Kinesiske CATL forventer at bygge sin fjerde batterifabrik i Europa i år. Det skal ske i samarbejde med et endnu ukendt bilmærke.
Verdens største batteriproducent, kinesiske CATL, vil udbygge sin førerposition med endnu en batterifabrik i Europa. Det bliver CATLs fjerde batterifabrik på vore breddegrader – og den skal bygges i partnerskab med en europæisk bilproducent. Det afslørede CATLs bestyrelsesformand Pan Jian i forbindelse med det økonomiske topmøde World Ecomic Forum i schweiziske Davos.
CATL har i forvejen to batterifabrikker i Europe. En i Tyskland og en i Ungarn.
Sidste år annoncerede CATL en tredje fabrik, der skal bygges i samarbejde med Stellantis-koncernen, der bl.a. har mærkerne Citroën, Peugeot, Fiat, Opel og Jeep. Tilsammen investerer de to virksomheder 30 mia. kr. i projektet.
Billigere LFP-batterier
Den fælles fabrik skal stå klar i slutningen af 2026 og får en årlig kapacitet på 50 GWh. Fabrikken er dedikeret til de lidt billigere LFP-batterier med færre sjældne metaller, som Stellantis foretrækker til mange af deres elbiler.
Trods øget konkurrence inden for fremstilling af batterier til elbiler, bliver CATL ved med at tage markedsandele. I november 2023 fremstillede verdens nummer ét 36,8 pct. af alle batterier til elbiler ifølge SNE Research. I november 2024 var markedsandelen vokset til 36,8 pct.
Et andet kinesisk firma, BYD, er nummer to med 17,1 pct. af markedet for batterier til elbiler.
CATLs vækst i Europa understreger kinesernes forspring inden for batterier til elbiler. Mens det europæiske Northvolt-projekt balancerer på kanten af konkurs på trods af milliardinvesteringer fra EU, er kineserne i stand til at øge både produktion og markedsandele.
Andre steder oplever kineserne større modstand. I USA har myndighederne sortlistet CATL – det kan du læse mere om her.