JAC E30X er en kompakt elbil i Polo-størrelse, der skal konkurrere med Hyundai Inster, Renault 5 og Citroën ë-C3 til priser fra 190.000 kr.
Klassen for kompakte elbiler i fire-meter klassen bliver den helt store slagmark for bilmærkerne i år og næste år.
Renault 5, Citroën ë-C3 og Hyundai Inster er her allerede – og overbeviser med fine kvaliteter til de ca. 200.000 kr., som er smertegrænsen for mange danske bilkøbere.
Senere i år ser vi andre elektriske minier som Nissan Micra og BYD Surf. I 2026 udvides klassen med Kia EV2 og den forsinkede, men stærkt hypede ’elektriske Polo’, VW ID.2.
“Engleøjne”
Kinesiske JAC nøjes ikke med at tale om kompakt, billig elbil ude i fremtiden, men lancerer nu den godt fire meter lange E30X. Det bliver JACs blot anden model på det danske marked. I 2023 fik mærket dansk debut med den kompakte, elektriske crossover e-JS4, der ikke har gjort meget væsen af sig. Sidste år købte blot 12 danskere en e-JS4.

E30X ligner en bil, der kan tiltrække et større publikum. Dels er miniklassen traditionelt meget populær herhjemme. Dels mangler der elbiler i klassen, så JAC i første omgang kun får ganske få konkurrenter.
Designet kan heller ikke genere nogen. Klassisk kinesisk ’håndsæbedesign’ med bløde, glatte former tilsat runde lygter, der særligt forfra giver E30X et troskyldigt, nærmest overrasket udtryk. JAC taler selv om ’engleøjne’, hvor 137 små LED-enheder rundt om forlygterne skal give et ’tindrende’ udtryk.
Faktisk ligner JAC E30X i høj grad en anden kinesisk elbil, Great Wall Ora 03, der længe har været annonceret på vej til Danmark, men endnu ikke er dukket op.
Lille rækkevidde, langsom ladning
Er man til en kompakt elbil i et nuttet design, er indgangsprisen på 190.000 kr. ikke afskrækkende. Det rækker til basisudgaven Pure med udstyr som inkluderer kunstlæderinteriør, 13-tommer infotainmentskærm, 6-tommer digitalt førerdisplay, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, trådløs mobiloplader, 360-graders kamera, varmepumpe, seks højttalere og LED-lys for og bag.
Batteriet er dog kun på 41 kWh, hvilket blot rækker til 281 km efter WLTP-normen. Elmotoren trækker på forhjulene og yder 100 kW (136 hk).
Evnen til at lynlade er også til den beskedne side. Effekten topper ved 70 kW, så det tager 40 minutter at lade fra 30-80 pct. Det gør JAC E30X til en af markedets langsomste i en lynlader. Fair nok at importøren selv omtaler E30X som ”ideel som en ekstra bil til familier eller som en kompakt og praktisk elbil til bybilister.”

For yderligere 15.000 kr. fås dog en noget længere rækkevidde på 374 km ved hjælp af et større batteri på 51 kWh. Lynladetiden bliver dog ikke hurtigere.
Meget udstyr for 5.000 kr.
Lægger man endnu 5.000 kr. – altså 220.000 kr. i alt – får man både det store batteri og topudstyret Nordic Edition. Det inkluderer bl.a. panoramaglastag, forsæder med varme og ventilation, 15,6-tommer infotainmentskærm, ambientebelysning og opgraderet lydpakke. Du får med andre ord meget for de sidste 5.000 kr.
Omvendt ligner JAC E30X ikke for alvor et kinesisk knaldtilbud. Konkurrenterne Hyundai Inster og Citroën ë-C3 koster fra 180.000 kr. og en veludstyret Renault 5 Techno med længere rækkevidde og flere kræfter koster også 220.000 kr. Når en anden kineser, BYD Surf, kommer til Danmark senere i år, bliver det formentlig til noget mere aggressive priser.
JAC E30X kan bestilles nu hos de danske forhandlere. De første biler leveres i løbet af foråret.
Fakta: JAC E30X
Kompakt kinesisk mini-elbil med forhjulstræk. Lanceret i Kina i 2023 under navnet Yiwei 3.
Længde/bredde/højde: 403/177/156 cm
Akselafstand: 262 cm
Bagagerum: 310 liter.
Garanti: 6 år/150.000 km plus 8 år og 160.000 km på batteriet.