Uønsket: Flere siger nej tak til Tesla og biler fra Kina

Tesla og biler fra USA generelt er nu mindre populære blandt bilkøbere i Skandinavien. Men vi er heller ikke vilde med biler fra Kina.

Tesla-topchef Elon Musks rolle som oprydder for USA’s præsident Donald Trump og som stor-donor til præsidenten og hans parti koster dyrt. Både på aktiekurser og salg. Teslas popularitet er for nedadgående, og det bekræftes af en ny undersøgelse. Den viser, at langt færre nuværende Tesla-ejere i Danmark, Sverige og Norge vil købe en Tesla igen sammenlignet med svarene i samme undersøgelse for et år siden. Overordnet set er vi meget lidt tilbøjelige til at købe biler fra USA, men heller ikke biler fra Kina har vi den store fidus til.

Oplysningerne er en del af den årlige AutoIndex-undersøgelse foretaget af Loyalty Group. 35.000 bilejere i Danmark, Sverige og Norge bliver hvert år spurgt til deres erfaringer med deres bil, forhandlere og værksteder plus en stribe andre, mere generelle spørgsmål. Og velviljen overfor biler fra USA – og det vil stort set sige Tesla – er klart faldende.

Musk og USA bryder vi os ikke om

I 2024-undersøgelsen sagde cirka tre ud af fire af undersøgelsens Tesla-ejere, at de ville købe en Tesla igen. I år er det kun hver anden, som vil købe Tesla igen. Svenskerne er de mest afklarede, når det drejer sig om biler fra USA. 78 procent af svenskerne kommer næppe til at købe en bil fra USA igen, mens 61 pct. af danskerne og 54 pct. af nordmændene i dag vender ryggen til amerikanske biler.

Når de 35.000 bilejere bliver spurgt om årsagerne til deres uvilje over for amerikanske biler, angiver 76 pct. af de danske respondenter “politiske årsager” som forklaring på, at de ikke køber amerikansk. 73 pct. af nordmændene og 64 pct. af svenskerne angiver “politiske årsager” til deres amerikanske uvilje.  

Større skepsis over for Kina-biler

Loyalty Groups undersøgelse viser dog, at skandinaverne generelt er mere skeptiske over for biler fra Kina end over for biler fra USA. Her i Danmark oplyser 73 pct. af de adspurgte, at de ikke vil overveje en bil fra Kina. Svenskerne er endnu mere skeptiske – 81 pct. vil ikke købe kinesisk, mens nordmændene er mindre Kina-forskrækkede. Kun 62 pct. vil ikke have en kinesisk bil.

Om især svenskernes skepsis over for kinesiske biler også omfatter kinesisk-ejede Volvo og Polestar, har det endnu ikke været muligt at finde oplysninger om. Når den samlede undersøgelse fra Loyalty Group foreligger, vil Hvilkenbil kigge nærmere på de detaljerede svar.

Næsten tre ud af fire danskere i undersøgelsen siger, at “politiske årsager” spiller en rolle, når de fravælger en bil fra Kina. 63 pct. af svenskerne og 56 pct. af nordmændene peger på “politiske årsager” som forklaringen.

Bekymret for datasikkerheden

Spørgsmålet om datasikkerhed i biler produceret i Kina vejer også tungt, når skandinaverne takker nej til kinesiske biler. 56 pct. af danskerne svarer “datasikkerhed” som en af forklaringerne på, at de ikke køber en bil fra Kina. De norske og svenske procenttal er henholdsvis 49 og 39 pct.

Emnet omkring datasikkerhed har Hvilkenbil flere gange udførligt beskrevet.

Af de 35.000 deltagere i Loyalty Groups undersøgelse er cirka halvdelen nervøse for, om de kinesiske mærker er kommet for at blive eller ikke. Altså vil de ikke købe en kinesisk bil, fordi de er nervøse for, om det også om tre år vil være muligt at få reservedele til og få serviceret den kinesiske bil.

Ja tak til europæiske biler

Kun ganske få skandinaver vil ikke købe en europæisk bil, viser undersøgelsen. Nej tak-tallene til en bil fra en europæisk bilproducent er to pct. for Danmark, tre pct. for Norge og seks pct. for Sverige.

Ni pct. af nordmændene vil ikke have en bil fra Japan – her er tallene for Danmark og Sverige hhv. 11 og 23 pct. Når det kommer til biler fra Sydkorea, takker 20 pct. af danskerne nej. Nej tak-tallene for nordmændene og svenskerne er hhv. 23 og 31 pct.

Vil man nørde lidt mere i tallene, kan man kigge på det svenske medie Vi Bilägeres hjemmeside.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here