Ny bundrekord: Ny elbil til under 1.000 kr. om måneden

elbil privatleasing

Privatleasing af elbil: MG lokker med rekordlave leasingpriser på MG4. Men der er flere hager ved det tilsyneladende meget billige tilbud.

Alle kneb gælder i kampen om kunderne på det boomende, danske marked for elbiler.

Som altid er priserne i fokus. Danmark er en nation af dygtige tilbudsjægere, bevæbnet til tænderne med lommeregnere og Excel-ark. Og her spiller den danske MG-importør ud med et tilbud, der nok skal vække tilbuds-tunede danskeres interesse: 995 kr. om måneden for privatleasing af en fabriksny MG4-elbil.

Det lyder unægtelig som en stærk pris for en velkørende elbil med 450 km rækkevidde og udstyr som adaptiv fartpilot, blindvinkel assistent, nøglefri betjening og navigation. Ja, selv varmepumpe og metallak er inkluderet i den rekordlave pris.

Læs det med småt

Men, men… Som garvede tilbudsjægere ved, skal man huske at læse det med småt. Og her står, at den ekstremt lave, månedlige leasingydelse er betinget af en solid udbetaling på 60.000 kr. Og at leasingydelsen gælder for 10.000 km kørsel om året. Mange kører 15.000 km eller mere om året, og så stiger den månedlige ydelse til 1.295 kr.

Med 15.000 km årligt løber den samlede leasingydelsen over 36 måneder og inklusive afleveringsgebyr op i 106.615 kr. Det er lidt mindre end halvdelen af de 220.000 kr., som det koster at købe en MG4 Luxury. Dermed lever privatleasing-tilbuddet faktisk op til tommelfingerreglen om, at det skal koste under det halve af bilens nypris over tre år/45.000 km for at være et godt tilbud. Helt præcist er det i MG4s tilfælde på 48,5 pct.

Mindre udbetaling – mindre godt tilbud

Vi er dog ikke færdige med at læse det med småt. For mange vil en udbetaling på 60.000 kr. kræve et lån og dermed resultere i en renteudgift, der underminerer det gode tilbud. For at slippe for renter, vil det give mere mening at vælge en mindre udbetaling.

Laveste udbetaling er 15.000 kr. Det får den månedlige ydelse ved 15.000 km årligt til at stige til 2.795 kr. Efter tre års privatleasing ender den samlede omkostning på 115.615 kr. Sammenlignet med at købe bilen til 220.000 kr., udgør leasingydelsen altså 52,5 pct. – og kan ikke længere karakteriseres som et specielt godt tilbud.

Ældre 2024-modeller

En anden detalje ved MG4 er, at du privatleaser ældre 2024-modeller. Bilerne er godt nok fabriksnye, men har stået lang tid på lager forskellige steder i Europa.

Det skyldes, at MG skyndte sig at sende enorme mængder MG4 fra fabrikken i Kina til Europa, inden EU indførte straftold på kinesisk fremstillede elbiler. Her blev MG særligt hårdt ramt, fordi det statsejede moderselskab SAIC ikke ville samarbejde med EU Kommissionen om indsigt i statsstøtten, som EU mener giver MG en unfair konkurrencefordel.

Det manglende samarbejde udløste den højeste toldsats på i alt 48 pct.

Du kan ganske vist bestille en ‘frisklavet’ MG4 fra fabrikken, men så tager importøren forbehold for prisstigninger og leveringstiden stiger fra en håndfuld uger til seks til 12 måneder.

På den måde er MG4 et typisk eksempel på et såkaldt ’godt tilbud’: Det kommer meget an på dine behov og økonomi – og som forbruger skal du altid huske at nærlæse det med småt, inden du slår til.

Priser på privatleasing af MG4

Udbetaling/Km 10.000 km 15.000 km 20.000 km 25.000 km 30.000 km 35.000 km 40.000 km
14.995 kr 2.495 2.795 3.095 3.395 3.695 3.995 4.295
29.995 kr 1.995 2.295 2.595 2.895 3.195 3.495 3.795
44.995 kr 1.495 1.795 2.095 2.395 2.695 2.995 3.295
59.995 kr 995 1.295 1.595 1.895 2.195 2.495 2.795

[email protected]

1 COMMENT

  1. En 2025 model Citroen e-C3 aircross, 36mdr, 15.000km/år, 10.000kr udbetaling, koster ca. i alt 98.000kr over 3 år.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here