Video: Tesla leverer selvkørende Model Y til kunde 15 km væk – helt uden fører. Førerløs levering åbner for masser af ubesvarede spørgsmål.
Så lykkedes det – endda en dag tidligere end lovet: I går, lørdag, fik en glad Tesla-kunde leveret sin fabriksnye Model Y ved kantstenen til sin lejlighed. Ikke ved hjælp af en Tesla-medarbejder, men som førerløs, autonom levering, efter at den nye Model Y var kørt 15 km fra fabrikken i Austin, Texas, til kundens adresse.
Det er en køretur på 30 minutter tværs gennem Austin, ad både motor-, lande- og byveje. Så vidt vides er det første gang nogensinde, at et bilmærke har været i stand til – førerløst – at levere en ny bil til en kunde.
”Kapow!”
Tesla-chef Elon Musk var naturligvis hurtig på tasterne til sin egen beskedtjeneste X, hvor han fejrede leveringen med et begejstret ”Kapow!”
Efterfølgende fulgte han op med flere, uddybende posts på X:
”Første fuldt autonome levering af en Tesla Model Y fra fabrik til kundes hjem på tværs af byen, inklusive motorveje, er netop udført en dag tidligere end planlagt!! Tillykke til @Tesla_AI teams, både software & AI chip design.”
Og videre:
”Der var overhovedet ingen mennesker i bilen og ingen fjernoperatører inde over på noget tidspunkt. FULDT autonom!”
Teknologi ikke godkendt
Elon Musks bemærkninger er interessante. Skal vi tage dem for pålydende, har den pågældende bil været 100 pct. selvkørende uden at benytte back-up i form af fjernoperatører, der er i stand til at gribe ind og styre bilen pr. fjernstyring og en medarbejder i bilen, der også kan gribe ind og standse bilen. Det er den fremgangsmetode, som Tesla benytter i de 10-20 selvkørende Robotaxier, der blev sluppet løs i Austin i sidste uge.
Hvis Musks udsagn holder, har Tesla været i stand til at levere bilen ved hjælp af den indbyggende FSD – Full Self Driving – som Tesla har lovet siden 2026, men som hverken officielt er taget i brug som fuldt selvkørende ikke-overvåget teknologi, endsige godkendt af myndighederne i Texas og USA. Den del følger vi naturligvis op på.
Video-dokumentation
Indtil da alle se den video af leveringen, som Tesla selv har taget og lagt op på YouTube. Videoen viser en selvkørende Model Y, der på imponerende vis navigerer gennem storbyen Austin på forskellige vejtyper. Som dansk bilist bliver man måske forskrækket over, at Teslaen både bliver overhalet inden om af en kæmpe lastbil, og også selv overhaler inden om, men det er altså lovligt ifølge amerikansk færdselslov.
At leveringen angiveligt sker inden for det område, som Teslas selvkørende Robotaxier er godkendt til, har fået flere medier til at spekulere i, at Tesla faktisk benytter den selvkørende teknologi fra Robotaxi til den autonome levering – og altså ikke FSD.
Hvad der er op og ned i dén sag, ved vi p.t. ikke – Tesla har ikke oplyst noget specifikt om den teknologi, der er anvendt.
Stærkt tiltrængt succes
Umiddelbart fremstår videoen som dokumentation for en stærkt tiltrængt succes for Tesla.
Siden Elon Musk sidste år gik ind i amerikansk politik på Donald Trumps side, har udfordringerne tårnet sig op for Musk og Tesla. Omfanget af problemer er velbeskrevet, så her vil vi nøjes med at konstatere, at Tesla-salget er gået stærkt tilbage siden årsskiftet.
Ikke desto mindre kan Elon Musk og Tesla nu gøre krav på to markante milepæle i juni, der – højst usædvanligt for Tesla – er sket inden den lovede deadline: Lancering af de første selvkørende Robotaxier i Austin og den første, selvkørende levering af en fabriksny bil til en kunde.
Hvor bliver ’Model 2’ af?
Tesla og Elon Musk mangler dog den tredje og sidste deadline i denne måned: Lancering eller i det mindste offentliggørelse af den meget omtalte ’basis-Tesla’ – af mange omtalt som ’Model 2’ – som Musk for nylig lovede ville materialisere sig senest ved udgangen af juni.
Ret beset kan det nås endnu, men uret tikker…
Se videoen af den fulde leveringstur på 30 min. her.