Elbiler er tungere, og deres motorer er kraftige. Det betyder øget dækslid og dermed flere skadelige partikler i luften. Det skal undersøges.
Elbiler har ikke udstødningsrør og udleder ikke skadelige drivhusgasser, når de kører. Men da elbiler på grund af batterierne er tungere og på grund af elmotorerne ofte har mange hestekræfter, er deres dækslid generelt højere end fossildrevne bilers. Og fra dæk flyver små mikropartikler, der skader både mennesker og miljø.
I hvor høj grad det er tilfældet, skal et svensk projekt nu afklare. Et toårigt samarbejde mellem VTI – Statens Väg- & Transportforskningsinstitut – og Volvo Cars sættes nu i gang. Endemålet er, at man kan udvikle metoder til at mindske elbiler dækslid og dermed reducere partikeludslippet.
Det franske dækfirma Michelin har tidligere vurderet, at elbiler i gennemsnit slider 20 procent mere på dækkene end fossildrevne biler. En undersøgelse fra Imperial College i London i 2023, som Hvilkenbil også har beskrevet, påviser den problematik, som svenskerne tager fat på.
I takt med overgangen til elbiler og i takt med reduceringen af fossilbilers udledning af skadelige stoffer kommer kun 15 procent af alle giftige partikler nu fra bilers udstødningsrør. 52 pct. af alle giftige partikler kommer fra dæk og bremser, viste den britiske undersøgelse.
‘Øko’, ‘sport’ … og ‘formindsk dækslid’?
Svenskerne vurderer, at der i dag ikke findes tilstrækkelig forskning, der kan danne grundlag for udvikling og kommende lovgivning.
VTI’s og Volvo Cars’ projekt er finansieret af Swedish Electromobility Centre, og udgangspunktet er at kortlægge betydningen af de egenskaber, der adskiller elbiler fra fossildrevne biler. Udover elbilernes højere vægt og elmotorernes mange kræfter vil man se på, hvor stor betydning to- og firehjulstræk har på dæksliddet. En faktor kunne også være at se på, om der er forskel på dækkenes afgivelse af partikler, hvis køreprogrammerne er indstillet til ‘øko’ i stedet for ‘sport’.
VTI-seniorforsker Mats Gustafsson skal stå i spidsen for projektet. Han vurderer i pressemeddelelsen fra VTI, at man i bedste fald vil kunne ‘opfinde’ et køreprogram, der hedder ‘formindsk dækslid’. Måske er det for meget ‘fremtidssnak’, medgiver han. Men han mener ubetinget, at man vil kunne afdække metoder, der kan mindske partikelforureningen fra de tunge elbilers dæk.
Af redaktionen