på vejen opstod i sommers, da EU vedtog en straftold på kinesisk fremstillede elbiler. Årsagen er, at mange kinesiske bilmærker får statsstøtte og dermed konkurrerer på ulige vilkår. Derfor har EU øget importtolden med op til 36 pct. Tolden er trådt i kraft og ventes vedtaget af EU for en flerårig periode senere i dag.
Et andet bump på vejen har været en tiltagende debat om, hvorvidt Kina bruger billige elbiler til at ’spionere’ mod vesten. Det frygter man i USA, hvor man simpelthen vil forbyde biler med kinesisk software på amerikansk jord.
Samtidig står det stadig mere klart, at ikke alle af de mange kinesiske elbil-producenter kommer til at overleve på langt sigt. Som forbruger skal man altså overveje, om man tør købe en bil fra et nyt og mere eller mindre ukendt kinesisk bilmærke. Forsvinder mærket igen, kan det blive svært at få reservedele og softwareopdateringer. Blandt de kendte eksempler på kinesiske bilmærker, der allerede nu kæmper for livet, er mærker som Aiways og HiPhi.
Straftold har bremset salg
De forskellige forhindringer kan aflæses i salgsstatistikkerne – både de danske og europæiske. Særligt siden EU indførte straftolden i begyndelsen af juli, er salget af kinesiske elbiler generelt faldet.
Blandt de mærker, der er hårdest ramt, er MG. I august måtte MG notere en nedgang i sit europæiske salg på 65 pct. MG indgår i den statsejede SAIC-koncern og blandt de Kina-mærker, der er blevet pålagt den højeste straftold af EU, godt 46 pct. i alt.
Også i Danmark oplever MG tilbagegang. I 2022 solgte MG 1.591 biler herhjemme. Sidste år faldt tallet til 1.438. Alt tyder på, at salget også vil falde i år.
Ikke desto mindre var MG sidste år det tredje bedst sælgende kinesiske bilmærke efter Volvo og Polestar. MG har været i Danmark siden 2020 og er dermed det kinesiske bilmærke med den længste historik på det danske marked, hvis man ser bort fra kinesisk-ejede Volvo.
Tryghed og flere modeller
Nu vil MG kickstarte salget. Målet er at fastholde positionen som et af de tre bedst sælgende, kinesisk ejede bilmærker i Danmark. Midlet en massiv modeloffensiv. Frem mod årsskiftet vil MG lancere fire nye modeller i vidt forskellige segmenter og med alle drivliner – fra benzin, over hybrid og ladehybrid til ren el.
”Vi er ambitiøse omkring etableringen af MG mærket i Danmark, og har på trods af et hårdt marked, en langsigtet strategi,” siger pr-manager for MG i Danmark, Lene Mejdal Iversen.
Strategien handler bl.a. om at tilbyde kunderne tryghed i form af syv års garanti. Man vil heller ikke bare satse på lave priser. I stedet vil MG nu tilbyde danske bilkøbere et større udvalg af forskellige biler, der spænder fra små, billige hybrider til markedets første fuldt elektriske åbne sportsvogn.
Hvilkenbil har haft lejlighed til at se og kort køre de fleste af MG-nyhederne.
MG3 udfordrer Toyota
MGs mindste nyhed kan sagtens blive stor i Danmark. Minibilen MG3 ankommer nemlig i miniklassen for fire meter lange hatchbacks, der fortsat er blandt de mest populære i Danmark. Og så er den en direkte udfordrer til Toyotas bestseller Yaris.
Især den mest spændende variant med hybridmotor. Med en samlet ydelse på 194 hk er den væsentlig kraftigere end Yaris Hybrid. Alligevel er den billigere. MG3 Hybrid+, som modellen hedder, fås fra 215.000 kr., mens topmodellen koster 250.000 kr.
Hos Toyota begynder priserne for Yaris Hybrid 234.000 kr., mens rivalen til den dyre MG3 koster fra 295.000 kr. – og må nøjes med en ydelse på 130 hk.
MG3 er også 17 cm længere, og det mærkes især på bagsædet. En anden forskel er, at mens Yaris Hybrid benytter et trinløst automatgear, betyder kombinationen af en kraftig elmotor og tre-trins automatgear i MG3, at den som regel kører med færre omdrejninger. Det giver mindre støj i kabinen.
MG3 kommer også i noget så sjældent som en udgave med helt almindelige benzinmotor og manuelt gear. Her begynder priserne fra 180.000 kr. Den danske importør forventer dog at sælge langt flest af hybrid-udgaven.
Ny ZS som både hybrid og elbil
Næste udspil i MGs offensiv er en ny udgave af den kompakte crossover ZS. MG har tidligere haft en vis succes med forgængeren, der på et tidspunkt var en af Danmarks billigste elbiler.
Anden generation kommer både som elbil og hybrid – sidstnævnte med samme motor som den mindre MG3 Hybrid. Her starter priserne ved 250.000 kr.
