Stigende afgifter gør det tusindvis af kroner dyrere at køre i benzin- og dieselbiler i Danmark i 2026. Benzinbiler bliver hårdest ramt.
Det bliver væsentligt dyrere at eje benzin- og dieselbiler i Danmark. Fra årsskiftet stiger en lang række afgifter som den grønne ejerafgift, vægtafgiften og CO2-ejerafgiften.
Omkostningerne stiger især for ejere af benzinbiler. Her øges ejerafgifterne omkring 10 procent i 2026, mens ejere af dieselbiler slipper med en stigning på cirka syv procent.
Jo kortere bilen kører på literen, desto større bliver regningen. Op til 3.000 kroner årligt, vurderer bilistorganisationen FDM.
Brændstof bliver også dyrere
Og der er flere dårlige nyheder til danske ejere af fossilbiler.
Nye EU-regler vil nemlig øge omkostningerne for brændstofleverandører i EU. Sender oliebranchen som forventet hele udgiften videre til forbrugere, kan bilejere se frem til, at literprisen på både benzin og diesel stiger med mere end en krone literen i 2026.
Højere ejerafgift på elbiler
Ejere af elbiler og ladehybrider, der kører delvist på el, slipper heller ikke for større udgifter i 2026.
Her er stigningerne dog mere beherskede. Den halvårlige CO2-ejerafgift stiger beskedent fra 420 til 460 kroner. Samlet set skal ejere af elbiler altså fremover betale 920 mod i dag 840 kroner årligt i ejerafgift.
Ejere af ladehybrider kan slippe med samme, beskedne stigning. Men kun, hvis bilens CO2-udledning ligger under 58 gram. Er udledningen højere, stiger CO2-afgiften yderligere.
Mere registreringsafgift på elbiler
De nye 2026-afgifter vil umiddelbart øge forskellen mellem især elbiler og benzin- og dieselbiler. Det bliver populært sagt endnu billigere at køre elbil sammenlignet med en fossilbil.
Regeringen har dog varslet nye afgifter for elbiler. En ny registreringsafgift skulle være forhandlet på plads i sommers, men alt tyder nu på, at den planlagte afgiftsstigning for elbiler træder i kraft fra 1. januar.
Dermed indfases der gradvist stigende registreringsafgift for elbiler, der i dag koster mere end 363.000 kr. Elbiler, der holder sig under denne grænse, slipper fortsat for afgifter.