Ladehybrider: Tyske Der Spiegel har fået fat i et EU-dokument, der åbner for salg af biler med benzinmotor efter 2035.
EU har hidtil været helt klar i mælet. Fra 2035 skal det være slut med at sælge nye biler i EU, som udleder CO2. Men nu ser det ud til, at autobranchens og store bilproducerende EU-landes hårde pres rokker ved det vedtagne. Tyske Der Spiegel har nemlig fået fingre i et strategidokument i EU-Kommissionen. Det viser, at EU overvejer at tillade benzinmotorer – ladehybrider, også kaldet plug-in-hybrider – efter 2035.
De nyeste ladehybrider er udover benzinmotoren udstyret med et batteri og en elmotor, der gør bilen i stand til at køre typisk 60 til 100 kilometer på ren el, inden benzinmotoren overtager driften. Altså udleder ladehybriden en vis mængde CO2 (kuldioxid) afhængigt af, hvor mange kilometer bilen kører inden næste opladning.
Intet officielt – endnu
EU-dokumentet er udtryk for en kovending i Den Europæiske Unions politik. Hvis det vinder gehør, og hvis EU ender med at ændre den lov, der blev vedtaget i 2023, vil det være en kæmpe overraskelse. Og en hidtil uhørt afvigelse fra den måde, man har ført politik på.
Både EU-Kommissionens formand, tyske Ursula von der Leyen, og kommissær for klimaindsats, hollandske Wopke Hoekstra, har indtil nu dog stået urokkeligt fast. De strammere CO2-bøder fra i år og forbuddet mod salg af nye biler med forbrændingsmotor i 2035 bliver ikke lavet om.
Magtfuld lobby
Den magtfulde europæiske bilbranche, der er hårdt klemt af forhøjede CO2-bøder og invasionen af statsstøttede kinesiske elbiler, har de seneste år arbejdet intenst i EU-kulisserne på at ændre på CO2-bøderne i år og CO2-forbuddet fra 2035.
Branchens allierede i EU-Parlamentet, EPP – Det Europæiske Folkeparti, sammenslutningen af EU-landenes konservative partier – indledte før valget til EU-Parlamentet i sommeren 2024 bestræbelserne på at udskyde CO2-bøderne og CO2-forbuddet.
Hvis dokumentet, som Der Spiegel har gravet dybt i, resulterer i ny politik, er den europæiske bilbranches og EPP-politikernes håb, at de store, europæiske bilproducenter takket være øget salg af biler med benzinmotor og ladehybrider samt udsættelse af CO2-bøder vil have finansiering til at øge udviklingen af elbiler.
Så de statsstøttede kinesere kan blive mødt af fair konkurrence, som argumentet lyder.
Flere løsninger – og e-fuel
Af strategidokumentet fremgår det, at EU-Kommissionen blandt andet vil undersøge “mulige fleksible løsninger”, så bilindustrien fortsat kan være konkurrencedygtig.
Syntetisk fremstillet brændstof, e-fuel, har hidtil været stort set afvist som et alternativ til benzin. Det er både ineffektivt og dyrt at fremstille. Men e-fuel formodes også at kunne blive bragt i spil igen.
Reglerne for ladehybrider blev i øvrigt strammet 1. januar. De var – og er – under hård kritik for i den virkelige verden at udlede langt mere CO2 end udregnet efter WLTP-normen.
Strategidokumentet kan findes via dette link. Er man meget nysgerrig, så find fanebladet “Printervenlig PDF” og tryk “download”.
Af redaktionen