En bil, der gennem årtier har bragt store smil frem, er Mazda MX-5. En ny version er på vej. Større motor, men alligevel lavere vægt.
Verdens mest solgte roadster, Mazda MX-5, har ambitioner om fortsat at begejstre. Derfor holder japanerne fast i den velafprøvede og lige så vellykkede opskrift. Med motoren placeret foran, men bag forakslen. Træk på baghjulene, manuel gearkasse og en perfekt 50-50-vægtfordeling.
Det nye er, at Mazda skruer op for motoren. På typisk Mazda-nørdet vis ved at øge volumen, der giver flere muskler i mellemgulvet, men ikke ved at forfalde til brug af turbo.
Netop motoren er i den nuværende MX-5 genstand for debat, da Mazda til det CO2-fokuserede europæiske marked har set sig nødsaget til at skrue ned for kræfterne og dermed CO2-udledningen. I dag yder den 1,5 liters benzinmotor relativt beskedne 132 hestekræfter, hvorimod man i USA stadig har den 2,0-liters med lidt over 180 hk.
2,5 liters Skyactiv-Z
Den nye motor har betegnelsen Skyactiv-Z, og den er på 2,5 liter. Måden, som Mazda-ingeniørerne formår at få det optimale ud af at balancere fordelingen af brændstof og luft – plus en hel masse mere – gør, at den større motor paradoksalt nok forbruger mindre benzin, men yder markant mere.
Altså vil den nye 2,5 liters Skyactiv-Z-motor i MX-5 opfylde de kommende Euro 7-krav. Det lover Mazdas tekniske chef, Ryuichi Umeshita, ifølge magasinet Road & Track.
Lavere vægt
Mazda MX-5 har begejstret siden 1989, da japanernes første to-personers åbne sportsvogn tog verden med storm. Og har gjort det lige siden. Blandt forbillederne var de klassiske britiske sportsvogne Morgan og Triumph, og Mazda havde set fidusen i at følge Lotus-legenden Colin Chapmans vise ord Less is more.
Og netop mindre er mere bliver der ifølge Ryuichi Umeshita mere af i den kommende MX-5. Øget brug af letvægtsmaterialer sænker vægten, så den perfekte balance og de lette og atletiske køreegenskaber vil blive ført til nye højder.
“Det vigtigste for MX-5 er, at den er let, og det næstvigtigste er, at den er let,” siger Umeshita.
Derudover lover han, at alt vil være ved det gamle. Hvilket blandt meget andet er det samme som manuel gearkasse og manuel stofkaleche.
Af redaktionen