Audi lancerer hidtil billigste elbil

audi billigste elbil

Audi monterer et mindre batteri i Q4 e-tron. Rækkevidden er lige over 400 kilometer, og prisen er lige under 350.000 kroner.

Et batteri, der skrumper fra 77 til 59 kWh, en rækkevidde, der går fra 558 til 408 kilometer, og en pris, der begynder ved 350.000 kroner. Dét er tre centrale oplysninger at knytte til basisudgaven af Audi Q4 e-tron, som Audi netop har lanceret. En fjerde pointe er, at Audi dermed lancerer mærkets hidtil billigste elbil.

Q4 40 e-tron har baghjulstræk, elmotoren yder 150 kW (204 hk), og ladeeffekten er 165 kW. Batteriet kan forvarmes ved hjælp af navigationsanlægget, hvor ladestop indkodes, men man kan nu også manuelt sætte gang i forvarmningen, så ladeeffekten er så høj som mulig, når lynladestikket sættes i.

Vælg en Progress

Standardudstyret er fint, men man får ret meget udstyr ved at smide 20.000 kr. og opgradere til Q4 Progress 40 e-tron. Her får man en sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv fartpilot, blindvinkeladvarsel, advarsel mod trafik bag bilen og 360 graders kamera. Til Progress hører også en komfortpakke med automatisk nedblænding af bakspejl og sidespejle samt lændestøtte i forsæderne. Navigationsanlæg, virtuelt cockpit og elektrisk betjening af bagklappen er standard fra basis-Q4.

Audi Q4 Progress 45 e-tron med 77 kWh-batteri koster fra 400.000 kr. – altså 30.000 kr. mere end Progress 40 e-tron med 59 kWh-batteri. Elmotoren i 45 e-tron yder 210 kW (286 hk). 

Vil man have coupé-udgaven af Q4, kaldet Sportback, er merprisen 20.000 kr.

Fornuftig servicepakke

Audi introducerer med sin myAudi-app det såkaldte Predictive maintenance, der giver ejeren overblik over, hvilke områder af bilen, der kræver service eller udskiftning af sliddele. 

På elbiler er der sædvanligvis ikke aftalt faste serviceintervaller, men med appen kan Audi-ejeren for eksempel se, om bremseklodserne bør skiftes, om pollenfiltret skal tilses, eller om det er tid til at sætte sommerdæk på. Når myAudi-appen er aktiveret, vil ejerens valgte Audi-servicepartner kontakte ejeren for at aftale tid til service.

Enyaq er en hård konkurrent

Basisudgaverne af Audi Q4’s konkurrenter, VW ID.4 og Skoda Enyaq, koster 50.000 kr. mindre. Her er Enyaq, der snart er på markedet i en fornyet udgave, klart den hårdeste konkurrent til Audi Q4. Enyaq 60 har samme batteri som basis-Q4, altså 59 kWh, og rækkevidden er knap 20 kilometer længere.

Basisudgaven af VW ID.4 hedder Pure+, men her er batteriet kun på 52 kWh. Rækkevidden i ID.4 Pure+ er 362 km, og batteriets ladeeffekt er kun 50 kW.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here