Elbiler dominerer bilsalget i Norge totalt. Over 97 pct. af nordmændene valgte en elbil i juli, anført af Tesla Model Y. Bedste fossilbil er nummer 48.
Norge bliver bare ved med at købe elbiler. I juli valgte 97,2 af norske bilkøbere en elbil – en stigning på fem pct. sammenlignet med samme måned sidste år. Det viser friske tal fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Norge stikker også ud på et andet område, når det gælder elbiler. Mens Tesla oplever tilbagegang i de fleste lande, er der fortsat fuld opbakning til mærket i Norge. Den opgraderede Tesla Model Y blev en suveræn nummer ét i juli i Norge med et salg på 715 biler foran de tyske søsterbiler Skoda Enyaq og VW ID.4 på anden og tredje pladsen.
Det giver Tesla Model Y en solid markedsandel i Norge på 7,5 pct. Blandt bilmærkerne generelt må Tesla dog nøjes med at være fjerde størst i Norge foran kinesiske MG. VW er Norges største bilmærke foran Volvo og Skoda på de næste pladser.
47 elbiler i top
At elbiler dominerer totalt i Norge understreges af, at de 47 mest solgte biler i juli var rent elektriske. Først på plads 48 finder vi en bil med benzinmotor: Toyota Yaris Cross.
Ingen biler med benzin- eller dieselmotor kan opnå blot én procents markedsandel i Norge. Tværtimod taber fossilbilerne mere terræn end nogensinde tidligere.
CO2-udslip falder markant
Dermed er Norge godt i gang med at nå sit mål om at reducere bilernes CO2-udslip. I juli var den gennemsnitlige CO2-udledning for alle nyregistrerede biler nede på rekordlave 3,1 gr. pr. km.
Som det norske medie motor.no bemærker, vil den udvikling bare fortsætte. Optimismen er baseret på, at Norge – og for den sags skyld Danmark og resten af Europa – kan se frem til flere nye elbiler, der kan få endnu flere til at vælge elbiler.
I løbet af efteråret lancerer først Mercedes og derefter BMW elbilerne CLA og Neue Klasse, der med nyeste 800 volt-teknologi sætter nye rekorder for rækkevidde og lynopladning.
På efteråret biludstillings i München afsløres så de produktionsklare udgaver af de kompakte og billige elbiler VW ID.2 og Skoda Epiq, der ventes at tiltale et stort publikum i Europa.