Facelift af Skoda Enyaq RS inkluderer større batteri med længere rækkevidde. Samtidig er Enyaq RS blevet endnu hurtigere fra 0-100 km/t.
Skoda har netop givet elbilen Enyaq endnu et facelift – denne gang med den nye ’ Teck-Deck’ front, som blev lanceret med den lidt mindre Elroq.
Den nye front med smallere ‘grill’ og forlygter gemt bag mørkt glas i kofangeren finder selvfølgelig også vej til topmodellen RS.
Men den store nyhed bag den nye front er, at RS-udgaven af Enyaq får et større batteri. Forøgelsen af kapaciteten er ganske beskeden – fra 77 til 79 kWh netto. De ekstra to kWh giver den mere potente RS omtrent samme rækkevidde som den almindelige Enyaq – 558 km som SUV, 565 km som coupé.
250 kW og firehjulstræk
For potent, det er Enyaq RS. To elmotorer yder tilsammen 250 kW (340 hk) og trækker på alle fire. Topfarten er fortsat 180 km/t, men sprinten fra 0-100 km/t sker nu på 5,4 sekunder – en smule hurtigere end tidligere.
Trods det større batteri sætter Enyaq ikke mere tid til ved lynladeren. Med en max-effekt på 185 kW og forvarmning af batteriet kan du stadig lade fra 10-80 pct. på 26 min. Vekselstrømsladning sker med 11 kW og klares på 8,5 timer for en fuld opladning fra 0-100 pct.

Som det sig hør og bør for en sportslig bil, er undervognen spændt op til dynamisk kørsel: Enyaq RS er sænket 15 mm foran og 10 mm bag og har kraftigere bremsekalibre foran end de øvrige Enyaq-modeller. Progressiv styring gør også køreoplevelsen mere dynamisk, lige som Driving Mode indeholder en ‘traction’-indstilling til firehjulstræk.
Tilvælger man Dynamic Chassis Control (DCC), får man en dynamisk undervogn, der kan justeres på op til 15 forskellige parametre. 20-tommer alufælge er standard, mens 21-tommer kan tilkøbes.
Masser af udstyr
Godt med udstyr er også en del af RS-pakken.
Det el-justerbare forsæde har massagefunktion og kabinen får et særligt RS-touch med sportssæder med kontrastsyninger i enten hvid eller limegrøn.
Sportslæderrattet har varme og paddles for justerbar rekuperation og den 13-tommer store infoskærm har navigation og trådløs Apple CarPlay. Derudover er detaljer som varmepumpe, fodudløst el-bagklap, adaptiv fartpilot med Travel Assist, bakkamera, tre-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, fuld LED Matrix-forlygter og panorama-glastag standard.
Og ja, er du ikke den generste type, kan du stadig få Enyaq RS i den vilde ’mamba green’.
Priserne er først klar, når RS-udgaverne kommer til Danmark til sommer.