Test: Audi Q6 e-tron – forfinet og fyldt med udstyr

Audi Q6
Audi Q6 e-tron er stor og massiv. Næsten som en Q8.

BILTEST: 800 volts-teknologien er nu hos Audi. Q6 e-tron er en selvsikker pakke med oceaner af udstyr og en uforlignelig komfort.

Hvilken bil?

Uden at overdrive kan Audi Q6 e-tron beskrives som en meget stor bil. Testbilen vejer 2,3 ton, med sine 477 centimeter i længden placerer Q6 sig lige mellem Q4 og Q8, men den er lige så bred som Q8 (194 cm) og dermed otte cm bredere end Q4. Så der skal lirkes med omhu i garager og parkeringshuse.
Q6-priserne begynder ved 550.000 kroner med 76 kWh-batteri, en elmotor, 526 kilometers rækkevidde og en ladeeffekt på 225 kW. Med det store batteri på 95 kWh stiger rækkevidden med godt 100 km, ladeeffekten til 260 kW og prisen med 50.000 kr. Merprisen for to elmotorer, Quattro, er 70.000 kr.
Audi Q6 findes i tre veludstyrede varianter. Springet fra Progress til Progress plus er 30.000 kr., og man opgraderes blandt andet fra LED-forlygter til de intelligente og særdeles effektive Matrix-LED-forlygter, til sportsforsæder med elektrisk indstilling inklusive lændestøtte og memoryfunktion samt sideairbags bag.
Topmodellen Ultra koster yderligere 55.000 kr., og her forkæles man af luftundervogn, den mest avancerede udgave af den adaptive fartpilot, OLED-baglygter, frunk – 64 liter bagagerum under frontklappen til ladekabler og andet godt – elektrisk indstilling af rattet, diverse design-detaljer som S line-eksteriør samt 20 tommer alufælge i stedet for 19 tommer.
Ultra er qua mængden af udstyr tungere end Progress plus, og det kræver strøm. Med stort batteri, en elmotor og Progress plus-udstyr er rækkevidden 640 km; testbilen, der er beriget af Ultra-udstyr, har uden ekstraudstyrspakker en rækkevidde på 586 km. 

Vidste du at?

Sydkoreanske Hyundai og Kia har i sine topmodeller længe kørt med 800 volts-teknologien, der sikrer lynhurtig opladning.

Men Volkswagen-koncernen var længe – meget længe – undervejs. Allerede i 2019 pippede Audi glædesstrålende om den nye teknologi, og målet var en færdig Q6 i 2021 eller 2022. Men den nye PPE-platforms såkaldt digitale arkitektur gjorde knuder.

Forsinkelserne og problemerne skulle findes i Cariad, koncernens daværende IT-kontor. Besværet og bøvlet rokkede ved Audis berømte “Vorsprung durch Technik”-tankegang, kostede en chef jobbet og forsinkede ikke kun Q6, men også andre modeller i mere end to år.
Q6-fætter Porsche Macan blev koncernens debutant på PPE-platformen (Premium Platform Electric), og Q6 og PPE har fået følgeskab af A6 i stationcar- og Sportback-habit.

Hvordan er førerpladsen?

