Høj efterspørgsel får Mercedes til at øge produktion af ny elbil

mercedes fem års garanti

Elbilen CLA med rekordlang rækkevidde ligner et hit for Mercedes. Produktionen øges for at følge med efterspørgslen.

Mercedes har haft det svært med sine første elbiler. Særligt de ellers vellykkede men futuristisk designede EQE og EQS har solgt dårligere end forventet. Samtidig har ærkerivalen BMW haft stor succes med en mere konservativ strategi, hvor man bare har ombygget fossilbiler til eldrift.

Men nu vender udviklingen tilsyneladende for Mercedes. I hvert fald er der så stor efterspørgsel på den kommende elbil CLA, at Mercedes indfører et ekstra skiftehold på fabrikken i Rastatt lidt uden for hovedkvarteret i Stuttgart. Her fremstilles alle de elektriske udgaver af CLA.

"Vældigt opløftende"

Først senere i år begynder produktionen af CLA med forbrændingsmotorer. Det tyder på, at det især er de elektriske udgaver, som Mercedes har fået mange bestillinger på.
"Ordreindgangen er vældigt opløftende," bekræfter produktionschefen Jörg Burzer til Automobilwoche.

I Danmark har den danske Mercedes-importør også store forventninger til CLA, der i første omgang kommer som fire-dørs sedan. Det sker sidst i august eller først i september. Til marts følger så den mere praktiske Shooting Brake - en smart, lav stationcar - som ventes at blive endnu mere populær.

De danske priser starter ved 428.000 kr. for den billigste sedan med 272 hk.

800 volt og 792 km rækkevidde

Interessen for Mercedes CLA skyldes flere ting.

Først og fremmest er CLA baseret på en ny platform med 800 volt teknologi, der giver mulighed for lynladning med op til 320 kW. Ifølge Mercedes tager det blot 10 minutter at lade til 310 km kørsel.

Samtidig er rækkevidden rekordlang for bilklassen - hele 792 km for de mest effektive udgaver.

Når optimismen stiger hos Mercedes, skyldes det ikke alene stor interesse for CLA. Til efteråret følger Mercedes trop med en ny GLC, der også kommer som både elbil og med forbrændingsmotorer.

Mercedes og BMW bytter strategi

Modsat tidligere benytter Mercedes nu samme strategi som BMW, hvor nye biler udvikles som både el- og fossilbiler. Dermed ruster Mercedes sig til bedre at kunne konkurrere med BMW, der senere i år lancerer sin 'Neue Klasse' af elbiler.

Paradoksalt nok skifter BMW med Neue Klasse til Mercedes' oprindelige strategi og udvikler dedikerede elbiler. Mens Mercedes altså lancerer nye biler på en 'multi-platform' til både el- og fossilbiler. Det gælder dog kun de mindre biler som CLA og EQA og EQB på den såkaldte MMA-platform. De større modeller som den kommende GLC står på MB.EA-platformen, der er dedikeret til elbiler.

Så mens BMW begynder at kigge frem, begynder Mercedes så at sige at kigge tilbage - i hvert fald delvist. Det skal blive spændende at se, hvilken strategi, der vil virke bedst.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Jens, det er jo ikke rigtigt. Untertürkheim producerer drivlinjerne til CLA og også andre modeller - primært eATS 2.0 elmotorerne fra YASA. Selve bilen produceres i Rastatt.

    Endnu vigtigere skriver du Mercedes kommer til at skifte til at producere 'hybrid' platforme til både forbrændingsmotorer og elbiler. Det er kun korrekt for MMA platformen (CLA, GLA,GLB), som i øvrigt adskiller sig fra de nuværende EQA og EQB ved at MMA ikke er en fossilplatform man har konverteret til elbiler - men omvendt er en platform bygget primært til elbiler, der er tilpasset til også at kunne rumme en forbrændingsmotor. En mindre, men dog betydelig forskel.

    For den kommende GLC, som du også nævner, er det slet ikke korrekt. Det gælder i øvrigt også de kommende C, E og S klasser. Godt nok bliver disse modeller tilgængelige både som el og fossilbiler, men det bliver på to forskellige platforme. Elbilerne bliver produceret på MB.EA - og afarterne AMG.EA og Van.EA - som udelukkende er en elbilplatform; præcis som de nuværende EQE og EQS på EVA platformen, der næste år opdateres til EVA2M indtil EQE og EQS helt dør til fordel for de nye E og S klasser i 2028. Fossil udgaverne produceres på MRA2 platformen.

    Designet sammenkøres, da det er helt korrekt at EQE/EQS slet ikke er lykkedes så godt som Mercedes havde håbet. De kommende biler i alle klasser kommer altså til at ligne hinanden og kommer til at hedde det samme (E-klasse og E-klasse EQ eksempelvis), men teknologimæssigt er det kun 'entry' modellerne der i el og fossiludgaver deler platform. I alle andre klasser er bilerne bygget på en dedikeret platform til enten el eller forbrænding.

    • Hej Flemming. Du har ret, og artiklen er nu rettet. Tak for at være vågen 🙂 Bedste hilsner, Jens Velling, redaktør.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here