
Subaru giver den Toyota-baserede elbil Solterra et ansigtsløft og afslører den heftige, firehjulstrukne og terrængående Trailseeker.
Subaru lever et stille liv i Danmark, men i USA er mærket kæmpestort. Ikke mindst i bjergrige stater, hvor Subaruer med cykler på taget eller anhængertrækket er en social markør på linje med vandrestøvler og skovmandsskjorter. Derfor har Subaru meget passende afsløret to elektriske nyheder på den amerikanske biludstilling i New York. Begge nyheder kommer med stor sandsynlighed også til Danmark.
Oplyst logo
I første omgang – formentlig inden årsskiftet - bliver det en faceliftet udgave af elbilen Solterra. Subaru ejes delvist af Toyota og Solterra er i bund og grund en Toyota bZ4X med Subaru-logoer på.

Danskerne foretrækker dog Toyotas bZ4X. Herhjemme blev der blot solgt 101 Solterra sidste år.
Det kan det nye facelift måske lave op om på. I hvert fald får Solterra et mere Subaru-agtigt udtryk med en ny front, der minder mere om Subarus øvrige modeller og tilmed får et markant og bagbelyst Subaru-logo.
Bagtil bevares det nuværende design med smalle baglygter, der er identiske med dem på bZ4X.
Større batteri, flere kræfter
Teknisk får Solterra samme opgradering som også er på vej hos Toyota. Batteriet øges fra de nuværende 64 kWh til 74,7 kWh. Subaru opgiver ikke rækkevidden, men mon ikke den bliver omkring de samme 573 km som Toyota lover for den opgraderede bZ4X?
Elmotorens ydelse øges samtidig fra 204 til 233 hk. En mere potent udgave med to motorer og træk på alle fire yder hele 338 hk.
Forlænget Solterra
Mere overraskende løfter Subaru sløret for en helt ny og forlænget udgave af Solterra. Den er også baseret på bZ4X, men noget længere, hvilket giver den et stationcar-look som vi kender fra Subaru Outback.

Navnet er Trailseeker, og det er ikke for sjov. Med firehjulstræk og hele 375 hk er den klædt på til at finde og køre på støvede stier på prærien eller i Rocky Mountains på jagt efter de storslåede naturoplevelser, som amerikanerne forbinder med Subaru.
Batteriet er det samme 74,7 kWh batteri som i den opgraderede Solterra, men rækker næppe til meget mere end 500 km i den større og kraftigere Trailseeker.
Lover hurtigere ladning
Heldigvis er hurtigere lynladning en del af opgraderingen for både bZ4X, Solterra og Trailseeker.
Peak-effekten er 150 kW og Toyota har lovet kortere ladetider end i den gamle og noget adstadigt ladende bZ4X. Hverken Toyota eller Subaru opgiver dog ladehastigheder endnu.
Det gælder også priser, som vi først kender, når vi nærmer os en dansk lancering. Subaru sælger lige nu lagerudgaver af den ’gamle’ Solterra for 300.000 kr.