Kina vil ikke længere bruge ikke-kinesiske mikrochips i deres biler. Allerede næste år kan mærker som BYD, Polestar og MG lave det hele selv.
Mens USA og Europa taler om at gøre sig mere uafhængige af Kina, gør kineserne sig mere uafhængige af vesten.
Det gælder særligt i produktionen af kinesiske elbiler. Modsat en udbredt opfattelse, er mange af dem nemlig fulde af især amerikanske mikrochips, der bliver stadig vigtigere i moderne biler med skærmbetjening, sikkerhedsassistenter og batteristyring.
I en tid med stadig større geopolitiske spændinger vil Kina reducere – eller helst helt ud – af den afhængighed af afgørende amerikanske komponenter. Og de er allerede nået langt, beretter det japanske erhvervsmedie Nikkei.
100 pct. hjemmelavet i 2027
Syv af de helt store producenter som SAIC (MG), Changan, Great Wall Motors, BYD og Geely (Volvo, Polestar og Zeekr) har forpligtet sig til at levere biler udelukkende med kinesiske mikrochips. De første biler med 100 pct. hjemmelavet soft- og hardware skal allerede trille af samlebåndet næste år.
Det er lynhurtigt. Normalt tager det op til fem år at udvikle nye mikrochips.
For den kinesiske stat har udviklingen høj prioritet, og den styres derfor af ministeriet for Industri og IT. Målet er at være helt fri for udenlandske mikrochips i kinesiske biler i 2027.
Kina vil alt selv
Måske lyder det uvæsentligt. Men Kinas tilgang understreger flere vigtige pointer:
Kina er i stand til at skifte og udføre strategier ekstremt hurtigt.
Elbiler er et indsatsområde for Kina – og den lokale industri, der begyndte med at kopiere vestlige og japanske biler, kontrollerer snart alle dele i moderne produktion, inklusive avancerede mikrochips.
De geopolitiske spændinger bliver stadig større – og det er ikke kun vesten, der vil være mere uafhængig af Kina. Det modsatte er også tilfældet. Og meget tyder på, at Kina er i stand til at udføre konkrete tiltag for at øge uafhængigheden af vesten end omvendt.
Ikke noget at ’handle med’
På sigt kan udviklingen få konsekvenser for danske bilkøbere. I dag er der en vis magtbalance mellem Kina og vesten, når det gælder udvikling af fremstilling af elbiler. Kina har rekordlave produktionsomkostninger og er især dominerende inden for batterier, som de også sælger til vestlige bilmærker. Vesten, især USA, står til gengæld stærkt på mikrochips.
Det giver en form for gensidig afhængighed og ’noget at handle med’. Hvis den balance bortfalder, samtidig med at konflikten med Kina øges, kan vesten stå i en situation, hvor Kina ikke har brug for vesten. I sidste ende kan det gøre ’vores’ elbiler dyrere, f.eks. fordi vi ikke har adgang til billige, kinesiske batterier.
Indtil videre er det et tænkt scenarie, men kineserne gør sig i hvert fald klar til at klare sig uden vestlig teknologi.
Interessant👍