Lad de store el-SUVere betale for små elbiler til folket, lyder rådet til den kommende afgiftsomlægning fra Hvilkenbils Jens Velling.
Forleden testede Hvilkenbil endnu en elektrisk SUV. Denne gang en af de helt store - den over fem meter lange og 2.750 kg (!) tunge Volvo EX90 med mere end 500 hestekræfter.
Giga-Volvoen er et iøjnespringende eksempel på, hvad den fraværende eller meget beskedne registreringsafgift på elbiler betyder for den danske bilpark. Hensigten med at udbrede elbiler er lykkedes over alt forventning. To ud af tre nye biler, der sælges i dagens Danmark, er elbiler. Inden 2030 vil over én million biler i Danmark køre på ren strøm. En kæmpe gevinst for miljøet og folkesundheden, der slipper for tonsvis af CO2 og sundhedsskadelige partikler.
Bagsiden af medaljen er, at den danske bilpark har fået elefantitis. Registreringsafgiften er de facto afviklet, og det får velbeslåede danskere til at vælge større, tungere og mere potente biler end nogensinde før i Danmarkshistorien.
Vi er blevet som amerikanerne
Vi er blevet lige som amerikanerne, der sætter lighedstegn mellem stort og godt. Jo større biler, desto bedre. Skidt med, at Danmark fylder et hjørne af Texas - min elbil skal være større end naboens, og hestekræfter kan man aldrig få nok af, synes devisen at være.
Desuden kører min SUV på grøn strøm fra vindmøller, så hvad er problemet?
Fair nok. Man kan dårligt fortænke danskerne i at nyde elbilfesten for fuld pedal efter årtier med en af verdens højeste bilafgifter, der af mange blev opfattet som en misundelsesafgift.
Brug for pengene
Men nu står Danmark ved en skillevej, hvor registreringsafgiften efter planen skal have et gradvist comeback. Afgiften har altid været en pålidelig malkeko for staten, og i en tid, hvor der skal bruges milliarder på oprustning og endnu mere velfærd (behovet for "mere velfærd" er som bekendt uudtømmeligt i Danmark), er der næppe nogen vej uden om. Vi har simpelthen brug for pengene.
Men regeringen ryster på hånden. Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil på samme tid sikre elbiler til alle og holde momentum i en udvikling, der understøtter statens klimamål. Regeringen frygter, at en genindførsel af afgifter vil sætte salget af elbiler i stå. Derfor er regeringen gået i tænkeboks for at overveje, hvordan man på samme tid kan holde fart i omstillingen til elbiler og igen få gang i den gyldne malkeko, registreringsafgiften.
Afgift baseret på teknik
Efter min oplevelse med Volvo EX90 har jeg et indlysende forslag: Indfør gradvist stigende afgifter på elbiler baseret på tekniske facts som størrelse, vægt, forbrug og motorkraft. Jo større, tungere, strømslugende og potent bilen er, desto større afgifter. Hold til gengæld de små, fornuftige elbiler som flertallet af danskere har råd til og som opfylder langt de flestes behov, fri for afgifter.
Med andre ord: Lad de rige danskere, der har råd til monstrøse SUVere betale for, at hr. og fru Danmark kan komme ud at køre i nye, sikre og miljøvenlige elbiler som Renault 5, Citroën ë-C3, Hyundai Inster, VW ID.3 og hvad de ellers hedder.
Det er en no brainer, for de rigeste danskere vil stadig have råd til deres luksus-SUVere, mens flertallet af befolkningen kan købe en elbil for de godt 200.000 kr., som er smertegrænsen for de fleste danskere.
Lad de store betale for de små
Ja, det er klassisk, socialdemokratisk fordelingspolitik, men efter at have kørt i Volvo EX90 er det også lige før, at jeg om ikke kipper med den røde fane, så i hvert fald hejser det røde advarselsflag: For hvorfor er det lige, at det er stort set afgiftsfrit at køre i så enorme køretøjer, der ikke kan være i en p-bås, træder som en mindre lastbil på asfalten, har ukontrollable kræfter for uøvede chauffører og vil forvandle udbredte danskerbiler som VW Up, Hyundai i10, Toyota Aygo og Peugeot 107 til sammenkrøllede øldåser i et sammenstød?
Folk må vælge de biler, de vil - der skal være frit valg i et frit land. Men det er kun rimeligt, at man betaler lidt ekstra for biler, der på alle måder belaster deres omgivelser mere end andre.
Så her er dit gyldne kompromis til en omlægning af registreringsafgiften, Rasmus Stoklund: Lad de store betale for de små! Den retorik plejer at give klapsalver i dit parti, og i denne sammenhæng bør den også kunne samle politisk flertal for en indlysende, ukompliceret og retfærdig løsning: Højere afgifter på store elbiler, lavere afgifter på mindre elbiler.
Det vil også reducere udledning af støj fra bilerne👍
Fordrukkent vrøvl - en Renault 5 og de andre små biler har ikke afgift i forvejen, så det ændrer en endnu større afgift på biler over 400.000 kr. ikke på.
