I år rammer EU’s CO2-bøder bilproducenterne. Et forslag fra EU’s konservative gruppe vil udsætte betalingen af bøderne i et år eller to.
Lobbyister fra den magtfulde bilbranche kæmper hånd i hånd med stadig flere EU-politikere for en lempelse af de CO2-bøder, som de europæiske bilproducenter i årevis har været klar over ville ramme i år. Nu ser bestræbelserne ud til at bære frugt.
I næste måned vil EU-Parlamentets konservative gruppe, EPP, fremsætte et forslag, der skal tillade bilproducenterne at “låne” CO2-kvoter hos EU. Lånet, der nærmest må betegnes som et kviklån, skal betales tilbage senest i 2027.
Fidusen er, at bilproducenterne vil kunne slippe for at betale deres CO2-bøder eller dele af bøderne i år. Om der løber renter på “lånet” frem mod tilbagebetalingen i 2026 eller 2027, fremgår dog ikke at det materiale, som nyhedsbureauet Bloomberg er i besiddelse af.
Overordnet krav fastholdes
Den tyske EPP-miljøtalsmand Peter Liese, der er valgt til EU-Parlamentet for kristendemokraterne (CDU), siger til Bloomberg, at han håber, at EU-landene kan blive enige. Tiltagene skal på lang sigt fastholde EU på CO2-sporet, men samtidig tillade fleksibilitet i forhold til betaling af bøderne.
Det tolkes sådan, at de konservative EU-politikere ikke – i hvert fald ikke her og nu – ønsker at nedsætte CO2-bøderne. De skal blot betales senere. Der forlyder heller ikke noget om, at de ønsker at ændre på beslutningen fra 2023 om, at i 2035 skal det ikke længere være tilladt at sælge nye, CO2-udledende biler i EU.
CO2-bøderne, der skal betales i år, regnes ud på grundlag af de enkelte bilmærkers gennemsnitlige CO2-udslip. Det må ikke overstige 93,6 gram pr. kilometer. For hvert gram over skal bilproducenten betale 95 euro (710 kroner) pr. solgt bil i bøde til EU.
Alene for tyske Volkswagens vedkommende betyder de skærpede årlige CO2-bøder ifølge VW’s finanschef, Rolf Woller, at VW i år skal af med 1,5 milliarder euro (cirka 11 mia. kr.).
Kan købe CO2-kvoter
En af de gennem mange år benyttede metoder til at undgå CO2-bøderne er at “købe” CO2-kvoter hos andre bilproducenter.
![tesla co2](https://hvilkenbil.dk/wp-content/uploads/2025/01/Tesla-EU-co2-cirkel-300x190.jpg)
Det betyder bl.a., at de producenter, som udelukkende har elbiler i butikken, kan tjene tykt på at sælge kvoter.
Ford, Toyota og Mazda samt Stellantis-koncernen – bl.a. Peugeot, Citroën, Opel, Fiat og Jeep – har indgået en aftale med ikke-europæiske Tesla om at købe aflad. Fra 2009 til 2023 indkasserede Tesla ifølge Carbon Credits Inc. ni mia. dollar (knap 66. mia. kr.) fra konkurrenter, der på den måde betalte sig fra at aflevere CO2-bøder til EU.
Kinesiske BYD vil også kunne tjene tykt på konkurrenters CO2-dummebøder.
Dumt at medfinansiere konkurrenter
Grunden til, at flere europæiske bilproducenter er ramt af store CO2-bøder skyldes flere ting. Kritikere vil hævde, at de – trods klar viden om de kommende skærpede CO2-krav – har sovet i timen og ikke gjort deres hjemmearbejde godt nok i forhold til at skubbe til udviklingen af elbiler. Andre vil mene, at incitamenterne – læs: statsstøtten – fra de enkelte EU-lande og EU generelt har været utilstrækkelig for at kunne holde tempoet.
I dette sammensurium er europæerne samtidig presset af strømmen af statsstøttede elbiler fra Kina. Inflation og stigende udgifter til materialer har også skubbet til læsset. Det seneste år er det generelle salg af elbiler tilmed faldet, mens salget af CO2-udledende biler er steget.
Kombinationen af alt dette gør ondt. Og derfor vil det ifølge de EU-politikere, der ønsker at udsætte betalingen af CO2-bøderne, forværre de europæiske bilproducenters konkurrenceevne, hvis de køber CO2-kvoter hos bilproducenter, som de skal konkurrere med. Så hellere “låne” hos EU frem for at kaste penge efter eksempelvis Tesla eller BYD.
Af redaktionen