Undersøgelse: Elbiler er langt renere end fossil, hybrid og brintbiler

elbiler CO2

Ny undersøgelse fastslår, at elbiler udleder næsten fire gange mindre CO2 i deres levetid end fossilbiler. Klimagevinsten vokser tilmed.

I takt med at Europas elmix bliver grønnere vokser elbilernes klimafordel. Ifølge ny undersøgelse udleder elbiler 73 pct. mindre CO2 i deres levetid end tilsvarende fossilbiler – selv når produktionen regnes med.

Det er en forbedring på 24 procentpoint i forhold til en tilsvarende undersøgelse fra 2021. Det skriver ICCT, International Council on Clean Transportation, der har lavet undersøgelsen.

Til sammenligning viser andre biltyper som hybridbiler og ladehybrider ganske små eller ingen fremskridt i at reducere deres klimaaftryk.

Elbiler overgår andre teknologier

Undersøgelsen, der er en omfattende livscyklusanalyse af alle typer af personbiler, bekræfter tidligere fund: Kun elbiler kan levere de omfattende reduktioner i CO2-udledninger, der er nødvendige for at nedbringe udledningerne fra Europas mest forurenende transportform. Personbiler står for næsten tre fjerdedele af transportsektorens udledninger.

“Elbiler i Europa bliver renere hurtigere, end vi forventede, og overgår alle andre teknologier, inklusive hybridbiler og ladehybrider,” siger Dr. Marta Negri, forsker ved ICCT.

Mere grøn strøm giver lavere udledninger

I 2025 forventes vedvarende energi som vind og sol at stå for 56 pct. af elproduktionen i Europa, en stigning på 18 procentpoint sammenlignet med 2020. EU forventer, at andelen vil stige yderligere til 86 pct. i 2045.

Da biler, der sælges i dag, typisk kører på vejene i omkring 20 år, vil den fortsatte forbedring af elmixet kun øge elbilernes klimafordele. 

Andre teknologier halter fortsat bagefter elbiler, når det gælder reduktion af CO2-udledninger over hele bilens livcyklus. Hybridbiler og ladehybrider tilbyder kun henholdsvis 20 pct. og 30 pct. lavere udledninger over levetiden sammenlignet med benzinbiler.

Forklaringen er blandt andet, at ladehybrider bliver kørt mindre på strøm end tidligere antaget.

Brintbiler kun grønne med grøn brint

Undersøgelsen omfatter også brintbiler, der faktisk også kan give betydelige CO2-reduktioner: Op til 79 pct. sammenlignet med benzinbiler, – men kun, hvis brinten er produceret ved hjælp af vedvarende energi, hvilket endnu ikke er tilgængeligt i stor skala i Europa.

Til sammenligning giver brintbiler, der anvender brint fremstillet af naturgas (som udgør næsten al tilgængelig brint i dag), kun en 26 pct. reduktion i livscyklusudledninger sammenlignet med benzinbiler.

Opgør med misinformation om elbiler

Ifølge ICCT har misinformation skabt forvirring om elbilers klimaaftryk og samlede CO2-udledning. 

Et udbredt argument mod elbiler er, at de har højere udledninger under batteriproduktion. Selvom produktionsudledninger for elbilers batterier er cirka 40 pct. højere end for benzinbiler, viser ICCT’s undersøgelse, at denne indledende “CO2-gæld” typisk er indhentet efter blot 17.000 kilometers kørsel, hvilket normalt sker inden for det første til andet år af bilernes levetid i Europa. Herefter øger elbiler bare deres plus i det samlede klimaregnestykke.

“Vi håber, at denne undersøgelse kan skabe klarhed i den offentlige debat, så beslutningstagere og industriledere kan træffe informerede valg,” siger Dr. Georg Bieker, seniorforsker ved ICCT.

ICCT’s analyse dækker drivhusgasudledninger fra produktion og genanvendelse af køretøjer og batterier, produktion af brændstof og elektricitet, brændstofforbrug og vedligeholdelse.

Undersøgelsen tager højde for udviklingen af andelen af vedvarende energi i elnettet i bilernes levetid samt reelle brugsmønstre frem for officielle testværdier.

Livscyklus-udledninger af drivhusgasser for biler solgt i EU 2025
Grafik: ICCT

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Altid rart at få slået fast med den propaganda der nærmest køres mod elbiler fra fabrikanter og andre, der ikke mener omstillingen kan nås i tide.

    Der burde knyttes yderligere kommentarer til at fremstillingen af fremtidige batterier vel forventes at have mindre CO2 udledning, samt at energieffektiviteten af elbiler vel også forventes at stige – som minimum ved at vægten af batterier falder.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here