Hver anden dansker er bekymret for vinterferie med elbil

Foto: Energi Fyn/Halfpoint

Udsigt til kø ved ladestanderen får næsten hver anden dansker til at bekymre sig om at køre på vinterferie i elbil, viser dansk undersøgelse.

Selv om elbiler nu står for halvdelen af det danske bilsalg, er mange danskere bekymret for at køre på vinterferie i familiens, nye, elektriske vidunder. Det viser en undersøgelse foretaget blandt 1.000 danskere af energiselskabet Energi Fyn.

“En undersøgelse, vi har fået foretaget i ugen op til årsskiftet, viser at 46 pct. af danskerne var bekymret for ferie i elbilen, fortæller Kenneth Christiansen, der er salgs- og marketingchef hos Energi Fyn.

Han undrer sig over, at næsten halvdelen af elbilejerne bekymrer sig om at køre på vinterferie i elbil, når biltypen er blevet en almindelig del af mange danskeres hverdag.

“Elbiler bliver mere og mere allemandseje, så hvis man ikke selv har været på ferie i sin elbil, kender man sandsynligvis nogen, der har været afsted, som kan dele deres erfaringer og tage brodden af nervøsiteten,” uddyber Kenneth Christiansen.

Koldt vejr og kø

Bekymringerne hænger tilsyneladende sammen med vintervejret. Hos Energi Fyns ladeteam hører de en hel del spørgsmål fra kunder, der har brug for at få ro i maven inden skiferien.

“Følger man med i diverse elbilgrupper på sociale medier er det noget, der fylder, og der florerer videoer med elbil efter elbil, der holder i massiv kø i nordligere himmelstrøg for at komme hen til en ledig ladestander. Det skaber ret naturligt også tryk på telefonerne i teamet, for mange søger rådgivningen til, hvordan man får strøm på bilen uden for Danmarks grænser – og hvordan man undgår kø,” fortæller Kenneth Christiansen.

Anbefaler ladeapp

Kunderne bliver dog hurtigt beroliget i snakken med ladeteamet. Ifølge Energi Fyn er det nemlig nemt at finde opladningsmuligheder i udlandet. Derfor er der ingen grund til bekymring, hvis man skal på vinterferie i elbil. Energi Fyn anbefaler kunderne at benytte ladeappen Monta til planlægning og overblik.

“Du skal huske ladeappen Monta, fordi Montas ladenetværk giver overblik over mange typer af ladere i Danmark og Europa. Der kan du også reservere en ladestander på farten, så du kan slippe udenom køen. Og så er det vigtigt at planlægge sin tur. Koldt vejr påvirker bilens rækkevidde og ladehastigheden, og som tommelfingerregel kan du forvente, at hvis du kan køre 500 km på en opladning om sommeren, så kan du køre 100 km kortere, når det er 0 grader, siger han.

Mange ladestandere

Hvilkenbils redaktør Jens Velling har netop været gennem Tyskland, Østrig og Italien i elbil. Han er enig med Energi Fyns ladeteam i, at der ikke er noget at være bekymret for som bilejer.

“Særligt ned gennem Tyskland er der ladestandere over alt. Vi har ikke været i nærheden af at holde i kø en eneste gang og betalingen er også blevet meget nemmere end den var for blot et par år siden.”

Der er masser af ladestandere ned gennem Tyskland – også, når du skal på vinterferie.

Største forskel er, at strømmen typisk er dyrere i Tyskland – typisk omkring 79 eurocent på kW, hvilket svarer til næsten 6 kr./kW. Det er dog før eventuelle abonnementsordninger.

Tesla Supercharger-netværk er meget omfattende i Europa er nede omkring 4,5 kr./kW før eventuelle rabatter. Østrig er væsentligt dyrere, mens priserne i Italien svarer til de tyske. Her er der til gengæld færre ladestandere, især når man kommer væk fra motorvejene.

“Sydeuropæerne har slet ikke taget elbiler til sig, som vi har i Danmark, Norge og til dels Sverige. Ladeinfrastrukturen udbygges dog løbende, så aktuelt betyder det bare, at der er rigeligt med ladere for danske elbilister på vinterferie,” siger Jens Velling.

Hvilkenbil beskriver i næste uge, hvordan det er køre på vinterferie i elbil i Sydeuropa.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here