I Sverige mister elbiler terræn. Begå ikke samme fejl som os, men hold fast i støtten til elbiler, lyder rådet til Danmark fra den svenske bilbranche.
Elbilerne buldrer frem i Norden. I august stod elbiler for 69 procent af nybilsalget. Norge nærmer sig fuld elektrificering med 97 procent elbiler, og i Finland steg salget af elbiler med 37 procent.
Undtagelsen er Sverige. Her har elbilerne tabt gnisten med en tilbagegang på 34 procent i sidste måned. I stedet vælger svenskerne hybridbiler, der både kører på strøm og benzin. Dermed er det svenske salg af elbiler lavere end sidste år og langt efter nabolandene.

Forklaringen er velkendt: Da Sverige skrottede købstilskuddet til elbiler, bremsede det salget og dermed omstillingen til elbiler. Så mens resten af Norden træder på speederen, taber Sverige fart.
Politisk uenighed
Danmark står overfor et lignende valg: Skal der – som planlagt – indfases højere afgifter på elbiler fra nytår? Eller skal man skubbe afgiftsstigningen for at holde fart i omstillingen til elbiler?
Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har tidligere lovet, at regeringen ville fremlægge en plan for nye bilafgifter denne sommer. Det er ikke sket. Angiveligt fordi der er intern uenighed i regeringen om, hvordan nye bilafgifter skal skrues sammen. Socialdemokratiet vil hæve afgiften for større elbiler for at friholde de mindre elbiler for afgift. Venstre og Moderaterne ønsker angiveligt et helt nyt afgiftssystem.
Forhandlingerne er lås og meget tyder derfor på, at Danmark begynder at indfase afgifter på elbiler fra 1. januar.
Svenskerne advarer
Det får nu Sverige til at advare danske politikere.
”Hvis man i Danmark fjerner støtten til elbiler for tidligt, vil det påvirke salget af elbiler negativt – præcis som vi har set i Sverige. Det er vigtigt med en langsigtet politik, der holder fast i de rette værktøjer for at opnå den ønskede effekt på både klima, virksomheder og forbrugere,” siger Mattias Bergman, CEO i Mobility Sweden, der repræsenterer den svenske bilindustri.
I Mobility Denmark, den danske pendant til Mobility Sweden, er man ikke overraskende enig.
“Vi må ikke gentage Sveriges fejl. Registreringsafgiften på elbiler er en direkte trussel mod danskernes lyst til at vælge grønt. Nu har politikerne én chance for at stoppe afgiftsstigningen, afskaffe registreringsafgiften for elbiler og skabe en ny model, der belønner den teknologi, vi ønsker mest af. Tiden er inde til at sætte handling bag de grønne ambitioner,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Rammer elbiler over 363.000 kr.
Hvis afgifterne stiger som planlagt fra årsskiftet, vil det gøre alle elbiler, der i dag koster over 363.000 kr. dyrere. Hvor meget, kan du se i tabellen herunder. Læs også mere i artiklen herunder.
Har I adgang til bilstatistik.dk, Jens? Hvis I har, kan du så ikke give noget statistik på hvor mange biler der købes i Danmark i hver prissegment, så vi kan se hvor stor en effekt afgiftsstigningen eventuelt vil have? Evt. i en ny artikel, så info ikke går tabt i kommentarsporet.
Jeg tænker ikke at stigningen næste år vil være den helt store stopklods. Kunne det ikke også tænkes, at afgiften kan give et incitament til at sænke prisen på de biler der ligger lige over grænsen til under 363.000 kr.?
God idé Flemming - vi kigger på det. For nu tør jeg godt give dig ret i, at den beskedne afgiftsstigning på biler over 363.000 kr. i 2026 ikke få nævneværdig betydning. Og jo, importørerne vil helt sikkert genberegne deres priser, så de passer til afgifts-grænserne - det er de nærmest verdensmestre i 🙂 Mvh Jens Velling, red.