Audi er hoppet på samme trend som Mercedes, hvor devisen synes at være ‘jo flere og større skærme, desto bedre’. I en bue foran føreren sidder et 11,9 tommer stort førerdisplay forenet med en 14,5 tommer stor infotainmentskærm, og det er – ja, massivt. Især fordi der i Progress plus og Ultra tilmed er et display foran passageren. En slags fjerde skærm er oven i købet en mulighed, hvis Technology-pakken til 40.000 kr. vælges: Med den følger bl.a. et head-up-display. Der heldigvis har til formål at holde førerens øjne på vejen og væk fra de andre tiltrækkende skærme.
Knapperne på rattet er som i andre dele af Volkswagen-butikken ikke af ‘tryk og mærk et klik’-typen. Følesansen i fingerspidsen, de såkaldte haptiske sensorer, skal registrere kommando-afgivelser, men i nogle tilfælde er det ret tilfældigt, hvad man kommer til at iværksætte, hvis fingerspidsen strejfer en knap på rattet. Audi har heldigvis suppleret funktionen, så man ved tryk på knapperne mærker en klik-reaktion i sin fingerspids’ haptiske sensor.
Pianolak på konsollen mellem sæderne og de mange kvadratcentimeter skærm er irriterende støvfnug- og fedtede fingre-sugere par excellence, og lågen, der kan blænde kopholderne af, er ikke Audi-premium.
En lille fin ting er – efter min mening – stedet, hvor man placerer sin mobiltelefon og lader den trådløst op. Stedet er gemt, ude af syne, og det fine er, at da man netop ikke kan se sin telefon i opladeren, fristes man for det første ikke til tage den op og nærstudere den, hvis telefonens skærm under kørslen lyser op med en SMS. For det andet gør det sådan set ikke noget, at der ikke er flere synlige skærme i førerens synsfelt.

Hvordan opleves kabinen?

Med tanke på hvor stor Q6’eren er, skuffer bagsædet. Bevares, der er fin plads, også ok til tre voksne, men man er ikke i nærheden af at give tre velvoksne bagsædepassagerer følelsen af albuerum, der modsvarer bilens udvendige, fysiske størrelse. Er du over 190 cm høj, kommer knæene faretruende tæt på bagsiden af forsæderne. Til gengæld er 3-zonet klimaanlæg og varme i bagsædets yderste pladser standard.
Bagagerummet er på 526 liter, under bunden et pænt stort rum, og med bagerste ryglæn lagt ned er der plads til 1.529 liter.

Af en eller anden årsag kræver det Ultra-udgaven for at få det 64 liter store ‘frunk’ under den forreste hjelm. Det kan dog tilvælges for 6.797 kr. eller eftermonteres for 2.800 kr. Uanset hvad er det mange penge for et badekar.

Anhængertræk koster 15.000 kr., og testbilen med stort batteri og en elmotor må trække to ton. 

Er sikkerheden i orden?

Q6 er en af de mest sikre biler på markedet lige nu. I Euro NCAP-testen tidligere i år ryddede den bordet med fuld plade og tog plads som en af de fem bedst bedømte biler gennem tiderne.
De eneste steder, hvor man kan revse den, er ved dens hårdhændede behandling af bløde trafikanter. Særligt forrudens stolper – A-stolperne – er ret ubarmhjertige ved påkørsel af eksempelvis en cyklist.
De adaptive sikkerhedssystemer fungerer med en selvsikkerhed og pålidelighed, så man ikke kan andet end være tryg ved at aktivere køreassistenten, der på gelinde vis holder afstand til forankørende og holder bilen på plads mellem stregerne. 
Se også video af Euro NCAP-testen her.

Hvordan kører den?

Asfalten på de danske veje er mangfoldig. Forstået på den måde, at der er utroligt stor forskel på, hvor meget støj asfalt forårsager i en bils kabine. 
I Q6 er indtrykket dog under langt de fleste forhold særdeles afdæmpet og dét endda på Ultra-udgavens 20 tommer hjul. 19 tommer er standard på Progress og Progress plus, og både af hensyn til forbrug, støj og pris på nye dæk vil jeg til enhver tid undlade at gå en størrelse op.
Med til Ultra-udstyret hører også adaptiv luftundervogn, og i de fem forskellige køreprogrammer – Drive Select – kan man vælge den, der passer en bedst. I daglig brug røg luftundervognen i comfort og styretøjet i dynamic for at få den blødeste fremfærd og den strammeste styring. Dybe kloakdæksler har jeg oplevet bedre absorberet i biler, som ikke har luftundervogn, men det er ikke det samme, som at Q6 på nogen måde gør livet ubehageligt. Tværtimod. Andre biler er bare en smule mere raffinerede med mere simple undervogne.

Hvordan er motor og opladning?

