Har elbiler mere dækslid?

dækslid

Dækproducent vurderer, at elbilers dækslid er 20 procent højere end fossildrevne bilers. Andre peger på andre forklaringer.

50.000 kilometer er typisk den distance, som en bil forventes at kunne køre på et sæt sommerdæk.

Men med en elbil synes historien at være en anden. Dækproducenten Michelin har foretaget “interne test”, der viser, at elbiler i gennemsnit slider 20 procent mere på dækkene. Det betyder, at elbilister må forvente at skulle udskifte deres sommerdæk cirka 10.000 kilometer tidligere, hvis dækkene skiftes, lige før de er slidt ned til det lovbestemte minimum på 1,6 millimeter.

I Michelins interne test blev det undersøgt, hvordan elbiler påvirker forskellige dækvarianter med hensyn til slitage, og overfor branchetidsskriftet Motor-magasinet har nordisk direktør Marika Hofflund forklaret, at “testene indikerer, at nogle typer dæk på elbiler slides mere end 20 procent hurtigere end på en fossilbil”. Hvilke typer dæk, der slides mere, oplyser Michelin ikke.

Euromaster, der indtil for nylig har været ejet af Michelin, peger på tre årsager til højere dækslid.

For det første elbilernes højere vægt. For det andet elbilernes motorkraft og dermed mulighed for kraftigere acceleration. Og for det tredje regenerering af energien ved bremsning, der betyder yderligere stress på dækkene i forhold til fossildrevne biler, der bremses mekanisk.

“Samlet set ser vi, at dækkene på elbiler slides op til 20-30 procent hurtigere,” vurderer Lene Lodberg, salgsdirektør i Euromaster Danmark, over for Motor-magasinet.

Køremåde betyder noget

Det er dog ikke elbilens vægt, der har mest betydning for større slid på dækkene, siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM.

“Der er ikke lavet en brugbar test, der viser forskelle i dækslid mellem elbiler og andre biler,” fastslår han og fortsætter:

“Det er køremønstret, der er mest afgørende for dæksliddet.”

Det bekræftes af det svenske magasin Vi Bilägere, der gør en dyd ud af at langtidsteste biler. Vi Bilägere konkluderer, at ved almindelig hverdagskørsel slider elbiler som sådan ikke mere på dækkene end fossildrevne biler.

Faktisk er store, tunge elbilers dækslid i svenskernes langtidstest ikke større end fossildrevne bilers dækslid. En afgørende faktor er, at testbilerne i Vi Bilägere langtidstest ikke kører på dæk, hvor lav rullemodstand er vægtet højest, men på dæk, hvor lavt slid er den vigtigste egenskab.

Til gengæld viser Vi Bilägeres test, at forhjulstrukne biler slider dækkene klart mere. Uanset om der er tale om en tung elbil eller en benzindrevet bil. Forklaringen er, at dækkene belastes mere af at skulle overføre kræfterne, både når bilen drejer, accelererer og bremser. Baghjulstrukne elbilers dækslid er generelt mindre.

Krævende elbilister

Men Michelins interne test viser altså, at elbiler generelt slider mere på dækkene.

Og mere dækslid betyder højere udgifter til dæk i elbilens levetid. Da mange elbiler samtidig kører på store hjul – 20, 21 eller sågar 22 tommer er ikke ualmindelige hjulstørrelser på elbiler – er mange elbilers dæk i sagens natur generelt også dyre, hvilket fremgår af faktaboksen her på siden.

Forhandlerne af dæk ser derfor gode indtjeningsmuligheder i elbilernes øgede forbrug af dæk. Samtidig kan sælgerne se en fordel i, at elbilister i langt højere grad end tidligere tiders kunder rent faktisk går op i dæk. Det fortæller direktør Thomas Thinggaard fra firmaet Overthi, der sælger dæk og fælge til værksteder, til Motor-magasinet.

Mange kunder er bevidste om, at nu hvor de har købt en elbil, så vil de også have det maksimale ud af de muligheder, som det giver dem. Elbiler larmer ikke, så derfor efterspørger kunderne støjsvage dæk, og andre kræver ifølge Overthi-direktøren dæk, der kan honorere bilens mange kræfter.

Sikkerhed er vigtigst

En norsk undersøgelse blandt 1.000 bilister udført af dækproducenten Continental viser, at sikkerhed er klart den vigtigste faktor ved dækkøb. 61,9 pct. ser “sikkerhed” som det vigtigste, 16,4 pct. svarer “pris”, fem pct. “støj”, 4,3 pct. “bæredygtighed” og 2,6 pct. “rullemodstand”. Resten svarer “ved ikke”.

FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, har ikke kendskab til, at støjsvage dæk skulle slides hurtigere, og når FDM spørges til råd om dækvalg, er man klar i mælet.

“Sikkerhed er det vigtigste, og derfor er det vigtigt altid at læse test, før man vælger dæk. Dernæst er rullemodstanden vigtig, da den fortæller noget om energiforbruget,” siger Søren W. Rasmussen.

I de dæktest, som FDM sammen med ADAC, der er Tysklands og Europas største bilistforening, medvirker til hvert år, indgår støj, levetid og miljøbelastning også i vurderingerne af dækkene.

PRISEKSEMPLER PÅ DÆK      
       
Bil Dækstørrelse Dækfabrikat Pris
VW ID.3 Pro S 205/55-19 97V XL Continental 1.349 kr.
    EcoContact 6  
VW Golf 1,5 eTSI 130 hk Life 205/55-16 91V Continental 799 kr.
    EcoContact 6  
       
Skoda Enyaq iV 85 Premium 235/55-19 105V XL Continental 1.499 kr.
    EcoContact 6  
Skoda Karoq 1,5 TSI 225/45-18 93Y XL Continental 1.299 kr.
    EcoContact 6  
       
Tesla Model Y Performance 245/40-21 100Y XL Continental 2.499 kr.
    PremiumContact 6  
       
Priser indhentet ultimo november på T Hansens hjemmeside.    
       

[email protected]

1 COMMENT

  1. Tja – tættere på nytårsvrøvl kommer man vel ikke, når man læser: for det tredie den regenerative osv. Dækkene og intet andet overfører træk og bremsning. Om bilen bremser via en elmotor eller via et traditionelt bremsesystem – så overføres kraften via dæk. Derfor vrøvl! Og elbiler støjer ikke – eller hvad? Rent mekanisk er det rigtigt, bortset fra at det over 50 km i timen er sådan, at det er DÆKKENE der udsender støjen. Jo hurtigere og jo tungere bilen er/kører jo mere støj.
    Godt Nytår med håb om bedre faktacheck

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here