Lastbiler slider på vejene og ikke personbiler, det er minimalt, hvad man kan måle derfra, så det er uoplyste postulater, der kastes med.
Børnefamilier vil have plads, og derfor er SUV og ID Buzz osv. blevet megapopulære, da de som el nu er blevet økonomisk overkommelige for flere.
Afgiften på de få dyre elbiler er minimal i statens budget og vil alt andet lige kunne kradses bedre ind på elafgifter (EU’s højeste i DK) stor og tung = højt forbrug og dermed mere i kassen, så faktisk burde vi alle kippe kasketten for de store svin og sige tak, når vi kommer kørende forbi.
Det bliver ret svært at gøre på en måde der ikke virker som bagudrettet lovgivning.
Det er kun indenfor de sidste måneder at de billige elbiler er kommet til (fraset den helt umulige Dacia spring).
Skal alle de 800.000 danskere der har købt elbilerne - for mange hvor de var endnu dyrere end nu - betale for et valg de tog da de små elbiler ikke eksisterede ?
Iøvrigt de biler der omtales er ikke familiebiler men reelt bybiler. Det er ikke biler man kan køre på ferie i.
(bortset fra id.3 - men den koster også 280.000 hvis den skal være en version der kan gøre sig som rigtig bil).
Så nej det er et vævet forslag
Desuden så vejer 90% af elbilerne i det snævre område 1900-2100 kg - mens de føromtalte ikke familieduelige 15-1600 kg.
De monstrer der refereres til er der meget meget få af, så de udgør ikke nogen beskatnings mulighed ifht det behov der er.
En meget bedre løsning er en fast årlig vejafgift som udlændinge kan være med til at betale (som i Østrig/Schweitz)
Det er jo ikke helt rimeligt, da ganske almindelige danskere der vil køre med større trailer eller campingvogn så bliver ramt. Som lovgivningen er i dag så er en ganske almindelig dansker nød til at købe biler i SUV størrelse, hvilket familier med mere end 2 børn også er. Det kan så godt være at EX90 er en klasse over den normale familie grænse men kan stadig blive et nødvendigt køb. Og så skal der også tænkes på erhvervsfolk som skal have arbejdsmiljømæssige køretøjet uden for høj beskatning. Nogle er jo normale lønmodtagere og hvorfor skal de betale for mindre sikre biler, med kortere rækkevidde.
Og tænker Hvilkenbil ikke også på sikkerheden?
I min verden skal der laves en ens afgift på alle El-biler ved køb og så kan der laves, en form for vejbeskatning,, så også udlændinge skal betale, på lige fod med vi betaler i andre lande.
Igen sidder der folk, der skal bestemme, hvad andre folk har af behov. Et af de store problemer med registreringsafgiften var/er jo, at man straffer folk med behov for at flytte mange mennesker eller meget gods. Vi skriger efter flere børn, men straffer folk for at få børn ved at brandbeskatte de biler, der kan dække folks behov.
Som dieselbilsejer som for 11 år siden købte min dieselbil før elbiler rigtig blev udbredte synes jeg heller ikke at det er i orden, at jeg de seneste år er blevet opkrævet over 8000 kr årligt for at financiere de store dyre el SUV'er. Jeg synes derfor, at det er helt i orden at store el SUV'er som vejer 1000 kg eller mere end min dieselbil også bidrager til at vedligeholde vejnettet, da de slider vejene betydeligt mere og sender skadelige partikler fra dækkene ud i miljøet.
Hvor vil f.eks en Tesla Y placere sig ?
Er det en familiebil eller en monsterbil - for hvor går skellet?
En ting er dog sikkert: Kan danskerne ikke få den bil de har behov for grundet afgifter, vil benzin og diesel bilerne leve længe endnu.
Og nej, danskerne har ikke brug for mere overvågning i form af roadpricing el. lignende.
Hvis danskerne overhovedet skal brandbeskattes mere!
En model kunne være at lave en afgift på, hvor energieffektiv bilen er.
For så vil de større biler, samt de ineffektive elbiler, blive ramt som tilsigtet.
Men hvordan skal udenlandske biler og lastbiler afregne, da det altid har været privatbilismen, der har betalt deres regning?
Klassisk misundelse.
Fck børnefamilierne, jeg ved nok hvad alle har behov for.. Forfærdeligt egoistisk indlæg.
Hej Lars. Mit forslag handler om at lægge afgiften på de største og kraftigste elbiler, så vi til gengæld kan holde afgiften nede på de mere almindelige elbiler som flertallet af danskerne har råd til. Det kan vel dårligt kaldes egoistisk? Langt de fleste danske børnefamilier har ikke råd til så store biler som Volvo EX90, der koster omkring én mio. kr. Ved at lægge afgiften på dén slags elbiler, kan man i stedet holde afgiften nede på f.eks. en syv-personers Peugeot E-5008, der i dag koster fra 345.000 kr. Det vil gavne langt flere danske familier, at man på den måde favoriserer de lidt mindre og billigere elbiler frem for at øge afgiften på dem alle. Mvh Jens Velling, Hvilkenbil.