Mindste-ydelsen i Q6 er 185 kW (252 hk), og testbilens 2,3 ton flyttes af en elmotor på bagakslen, der yder 225 kW (306 hk). Det er mere end rigeligt.
På gearvælgeren kan “D” ændres til “B”, og så får man den maksimale rekuperation af strøm. Passende til bykørsel, hvor man nemt kører bilen uden at betjene bremsepedalen ret meget. I “D” kan “plus” og “minus” på rattet benyttes til rekuperation i to trin. Også effektivt og lækkert til den der glidende kørsel, som hører en elbil til og sikrer mest mulig genindvinding af strøm.
Det store batteri vejer næsten 600 kilo, så vægt og fysisk areal er modspillere, når det kommer til forbrug. På papiret kører testbilen før montering af panoramaglastag og Technology-pakke med super-lydanlæg og head-up-display 5,4 kilometer pr. kilowatt-time (18,4 kWh/100 km). I løbet af testens godt 600 kilometer, hvoraf cirka halvdelen var på motorvej med både 110 og 130 km/t, endte gennemsnitsforbruget på 4,7 km/kWh. Det er ikke vanvittigt effektivt, men forventeligt, og giver på 13-15 grader varme efterårsdage med periodevis frisk modvind en reel rækkevidde omkring 440 km. 
Opladning på farten er takket være 800 volts-teknologien en behageligt afkortet tidrøver. Med batteriet nede omkring 15 procent og besøg i en 300 kW-lynlader røg ladeeffekten hurtigt op på de lovede 260 kW, og selv da batteriet var ladet mellem 60 og 80 pct., var effekten på den høje side af 220 kW. På farten får man sin pause med de intervaller, som man bør, men man får også tanket mange kilometer på meget kort tid. 

Passer prisen?

Hvilkenbil peger på Progress plus med det store batteri som den mest fordelagtige Q6. Udstyret rummer bl.a. Matrix-LED-forlygter, elektrisk indstilling af forsæderne med memory og lændestøtte samt sideairbags bag. Det store batteri giver op til 640 kilometers rækkevidde, og prisen er 630.000 kr. 
Til 550.000 kr. får man også det meste af det udstyr, som Q6 byder på, men må klare sig med en rækkevidde på maksimalt 526 km.
Skal det være ultimativ luksus med blandt andet luftundervogn, OLED-baglygter, diverse sporty designelementer og et praktisk frunk, kommer vores bedste køb op i 685.000 kr. Technology-pakken med Bang & Olufsen-lydanlægget og head-up-displayet er en skøn luksuspakke, men der skal afsættes 40.000 kr. Et panoramaglastag, hvor lysmængden kan justeres, er også ganske fin og god for følelsen af rummelighed, men koster lidt over 21.000 kr.
Mere snusfornuft er der nok i et anhængertræk, der uanset variant koster 15.000 kr.
Er man til specialiteten Sportback, der er coupéformet SUV, som man kan lide eller lade være, er merprisen 25.000 kr. For de penge får man et andet design, lidt mindre plads, men lidt længere rækkevidde.

Er der alternativer?

BMW iX3, Mercedes EQE SUV, den nye Polestar 3 og så naturligvis Q6’s familiemedlem, Porsche Macan, er oplagte, såkaldte premium-konkurrenter. Hvis vi tager udgangspunkt i Q6 med stort batteri, 633 kilometers rækkevidde og laveste udstyrsniveau, er prisen 600.000 kr.
iX3 med kun 464 kilometers rækkevidde koster det samme, og Polestar 3 med 706 kilometers rækkevidde koster fra 675.000 kr. Fætter Macan står i minimum 730.000 kr. Mercedes EQE SUV har træk på alle fire som standard, så den skal sammenlignes med Q6 Quattro med 617 kilometers rækkevidde til 670.000 kr. EQE SUV kører op til 566 km og koster fra 787.000 kr.
Der er forskelle i mængden af udstyr, så tag som altid under vores afsnit “Er der alternativer?” luppen i anvendelse, hvis alternativerne er reelle i forhold til, hvad man overvejer.
Andre, som retteligt kan overvejes, hvis størrelsen tæller, er knap så premium i gængs forstand. Så sammenlignet på udstyr, lækkerhed og premiumfølelse bliver følgende alternativer på de yderste mandater næppe aktuelle. Men er størrelse en afgørende faktor for bilvalget, kan de langt billigere Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Xpeng G6 og Ford Mustang Mach-E tælle med i overvejelserne.

