Kinesisk tech-gigant lover batteri med 3.000 km rækkevidde

norske batteri

Huawei har søgt patent på et svovl-baseret faststof-batteri med en rækkevidde på 3.000 km – men er det for godt til at være sandt?

Hypen om faststof-batterier til elbiler – også kendt som solid state, super-batterier eller batteriets svar på den hellige gral – bliver stadig vildere.

For nylig var der rapporter ude om, at kinesiske BYD testede faststof-batterier med en rækkevidde på 1.300 km. Et tal, som BYD senere afviste, selv om det er korrekt, at BYD tester faststof-batterier.

Nu er det teknologi-giganten Huawei der står for et endnu vildere tal. Virksomheden har søgt patent på et nyt faststof-batteri, der angiveligt skal have en rækkevidde på 3.000 km. Det skriver mediet CarNewsChina, der har set patentansøgningen.

Mere end tre-dobling

Huawei har ikke kommenteret patentansøgningen. Det nye i Huaweis faststof-batteri er, at det bl.a. benytter sulfider og kvælstof til at opnå de imponerende præstationer og gøre batteriet mere stabilt og slidstærkt.

Til sammenligning kører elbilen med den længste rækkevidde i dag – en Lucid Air – 839 km, så der er tale om en nærmest uvirkelig tredobling af rækkevidden.

Flere eksperter er da også skeptiske over for en påstået rækkevidde på 3.000 km.

“Drysse peber med pincet”

“Sådan en ydelse er måske mulig i et laboratorium, men faktorer i virkelighedens verden som energitab og varme-håndtering gør masseproduktion ekstremt vanskelig,” siger Yang Min-ho, professor energi-udvikling ved det sydkoreanske Dankook University ifølge mediet Electrek.

Netop i Sydkorea satser bilproducenter som Hyundai og Kia stort på elbiler og følger derfor nøje med i, hvad konkurrenterne foretager sig. Ifølge koreanske elbil-eksperter svarer den teknologi med at kombinere sulfider og kvælstof, som Huawei har søgt patent på, til ”at drysse peber på en bøf med en pincet.”

Ingen gamechanger

Principielt kan det lade sig gøre, men massefremstilling vil være ekstremt dyrt og tidkrævende. Derfor er sydkoreanske batteriproducenter som LG, Samsung og SK On, der leverer masser af batterier til elbiler, heller ikke synderligt bekymrende over Huaweis patentansøgning.

”Det ligner endnu ikke en gamechanger,” siger en kilde i industrien ifølge Electrek.

Som stort set alle batteriproducenter – og adskillige bilproducenter – udvikler også de sydkoreanske mærker faststof-batterier på livet løs. Flere, som Mercedes og Stellantis, tester allerede faststof-batterier i mindre flåder af biler. Generelt er forventningen, at de første elbiler med faststof-batterier for alvor kommer i handlen i 2030.

Små trin tager tid

Som professor Yang Min-ho siger:

”Batteri-videnskab rykker ikke i spring. Den flytter sig trinvist, og de små trin tager år at skalere op (til produktion, red.)”

[email protected]

2 Kommentarer

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here