Mitsubishi gør comeback med første elbil i 16 år

Hensygnende Mitsubishi træder vande med Eclipse Cross. Mærkets første elbil i 16 år er i virkeligheden en svagt forklædt Renault Scenic Electric.

Mitsubishi har det svært. Den japanske bilproducent har været gennem adskillige op og nedture. Lige nu peger pilen mest ned. Særligt i Europa, som Mitsubishi trak sig fra i 2020. Allerede året efter ombestemte japanerne sig. Mitsubishi havde fået en aftale i stand med alliancepartneren Renault om et samarbejde, og så ville de alligevel gerne sælge biler i Europa.

Det har Mitsubishi så gjort siden. Sådan lidt on-off. Også i Danmark, hvor mærket historisk kan se tilbage på ’one hit wonders’ som minien Colt og slagtilbuddet Galant. Men tag ikke fejl – du kan stadig finde ældre danskere, hvis øjne skinner som diamanter, når talen falder på Mitsubishi…

Første elbil siden 2009

Nu er der nyt til både gamle og potentielt nye fans. Mitsubishi lancerer elbilen Eclipse Cross, som de “trinvist” vil brede ud til hele Europa. Vi ved, at bilen kommer til Sverige, og har spurgt den danske importør Wismo Group, om det også gælder Danmark. Vi opdaterer artiklen, når vi har et svar.

Eclipse Cross er Mitsubishis første elbil siden den lille i-MiEV fra 2009. Mitsubishis indflydelse begrænser sig dog til logoerne og designet af fronten. Til sidste møtrik er resten af bilen nemlig en Renault Scenic Electric. Mitsubishis udgave fremstilles da også side om side med Scenic på samlebåndet i Frankrig.

Mitsubishi Eclipse Cross får samme 87 kWh-batteri og elmotor med 160 kW som den tekniske identiske Renault Scenic Electric.

Mitsubishi har med andre ord skudt genvej til en yderst kapabel elbil med over 600 km rækkevidde, velfungerende betjening baseret på Google software og masser af plads og høj kørekomfort. Renault har tilmed sat prisen på Scenic Electric betydeligt ned. Basisudgaven fås fra 250.000 kr. med godt 420 km rækkevidde – det er et af de bedste elbil-tilbud på det danske marked lige nu.

Handler om CO2-krav

Set i det lys kan det blive interessant at få Mitsubishi Eclipse Cross til Danmark, for man kan dårligt forestille sig, at den bliver dyrere end originalen. Hvilket modsat også kan betyde, at den netop ikke kommer: Hvorfor skulle Renault give Mitsubishi rabat og risikere, at den stjæler kunder fra Scenic?

Når Mitsubishi vælger at få sin blot anden elbil nogensinde bygget af Renault, handler det om EU’s miljøregler. Mitsubishi bliver nødt til at overholde EU's krav til CO2-udslip på tværs af modelprogrammet – ellers vanker der kæmpebøder, der kan sende Mitsubishi ud af Europa for anden gang på få år. Og det er umuligt at overholde EU's CO2-krav uden elbiler – derfor har Mitsubishi købt ind hos alliancepartneren Renault.

Kun logoet i rattet adskiller sig fra Renault Scenic.

Holder mærket varmt

Japanerne er i forvejen storkunder hos Renault, der også laver Mitsubishis udgaver af Clio, Captur og Symbioz under navnene Colt, ASX og Grandis. Reelt er Mitsubishis biler til Europa altså let forklædte Renault-modeller.

Om det er en bæredygtig løsning på langt sigt er uklart. På den korte bane holder det liv i Mitsubishi-mærket i vores del af verden.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here