Ny Opel dieselmotor bliver sparsommelig og klarer de skrappe Euro 6 krav til udstødningen. Første udgave bliver en 1,6 liter med 138 hk, der debuterer i Opel Zafira.
Afsløringen af en ny generation af dieselmotorer lyder måske ikke særligt spændende – snarere noget som kun motor-nørder gider interessere sig for. Men når det er Opel, der står over for at skifte til nye dieselmotorer, er det vel nok årets vigtigste nyhed fra den tyske bilfabrik i Rüsselsheim.
Bilentusiaster i almindelighed og ”Opelanere” i særdeleshed har ventet længe på denne nyhed. For hvis der er noget, som kriseramte Opel trænger til, er det nye dieselmotorer.
Den to-liters maskine der i dag især gør tjeneste i modeller som Zafira og Insignia kan nemlig dateres tilbage til den dieselmotor, der for efterhånden mange år siden introducerede den såkaldte common rail teknik. Det var dengang GM både ejede Opel og Fiat og derfor fik adgang til Fiats revolution indenfor dieselteknik: En ny type indsprøjtning der ved hjælp af en ekstra såkaldt pilot-indsprøjtning reducerede den metalliske diesel-rallen markant og med ét slag gjorde dieselmotoren velopdragen og langt mindre støjende. Resten er historie: Siden er samtlige bilmærker gået over til common rail-indsprøjtning, der mere end noget andet teknologisk fremskridt har været med til at gøre dieselmotoren ”stueren” og mere populær end benzinmotorer på mange markeder.
Siden måtte GM – og dermed Opel – gennem en ekstremt dyr skilsmisse med Fiat, der var med til at bringe GM på fallittens rand. I mange år derefter var der ikke råd til at udvikle på Opel’s teknik. Resultatet har været, at Opel’s engang så avancerede dieselmotorer langsomt er blevet nogle af markedets mest bedagede med mærkbart mere støj, flere vibrationer, tydeligere turbo-tøven og højere forbrug sammenlignet med de bedste af konkurrenternes nye dieselmotorer. En situation der næppe har gjort noget godt for Opel’s i forvejen vigende salgstal, fordi det har kostet Opel drøje hug i stort set alle tests af mærkets dieseldrevne modeller.
1,6 med kræfter som en 2,0
Set fra Rüsselsheim er det altså en vigtig begivenhed, når vi på næste måneds biludstilling i Geneve endelig præsenteres for Opels nye dieselmotor. I første omgang i en 1,6 liters udgave, der kører 10 pct. længere på literen end tidligere, og samtidig klarer den kommende, meget skrappe Euro 6 norm til udstødningen.
At der er tale om en moderne konstruktion, afslører motorens præstationer: Trods den relativt beskedne volume på 1,6 liter, yder den nye Opel-diesel 138 hk og et moment på 320 Nm – eller hvad der svarer til ydelsen på mange 2-liters dieselmotorer i dag. Ifølge Opel vil den nye 1,6 liters diesel i snit køre 24,4 km/l i den store og tunge mpv Zafira Tourer, der bliver den første Opel, der skal nyde godt af den nye motorgeneration.
Desværre går der endnu noget tid, før de nye CDTi-motorer kommer til Danmark. Ifølge den danske Opel-importør sker det i slutningen af 2013. På sigt vil den nye dieselmotor brede sig til andre Opel-modeller og komme i et væld af varianter af forskellig størrelse og ydelse.
Der er altså nogle faktuelle fejl i artiklen.
GM har ALDRIG ejet FIAT koncernen og har således aldrig haft aktiemajoriteten i FIAT. De havde en stor aktiepost, men den var langt under 50%. FIAT havde iøvrigt, i samme periode, en stor aktiepost i GM, så det var et gensidigt samarbejde.
2,0 CDTI motoren er en FIAT motor fra FIAT powertrain (beliggende i byen Pretola Serra) og anvendes i bl.a. ALFA 159, FIAT Bravo og FIAT Croma. Opel lancerer den nye 1,6 CDTI motor som deres egen, men mon det i virkeligheden ikke er 1,6 motoren fra FIAT powertrain, det er jeg ret sikker på? Det er iøvrigt en helt igennem fantastisk motor, jeg har den selv i min FIAT Bravo med 120 HK og 300 NM.
Hej Martin
Du har ret – GM har ikke ejet Fiat, blot haft aktier og en købs-option, som det kostede dem mange penge at slippe ud af. Tak for rettelsen.
MVH Jens