Konklusion:

For: Pris, udstyr, komfort, fravær af støj, ladeeffekt.
Imod: Bagsæde, garanti, manglende frunk i nogle udgaver.
Hvilkenbil siger:

Q6 er en spændende bølgebryder for 800 volts-teknologien i Audi-familien, og den gør det virkelig flot med en imponerende ladeeffekt. Bilen er forfinet, tæt på raffineret, og der er kun få ting at sætte fingeren på. Pladsen på bagsædet burde dog være bedre i så stor en bil, antallet er skærm-kvadratcentimeter er lidt overvældende, og fabriksgarantien er kun inden for lovens rammer. 

FAKTA: Audi Q6 Ultra e-tron Performance

Vejl. pris: 685.390 kr.
Vejl. pris (billigste): 549.990 kr. (Q6 Progress e-tron)
Privatleasing: 7.995 kr./måned v. 15.000 km/år, førstegangsydelse 40.000 kr., leasingperiode 12-48 måneder
Privatleasing (billigste Progress e-tron): 6.995 kr./måned
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 2/3/12 år
Garanti (batteri – minimum 70 pct. kapacitet): 8 år/160.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2024)
Antal airbags: 9 airbags (inkl. centerairbag og sideairbags bag)
Længde/bredde/højde: 477/194/165 cm
Akselafstand: 289 cm
Bagagerum: 526/1.529 liter + 64 liter
Vægt: 2.275 kg 
Anhængervægt: 2.000 kg
Batterikapacitet (netto): 95 kWh 
Rækkevidde (WLTP): 586 km
Forbrug: 5,4 km/kWh (18,4 kWh/100 km)
Forbrug i test: 4,7 km/kWh (21,2 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 260 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: 22 minutter (10-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 10 timer og 15 minutter (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 225 kW (306 hk), 485 Nm, baghjulstræk
0-100 km/t: 6,7 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standardudstyr:

Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot m. kørselsassistent plus m. afpasning af hastighed efter trafik og vejforhold, aktiv vognbaneassistent, advarsel om trafik bag bilen, vejkrydsassistent, vejskiltegenkendelse, udstigningsadvarsel, parkeringsassistent, p-sensorer for og bag, 360 graders kamera, Matrix-LED-forlygter m. lyssignaturer, OLED-baglygter, aut. nedblænding af bakspejl, elektrisk justerbare sidespejle m. aut. nedblænding og klapfunktion, Drive Select (fem køreprogrammer), adaptiv luftundervogn, varmepumpe, 3-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbare forsæder, varme i for- og bagsæder, elektrisk justering af rat, panoramadisplay, Audi Connect m. Google Android Automotive, Bluetooth, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, 2 USB-C for og 2 USB-C bag, S line-selction inkl. sportssæder m. elektrisk justering og lændestøtte, forlængelse af siddehynde, sportslæderrat, 20 tommer alufælge, nøglefri betjening, digital nøgle, elektrisk bagklap, varmepumpe. 

Metallak: 4.861-12.000 kr.
Opbevarings- og bagagerumspakke inkl. frunk: 6.797 kr.
Anhængertræk: 15.000 kr.
Tonede ruder bag: 6.093 kr.
Panoramaglastag: 21.122 kr.
Sort eksteriørpakke: 11.114 kr.
Technology Selection (inkl. head-up-display, 830 Watt B&O Premium-lydsystem m. 22 højttalere, ambiente-lyspakke, MMI Experience Pro): 40.000 kr.
20 eller 21 tommer fælge: 2.770-30.442 kr.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here