Det globale salg af elektriske biler boomer. Allerede i år vil elbiler nå en milepæl med en andel på 25 pct. af det samlede, globale bilsalg.
Rygterne om sløvt salg og lav interesse for elbiler er stærkt overdrevne. Tværtimod boomer salget af elektriske biler på verdensplan, hvor der nås nye milepæle og slås rekorder. Det fastslår en frisk rapport fra det Internationale Energi Agentur, IEA.
Når 2025 er overstået, vil mere end hver fjerde nye personbil solgt i verden være elektrisk. Hvis udviklingen fortsætter, kan elektriske biler nå en andel på hele 40 pct. i 2023, skriver IEA i sin nye, 173 sider lange Global EV Outlook 2025 rapport.
Her er det vigtigt at understrege, at IEA slår batteridrevne elbiler sammen med ladehybrider, der kombinerer en forbrændingsmotor med et opladeligt batteri og mulighed for delvis eldrift. Andelen er ’rigtige’ elbiler er dog stigende og udgjorde omkring to-tredjedele af de elektriske biler i 2024.
Trend fortsætter i 2025
Prognosen for 2025 er baseret på de seneste års markante fremgang i salget af elektriske biler på verdensplan. I 2024 blev der således solgt 17 millioner elektriske biler. Et stort spring sammenlignet med de knapt 14 millioner elektriske biler i 2023 og første gang, at elektriske biler nåede en andel på 20 pct. af det samlede, globale bilsalg.
Trenden fortsætter i de første tre måneder af i år. Her steg salget af elektriske biler med 35 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år. Elbilerne har med andre ord fundet gnisten, mens verdens bilkøbere for alvor er begyndt at skifte fossilbilerne ud med elbiler.
”Trods usikkerheder viser vores data, at elektriske biler fortsat er i stærk vækst globalt. Salget bliver ved med at sætte nye rekorder,” siger Energiagenturets chef Fatih Birol.
Kina er et el-lokomotiv
Kina er fortsat det store el-lokomotiv, der trækker omstillingen. Næsten halvdelen af alle biler solgt på verdens største bilmarked var elektriske i 2024. Kineserne købte mere end 11 millioner elbiler sidste år. Det er flere, end der blev solgt i hele verden tilsammen for blot to år siden.
Interessen for elektriske biler boomer også på store markeder på tværs af Asien og Latin Amerika, hvor man ellers har vurderet, at højere priser ville være en udfordring for elektriske biler. Men faktisk steg salget af elbiler i disse områder med hele 60 pct. i 2024.
I USA, verdens næststørste bilmarked, hvor præsident Trump har erklæret krig mod elbiler, steg salget af elbiler med 10 pct. sidste år. Hver 10. nye bil, der sælges i USA, er nu elektrisk. En milepæl i et land, hvor store pick-up trucks fortsat er amerikanernes foretrukne transportmiddel.
Kun i Europa står elbil-salget stille på 20 pct. af markedet. Ifølge IEAs rapport skyldes det, at flere europæiske lande har droppet eller skruet ned økonomiske tilskud til elbiler. Udviklingen ser dog ud til at vende: I årets første kvartal steg salget af elbiler i Europa med knapt 24 pct.
Batterier driver udviklingen
IEA peger på én årsag til, at salget af elbiler vokser: Priserne falder konstant og det skyldes især, at batterierne bliver billigere.
I Kina var to-tredjedele af alle solgte elektriske biler billigere end tilsvarende fossilbiler. Og det er vel at mærke uden støtteordninger.
Det siger en del om, hvor langt kineserne har banket prisen på nye elbiler ned. For i lande som Tyskland og USA må forbrugerne typisk betale 20-30 pct. mere for elbiler end fossilbiler.
Elbiler vinder dog stort på driftsomkostningerne. Ifølge IEA koster det omtrent det halve at køre i elbil – også selv om oliepriserne nærmer sig et rekordlavt niveau.