Farvel til herregårdsvognen: Kunderne vil have høje SUVere – og lange limousiner i Kina. Volvo tager konsekvensen og dropper stationcars.
Kiggede du forgæves efter en stationcar-udgave af den nye ES90 sedan, som Volvo afslørede onsdag?
Du er næppe den eneste – men der kommer ikke en stationcar. Det mere end antyder Volvos chef Jim Rowan i et interview med britiske Auto Express.
Her bliver Rowan spurgt, om han kan se en fremtid for sig uden den traditionelle ’herregårdsvogn’, Volvos svenske betegnelse for deres mange og ofte ikoniske stationcars. Svaret er klart og kontant.
”Ja. Fordi markedet har ændret sig, ikke sandt?”
Verden vil have SUVere
For det har det. Verden over efterspørger kunderne især høje SUV-modeller. Med undtagelsen Kina, hvor en stor gruppe kunder fortsat foretrækker traditionelle sedaner. Gerne med ekstra akselafstand, så der er limousine-lignende benplads på bagsædet. Præcis som der er i den nye, fem meter lange Volvo ES90 med hele 3,1 meter mellem akslerne. Men stationcars? Nej tak. Det er stort set kun skandinaver, nordtyskere og små enklaver i USA, der stadig efterspørger den biltype.
”Det er kostbart at bringe forskellige modeller på markedet og kostbart at beholde dem på markedet. Vi bliver nødt til at træffe et valg: I stedet for at lave en ny V90, er det så bedre at positionere bilen på en lidt anderledes måde? Som vi har Black Editions og Cross Country-udgaver af den grundlæggende samme bil. Det er meget billigere for os at øge volumen ved hjælp af biler på den samme platform med det samme design,” forklarer Jim Rowan.
Designvarianter er billigere
Et aktuelt eksempel er den Cross Country-udgave af den kompakte elbil EX30, som Volvo netop har lanceret. En almindelig EX30, der ved hjælp af mindre ændringer i designet får et helt andet udtryk og kan tiltrække andre kunder end den almindelige udgave. For Volvo er det langt billigere at adskille modellerne på den måde end at udvikle helt nye karrosserier, der kræver ændringer på samlebåndet.

Ifølge Jim Rowan vil Volvo fortsætte sin nuværende strategi med fokus på SUVere, som er den biltype, de fleste kunder vil have.
”Det er meget nemmere end at lade sig distrahere af for mange forskellige modeller,” siger han til Auto Express.
Allerede slut i Danmark
I Danmark og Norge er afskeden med herregårdsvognene allerede en realitet: Her tilbyder Volvo ikke længere stationcars.
Når Volvo dropper en traditionel biltype som stationcars, gør de blot som mange andre bilproducenter. Et mærke som Ford laver stort set kun SUVere og pick-up’er i dag. Ellers kendte modeller som Fiesta og Mondeo er allerede væk og en anden bestseller som hatchbacken Focus er også på vej ud.
Forbrugerne har talt. De vil have SUVere – så det får de.