
Renault har altid været stærke på rummelige familiebiler og planlægger nu en syvpersoners storebror til Scenic. Navnet på elbilen er Espace.
Familievenlige biler af MPV-typen – Multi Purpose Vehicle – var franske Renault førende på for 30-40 år siden og i en række år frem. Med modellerne Espace og Scenic. Nutiden og fremtiden handler i høj grad om elbiler, og hvad er mere naturligt end at udvide modelprogrammet med en syvpersoners familievenlig elbil a la VW ID. Buzz.
Vedholdende rygter antyder i hvert fald, at Renault seriøst rumler med planer om at give Scenic E-Tech en storebror – Espace E-Tech.
Den elektriske Espace skal formentlig dele platform med Renaults seneste version af varevognen Trafic E-Tech. Den er netop blevet præsenteret på en biludstilling for erhvervsbiler i Birmingham, England.
Flere medier gik her Yannick Bignon, der er designchef for Renaults varevogne, på klingen, og selvom han ikke direkte ville bekræfte det, så tyder alt på, at platformen under den nye Trafic E-Tech ikke kun vil være forbeholdt bilerne med lukkede ladrum. Andre højtstående Renault-folk har bekræftet, at en Espace E-Tech “er en god idé”.
Den syvpersoners Volkswagen ID. Buzz er stort set den eneste på markedet i øjeblikket med dyder som let adgang og fuldgode sæder til syv. Der findes andre meget rummelige elbiler derude, men hverken Peugeot E-5008 eller Mercedes EQB byder på samme plads som ID. Buzz. Kia EV9 er tæt på, men uden at komme helt derop. Senere kommer sydkoreanerne med elbilen PV5, der i tanke og form minder meget om ID. Buzz.
Op til 450 kilometers rækkevidde

På messen i Birmingham præsenterede Renault sammen med Trafic E-Tech også varevognene Goelette og Estafette. De kommer med mulighed for 800 volt-teknologi og kan dermed lade fra 15 til 80 procent af batteriets kapacitet på 20 minutter.
De er baseret på Renaults elektriske batteri-leverandør Amperes SDV-arkitektur (Software Defined Vehicle). De kan fås med to forskellige batterier. Et stort NMG-batteri – nikkel, mangan og kobolt – med en rækkevidde på op til 450 kilometer til dem med større kørselsbehov. Og med et lidt mindre litium-jern-fosfat-batteri, hvor rækkevidden er 350 km. Elmotoren er den samme i begge og yder 150 kW (204 hestekræfter). Momentet er 345 Nm.
Den nye Trafic E-Tech er enten 487 eller 527 centimeter lang og 192 cm bred – den lange ID. Buzz er 496 cm lang og 199 cm bred.
Teknologien omfatter muligheden for V2L (Vehicle To Grid) – altså kan f.eks. håndværkeren bruge bilen som strømkilde til sit elektriske værktøj, eller den camperende familie kan bruge bilen til at holde diverse apparater kørende.
Af redaktionen