Også her går MG efter Toyota – mere præcist Yaris Cross, der koster fra 270.000 kr. Med en længde på 443 cm er ZS dog omtrent lige så stor som Toyota Corolla Cross, der koster fra 350.000 kr. Og igen vil et af MGs salgsargumenter være, at den har en kraftigere hybridmotor end konkurrenterne.
Ifølge MG betyder det, at ZS som hybrid en større del af tiden udelukkende kører på strøm.
MG ZS når frem til danske forhandlere i første kvartal, men vi havde lejlighed til at prøvesidde en ZS hos importøren i Fredericia. Første indtryk er en rummelig kabine, hvor man sidder lavere end i en SUV, og hvor der også er god plads til familiens store teenagere på bagsædet. Til en kvart million vil MG ZS Hybrid være interessant for mange danskere – men som elbil kan den blive endnu mere interessant. Priser og rækkevidde for ZS som elbil kendes dog endnu ikke.
Ny HS vil være hybrid-bestseller
Med den nye HS, der afløser ladehybriden EHS, har MG indstillet sigtekornet på Danmarks bedst sælgende ladehybrid, Ford Kuga PHEV.
MG HS har fået mærkets nye formsprog med en bred, lav kølergrill. Hele bilen trykker sig også mere mod asfalten for at reducere luftmodstanden. Til gengæld er SUV’en vokset en lille smule i både længde og bredde, hvilket især giver god plads på bagsædet.
Trumfkortet er samme stærke hybridmotor som i MG3 og ZS, men her tilsat både turbo samt et usædvanligt stort batteri på 21 kWh, der gør det muligt at køre op til 100 km på ren el.
En anden trumf er prisen: 300.000 kr. rækker til en veludstyret basismodel – hos Ford begynder Kuga-priserne fra 340.000 kr.
En kort prøvetur gav indtryk af en potent drivline med stærk acceleration og tyst fremfærd. Komfort er prioriteret over dynamik, og det er fint for biltypen. Finishen er også upåklagelig. Detaljer som polstret instrumentpanel og midterkonsol med kontrastsyninger forbinder vi normalt med prestigemærker, men er altså standard i kinesiske MG.
Software og betjening af infotainmentskærm virker også umiddelbart som et fremskridt i forhold til tidligere. Typisk for Kina-biler udsættes du dog for en hel symfoni af advarselslyde, som det tager lidt tid at lukke munden på inde i menuerne.
MG HS kan bestilles nu – de første biler vil formentlig blive leveret sidst på året.
Spektakulær sportsvogn
Sidst, men ikke mindst, når vi taler wauw-faktor og branding, lancerer MG intet mindre end verdens første fuldt elektrisk roadster – Cyberster. Meget passende eftersom MG jo oprindeligt er selve indbegrebet af den klassiske engelske sportsvogn for to med blød kaleche.
Men hvor de originale MG-sportsvogne var små, lette og relativt billige, er nutidens engelsk-designede men kinesisk byggede el-roadster et stykke futuristisk high-tech, der bruger alle tricks i bogen for at tiltrække sig opmærksomhed.
Mulighed for rødt indtræk, rød kaleche og hele fire digitale skærme i kabinen er kun begyndelsen. Baglygter udformet som kæmpe pile og en langstrakt front, der både gør Cyberster elegant og understreger bredden på plus to meter, vender også hoveder i trafikken.
Men det store partytrick er saksedørene: Tryk på en knap og de port-brede døre kører først ud af karrossen og vipper så lodret op i luften med en sagte summen. Spektakulært og blæret? Oh yes my dear! Men også overraskende praktisk, for saksedørene gør det muligt at komme ind og ud af den bredskuldrede Cyberster i snævre p-båse, hvor almindelige døre ville ramme nabobilen.
At løsningen er så tung og kompliceret, at Cyberster fremstår som den direkte modsætning til de originale MGere, er så en anden historie, som gamle MG-fans sikkert kommer til at diskutere.
Men vil du dupere naboerne hjemme på villavejen er Cyberster fundet til pengene. 500.000 kr. rækker til Trophy, der trækker med 340 hk på baghjulene. For 50.000 kr. ekstra – også fundet til prisen – rykker du op i GT med to motorer, firehjulstræk og 510 hk.
Og apropos rykker: Det gør Cyberster GT for vildt! 0-100 km/t er overstået på 3,2 sekunder, og dermed følger Kina-roadsteren med hypersportsvogne fra Ferrari, Aston Martin og McLaren til en brøkdel af prisen.
Vi prøvede at trykke speederen helt ned i gulvtæppet, og er stadig lettere chokerede. Oplevelsen af uhæmmet acceleration, der på samme tid er ubesværet og brutal findes simpelthen ikke i andre biler. Nogle vil måske savne lyden af en hårdt pumpet benzinmotor, men kraftudfoldelsen og vejgrebet fra elmotorerne med træk på alle fire er uhørt overlegen. Cyberster giver udtrykket lynkineser ny og respektindgydende mening.