Billigt batteri lader 480 km på 10 minutter

Kinesiske CATL lancerer et nyt LFP-batteri, der kombinerer lynhurtig opladning, lang rækkevidde og høj sikkerhed med billig batteri-teknologi.

Den kinesiske batterigigant CATL viser et nyt batteri på biludstillingen i München, der kan blive et gennembrud for elbiler.

Batteriet, som kineserne har døbt Shenxing Pro, sætter ny standard for, hvor hurtigt en elbil kan lades. På bare 10 minutter kan batteriet give strøm til næsten 480 kilometers kørsel.

Selv i hård frost tager batteriet imod enorme mængder strøm: Ved minus 20 grader kan man stadig tanke 410 kilometer på 20 minutter. Det gør op med en af de største bekymringer ved elbiler: at opladning tager for lang tid. Reelt kan man kun nå at parkere, sætte stikket i bilen og tage en tissepause, før der er næsten 500 km friske kilometer på batteriet.

Rækkevidde som en fuld tank

Shenxing-batteriet kommer i to udgaver. For den mest langtrækkende udgave lover CATL helt op til 758 kilometer på en opladning efter WLTP-standarden. Det er på niveau med, hvad mange benzinbiler klarer på en fuld tank – og langt mere end de fleste har brug for i dagligdagen.

Samtidig er levetiden bemærkelsesværdig. CATL garanterer, at batteriet kan holde i op til 12 år eller en million kilometer, med et kapacitetstab på kun ni procent efter 200.000 kilometer. Det giver mindre bekymring om gensalgsværdi og batteriskift – både for privatbilister og leasingfirmaer.

Billig teknologi

Shenxing Pro bygger på LFP-teknologi (litium-jern-fosfat). Den regnes i dag for at være den billigste batteriteknologi, og har længe været populær i Kina. Vestlige producenter som VW og Ford vil dog også satse mere på LFP-batterier fremover.

Hidtil har LFP-batterier haft ry for at være mindre energieffektive og give kortere rækkevidde end dyrere alternativer som de meget udbredte NMC-batterier (Nikkel-mangan-kobolt). Med Shenxing Pro viser CATL, at LFP ikke længere skal betragtes som den næstbedste løsning – måske tværtimod.

Kvæler brand

En kendt fordel ved LFP-batterier er nemlig den højere brandsikkerhed.

Den tager CATL angiveligt til et nyt niveau i Shenxing-batteriet. Selv hvis batteriet bliver overophedet, lover CATL, at elbilen kan fortsætte i over en time uden flammer eller røg. Det giver tid til at bringe bilen og passagererne i sikkerhed – f.eks. fra trafikerede motorveje eller afsides liggende egne.

Udviklet til Europa

Ifølge CATL er Shenxing batteriet udviklet til Europa – på sigt vil kineserne også gerne bygge batterierne her.

CATL er verdens største batteriproducent og leverer allerede batterier til mærker som Tesla, BMW og Mercedes. Det øger muligheden for, at vi snart kan se det avancerede LFP-batteri i nogle af de elbiler, der sælges i Europa og Danmark. Dermed kan danske bilkøbere også se frem til hurtigere lynladning og længere rækkevidde endnu inden de stærkt hypede faststof-batterier kommer omkring 2030.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here