USA forventer at lægge 25 pct. told på alle importerede biler allerede i år. Tolden vil især ramme tyske bilproducenter hårdt.
Tysk bilindustri er i krise – og kigger Audi, BMW og Co. mod vest, er der endnu flere mørke skyer i horisonten.
Ovre på den anden side af Atlanten har Donald Trump indtaget det Hvide Hus. USA’s præsident lægger ikke skjul på, at told på importvarer bliver en vigtig del af hans økonomiske politik. I går gentog han truslen specifikt på importerede biler. Trump sagde, at han forventer at lægge 25 pct. told på importerede biler senere i år, og at han vil have mere at sige om tolden den 2. april.
Tysk luksus i skudlinjen
Den kan især tysk bilindustri så tygge lidt på. Importtolden vil nemlig især ramme tyske luksusmærker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche særligt hårdt. For netop dem er det amerikanske marked særdeles vigtigt og indbringende. Også japanske luksusmærker som Lexus, Acura og Infiniti kommer til at mærke en højere importtold.
Udenlandske mainstreammærker som VW, Toyota, Hyundai og Kia bliver også ramt, men har fordel af, at flere modeller fremstilles i USA og dermed må formodes at slippe for den højere told.
10-dobling af tolden
25 pct. told er en 10-dobling af den 2,5 pct. told som USA i dag pålægger importerede personbiler med. Til sammenligning lægger EU 10 pct. told på biler importeret fra USA. Og det er netop den forskel, der får præsident Trump til at reagere. Trump mener, at EU generelt behandler varer fra USA unfair, hvilket giver EU et enormt overskud i handlen med USA.
EU mener omvendt, at der blot er tale om et ’mindre overskud’ på 350 mia. kr. årligt. Det svarer til tre pct. af den totale samhandel mellem USA og EU.
Samtidig peger EU-kommissionen på, at USA pålægger importerede pick-up’er, der udgør en tredjedel af det amerikanske bilmarked, hele 25 pct. importtold. Den høje ’pick-up told’ har dog minimal betydning for europæiske bilmærker, der stort set ikke fremstiller pick-up’er i Europa – og slet ikke nogen, som amerikanerne gider købe.
Endnu et problem
Hvis Trump indfører højere told på biler, betyder det groft sagt, at tysk bilindustri kan lægge faldende salg i USA oven i deres aktuelle udfordringer med tilbagegang i Kina, problemer med omstilling til elbiler og truslen om enorme klimabøder af samme årsag. Der er med andre nok at tænke over i hjørnekontorerne på nogle af Europas største bilvirksomheder.